niekoľko podstatných zmien. Ešte v januári sa pretransformovali zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť a už v apríli bol podaný podnikateľský zámer na odkúpenie 49-percentného podielu akcií. Po zdĺhavom procese sa začiatkom augusta podpisom vzájomnej zmluvy medzi Fondom národného majetku SR a spoločnosťou BK, s. r. o., Prešov oficiálne potvrdili nové vlastnícke vzťahy. Na základe tejto zmluvy dozorná rada už 9. augusta schválila do predstavenstva spoločnosti nových členov, teda konateľov spoločnosti BK.
Včera bol teda Milan Žipaj posledný deň vo funkcii generálneho riaditeľa SAD a predsedu predstavenstva. Od dnešného dňa je generálnym riaditeľom a členom predstavenstva Miroslav Biroš a predsedom predstavenstva ostáva Milan Žipaj. Zástupcom riaditeľa a podpredsedom predstavenstva sa stal druhý z konateľov BK Jozef Kičura. Vznikla teda nová spoločnosť s materským závodom v Prešove a odštepným v Bardejove, ktorá rieši v mestách Bardejov a Sabinov aj mestskú hromadnú dopravu, ale v jej službách nechýba ani medzinárodná doprava. Najfrekventovanejšie cieľové stanice sú také mestá ako Praha, Brno, Londýn, Mníchov, Krosno či Užhorod.
Keďže sme mali možnosť hovoriť so špičkou nového predstavenstva, zaujímalo nás, aké hospodárske výsledky SAD vlani dosiahla. "Pred časom boli zverejnené informácie, že rok 2001 sme skončili so stratou 14 miliónov korún a to nie je pravda. Minulý rok po odpočítaní daní sme naopak skončili so ziskom 9,2 milióna korún. Za prvý polrok tohto roku sa tržby pohybovali na úrovni 245,8 milióna a náklady boli 238,6 milióna, teda celkový hospodársky výsledok predstavoval 6,9 milióna korún," konštatoval včera ešte generálny riaditeľ SAD Milan Žipaj. V súčasnosti má SAD 650 zamestnancov, z toho 360 vodičov, pričom priemerný mesačný plat sa pohyboval na úrovni 14 tisíc korún, čo je oproti roku 2001 nárast o 9,5 percenta. Vo vozovom parku je v súčasnosti 238 autobusov.
Na otázku, ako sa vysporiadali so stratami v súvislosti so štátnym príspevkom na zľavnené cestovné pre dôchodcov a študentov, ako aj za výkony vo verejnom záujme, M. Žipaj prozaicky konštatoval, že ich čistá strata len na zľavách bude okolo 40 miliónov korún. "Zabezpečujeme obslužnosť všetkých obcí v regióne a náhrady na zľavy nám štát v prvom polroku poskytol vo výške 25,6 milióna. Preukázateľná potreba je však 46,5 milióna a teda reálny rozdiel je 20,9 milióna korún. Toľko musí naša spoločnosť vložiť do zliav a predpokladáme, že situácia sa nezmení ani v druhom polroku," podložil svoje tvrdenia konkrétnymi údajmi.
Neskrýval, že za takú sumu by si mohli dovoliť kúpiť ďalších 8 autobusov, alebo investovať do skultúrnenia areálov staníc. K stratám však zaradil aj klesajúce tržby z prímestskej dopravy. Zanikajúce podniky a zvyšujúci sa počet nezamestnaných sa odrazil aj na tržbách, ktoré klesli o 3 milióny korún.
Nového generálneho riaditeľa Miroslava Biroša sme sa opýtali na budúci podnikateľský zámer v SAD. "Zveľaďovať podnik, najmä v súvislosti s obnovou vozového parku. Môžeme mať krásnu stanicu, ale nepotrebujeme ju, ak nebudeme mať na čom voziť ľudí. Obnova sa bude týkať aj diaľkovej dopravy, aspoň jedným - dvoma luxusnými autobusmi. SAD-ka sa musí začať správať trhovo, teda dostať sa na trh cestovných kancelárií a robiť viac v obchodnej oblasti. Z týchto ziskov budeme môcť vykryť časť strát z poskytovaných zliav na cestovnom."
Obchodno-investičný plán na tento rok sa pohybuje v rovine 34 miliónov korún. Financie chce manažment využiť na nákup troch autobusov, opravy budov, vnútorného zariadenia, vozovní či nástupíšť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.