domáci šampión Marcus Grönhlom. A pretože Angličana Colina McRaeho vyradil v poslednej etape požiar motora, zvýšil Fín náskok v priebežnom hodnotení MS už na sedemnásť bodov.
Po troch víťazstvách tímu Ford zavelil do protiútoku opäť francúzsky Peugeot, ktorý v najsilnejšej zostave (Burns, Gronholm a Rovanpera) nedal súperom najmenšiu šancu a zvíťazil spôsobom štart-cieľ. Už v úvodnom štvrtkovom prológu vyskočil do čela Burns, ktorého v piatok ráno po druhej a tretej rýchlostnej skúške vystriedal Gronholm. Na štvrtej ereske však Gronholm stratil štyri sekundy a do čela sa vrátil Burns, ktorý si vedenie podržal až do sobotňajšej druhej rýchlostnej skúšky. Práve v dvanástej ereske mu však po jednom skoku klesol tlak v turbodúchadle a Angličan stratil viac ako minútu a klesol na tretie miesto. Do čela sa dostal Rovanpera, no ani ten sa neradoval dlho. Už v nasledujúcej rýchlostnej skúške dostal defekt, stratil dve minúty a krátko na to sa mu odlomilo aj celé koleso. Na prvom mieste sa tak ocitol vyrovnane jazdiaci Gronholm, ktorý už pozíciu udržal až do cieľa. "Všetko fungovalo podľa plánu a našťastie sme nemali žiadny problém," pochvaľoval si po pretekoch spokojný Marcus Gronholm, "Je to dobre víťazstvo, ale do konca šampionátu stále zostáva ešte veľa pretekov. Na fínskej rely sa vždy dobre zabávam, ale treba povedať, že vôbec nie je ľahká. Veľmi rýchly tu boli aj moji tímový kolegovia, čo ma však vôbec neprekvapilo, pretože viem aký sú dobrí. Vďaka tomu som sa ešte viac koncentroval. Dôležité bolo neurobiť chybu a nepripraviť sa o body." Trochu sklamaný bol Richard Burns, ktorý na víťazstvo čaká už od vlaňajšej rely na Novom Zélande a tentoraz mal k nemu skutočne blízko, nebyť malého výpadku techniky v dvanástej rýchlostnej skúške. "Chcel urobiť, čo najlepší výsledok," vraví Angličan. "Som rád, že to stačilo na pódium a cenné body, no som veľmi sklamaný kvôli mojim sobotňajším problémom, ktoré ma stáli minútu a pol a pripravili ma o vedenie. Potom som sa už koncentroval hlavne na udržanie druhého miesta a dotiahnutie dobrého výsledku pre tím. V takejto situácii sa nikdy nejazdí ľahko, keď sa na auto nemôžeš absolútne spoľahnúť."
Veľmi slušne si v náročných a veľmi rýchlych pretekoch opäť počínali Fordy, ktoré mohli všetky tri autá doviezť na bodovaných miestach. Dve rýchlostné skúšky pred koncom však výborne jazdiaci Colin McRae (na treťom mieste) musel nečakane odstúpiť pre požiar motora. Prakticky tesne za ním sa po väčšinu pretekov štvrtého miesta držal Carlos Sainz, ktorý tak mohol skončiť tretí. Žiaľ v osemnástej ereske vyštartoval predčasne a penalizácia desať sekúnd ho v konečnom súčte tesne pripravila o bronzové miesto. "Za pätnásť rokov kariéry som prvýkrát vyštartoval predčasne!" krútil hlavou nespokojný Španiel, ktorému v cieli na Solberga chýbalo iba 4,2 sekundy! Pochopiteľne, že nórsky pretekár mal opačné pocity. "Je to veľmi, veľmi dobrý výsledok!" radoval sa Petter Solberg, "Som veľmi šťastný a myslím si, že za daných okolností sa moje tretie miesto rovná víťazstvu. Po celé preteky som sa trápil, no mal som šťastie pri voľbe pneumatík a všetko fungovalo bezchybne. Vedel som preto, že môžem súperiť s Carlosom. Neviem ani vysloviť ako veľmi som bol nervózny pred štartom poslednej rýchlostnej skúšky. Tím však odviedol výbornú prácu a všetko sa nakoniec podarilo."
Zatiaľ však, čo sa Solberg radoval, jeho tímový kolega Mäkinen veľa radosti so šiesteho miesta nemal. Po celý čas ho trápil výkon jeho motora a výsledkom bola takmer päťminútová strata v cieli. "Boli to pre mňa veľmi ťažké preteky a výsledok je pre mňa sklamaním," vyznal sa štvornásobný majster sveta, ktorý si na domácej pôde (viackrát tu zvíťazil) trúfal urobiť konečne dobrý výsledok. Ale sklamaní boli aj v tíme Škoda. Po úpravách na motore i podvozku si od škandinávskych posádok sľubovali slušný výsledok, no všetko skončilo inak. Eriksson musel odstúpiť už na šiestej ereske, keď ho vadná palivová tryska pripravila o všetok benzín a Gardemeister dokončil preteky na dvanástom mieste potom, čo v dvanástej RS dostal minútovú penalizáciu za neskorý príchod na časovú kontrolu (porucha čidla riadiaceho systému). "Som presvedčený, že úpravy zmenšili rozdiel medzi nami a konkurenciou," obhajoval výsledok Pavel Janeba, "Škoda minútovej straty za penalizáciu, ktorá Toniho pripravila o miesto v prvej desiatke, kam určite patrí. S poruchou, ktorá vyradila Kennetha sme sa doteraz ešte nestretli."
Zaujímavosťou fínskej rely bol štart päťdesiatročného veterána Tomi Salonena, ktorý je majstrom sveta z roku 1985 a vyhral celkom jedenásť súťaží MS značiek. Salonen pretekal poslednýkrát v r.1995 na Baja Espana a príležitosť za volantom Peugeotu 206 si poriadne vychutnal. "Všetko sa začína po päťdesiatke," vytešoval sa domáci hrdina, "Štart je pre mňa návrat do mladosti. Napokon znovu som sa oženil a chcel zasa jazdiť rely." Pravdou je, že automobilový pretekár rokmi iba dozrieva, no nie som si istý, či čas druhej puberty je tým správnym pre návrat na trate svetových rely. Držme však Salonenovi palce. Napokon štrnáste miesto je vzhľadom na okolnosti celkom slušný výsledok, nemyslíte?
Výsledky 52. Neste Rally Finland: 1. Gronholm/Rautiainen (FIN) Peugeot 206 3:17:52,5 h, 2. Burns/Reid (GB) Peugeot 206 + 1:27,3, 3. Solberg/Mills (N/GB) Subaru Impreza + 2:49,6, 4. Sainz/Moya (E) Ford Focus + 2:53,8, 5. Martin/Park (EE/GB) Ford Focus + 3:10,0, 6. Mäkinen/Lindstrom (FIN) Subaru Impreza + 4:34,1, ... 14. Salonen/Heinonen (FIN) Peugeot 206 + 17:40,3. (Víťazi RS: Burns RS 1, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 16, 17, 18, 22, Gronholm RS 2, 8, 13, 14, 15, 22 (v RS 22 mali Gronholm a Burns rovnaký čas), Rovanpera RS 4 a 12, Martin RS 20 a 21, Sainz RS 10, Solberg RS 19. Viedli: Burns RS 1, Gronholm RS 2 - 3, Burns RS 4 - 11, Rovanpera RS 12, Gronholm RS 13 - 22.)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.