HZDS, SDKÚ, ANO a Smer by ich menili totálne, čiže z terajšieho pomerného systému by prešli na väčšinový, resp. kombinovaný. SMK a KDH sú skôr za zásadné úpravy terajšieho pomerného systému.
Ak niekoho zachvátil príjemný pocit, že aspoň na niečom sa šesť "relevantných" strán dokáže zhodnúť, neradíme v ilúzii zostávať. Predstavy, ktoré lídri na obrazovke prezentovali, ako aj pohľad do programov, kde to majú zakotvené, prezrádzajú, že ide o politickú alchýmiu a sociálne inžinierstvo. A keďže zmena volebných pravidiel znamená drastický zásah do politického systému s nepredvídateľnými dopadmi, prezrádzajú o sebe títo politici aj to, že ich nevedie zodpovednosť k občanom a štátu. Skôr populizmus a "chtíč" zažiariť za každú cenu.
Aby nedošlo k nedorozumeniu: Väčšinový, prípadne kombinovaný volebný systém je legitímny, je približne rovnako rozšírený v Európe ako systém pomerný. Nie je na ňom nič zlého ani pochybného. A je celkom možné, že Slovensku by mohol pomôcť. Kým dnes (teda v septembri) volíme stranícke kandidátky v jednom celoslovenskom volebnom obvode, vo väčšinovom systéme by sa štát rozdelil na x (napr. 150, keby počet poslancov zostal) obvodov s približne rovnakým počtom voličov, a z každého by vzišiel jeden poslanec. (Kombinovaný systém je mix - napr. 75 poslancov súčasným pomerným spôsobom a 75 väčšinovým, resp. rôzne variácie). Existujú aj iné riešenia - napr. viacmandátové obvody.
Problém nie je vo väčšinovom systéme, ale v argumentoch a spôsoboch jeho navrhovateľov. Predovšetkým - takéto zásahy bývajú predmetom dlhodobých diskusií a dejú sa na základe ústavného konsenzu. Mečiar, Fico, Rusko a Dzurinda žiadnu debatu s odbornou verejnosťou, ani medzi sebou neviedli. A čo je horšie, ani nechcú - napr. Fico sa zaprisahal, že ak do roka túto zmenu (spolu s ďalšími štyrmi) nepresadí, odíde z vlády. Stojíme teda pred perspektívou, že jeden zo základných atribútov demokracie, volebné pravidlá, sa budú plátať z mosta doprosta, a to veľmi žeravou ihlou. Navyše ľuďmi, ktorí na túto tému doposiaľ vzájomne ani nekonzultovali.
Čo z toho môže vzísť, naznačujú argumenty. Najčastejší je ten, že voľbou v jednomandátových obvodoch vznikne väzba medzi občanom a poslancom, ktorá zaväzuje k zodpovednosti. Ide o takú blbosť, že až bučí. Keby sa pozreli do ľubovoľnej krajiny, kde funguje napr. kombinovaný systém, zistili by, že medzi kvalitou (dochádzkou, usilovnosťou) poslancov volených tým či oným spôsobom niet žiadneho rozdielu. A keby sa pozreli iba do regionálnych či mestských parlamentov na Slovensku, hneď by vytriezveli aj z ilúzie, že väčšinová voľba generuje "osobnosti". Je nepriestreľným pravidlom, že aj vo väčšinovom systéme je hlavným "rukovoditeľom" voliča stranícka príslušnosť. Isteže, taký Fico by možno zvíťazil v ktoromkoľvek jednomandátovom obvode - podobných "mediastars" je však na Slovensku desať. Osobnosti nepadajú z neba, formujú sa dlhoročnou prácou vo verejnom živote. A je idiotizmom si myslieť, že ak špičkový praktický lekár vyhraje obvod v Kapušanoch, bude lepší poslanec ako zo stranícky lepič plagátov.
Dzurinda (ale aj ďalší) sa teší i na to, že "väčšinový systém bude znamenať profiláciu politického spektra, ktoré je dnes veľmi atomizované". To je - pre zmenu - pravda. Väčšinový systém, keďže mandát z obvodu získava iba víťaz, preferuje veľké strany a vytláča malé. Zásadná otázka tu ale je, že čomu asi tak prospeje, ak v NR SR po voľbách 2006 zasadnú HZDS, Smer, SMK a koniec. Resp. ostatní iba v stopových množstvách - po 2 či 3 poslancoch. Je Dzurinda presvedčený, že momentálna špica partajnej hierarchie, ktorú by väčšinový systém na večné veky zakonzervoval, je požehnaním pre Slovensko? Netrápi šéfa SDKÚ, teda strany údajne štandardnej, konzervatívnej, že väčšinová voľba by krajinu vydala do rúk strán neštandardných?
Kúzlom väčšinového systému totiž je, že robí silnejších ešte silnejšími, a slabších slabšími. Filozofiou je väčšia stabilita vlády, ktorú zostavuje vždy iba jedna strana, keďže nie je odkázaná na vytváranie koalícií. Je Slovensko zrelé na to, aby bolo na 4 roky zverené do rúk napr. HZDS alebo Smeru? Mečiara (ktorý, blázon, navrhuje dokonca druhú komoru parlamentu!!) a Fica to isteže netrápi. Každého normálneho na Slovensku, kto vie, že politika nie je kasíno, a vie, čo to je väčšinový efekt, by však malo.
Volebný systém pre Slovensko je téma, o ktorej je treba viesť diskusiu. O to väčšmi a o to rýchlejšie, že tí, ktorí s nápadom na zmeny prichádzajú, sú hlúpi hazardéri, ktorí podstate kauzy zúfalo nerozumejú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.