Korzár logo Korzár

Commendatorovi by sa nové Enzo Ferrari určite páčilo

Takú poctu by si možno zaslúžili aj Henry Ford, Karl Benz, André Citroën, Alec Issigonis i ďalší významní automobiloví konštruktéri, ktorí podstatnou

mierou prispeli k tomu, že auto je dnes najobľúbenejší prostriedok individuálnej dopravy - dostalo sa jej ale len zakladateľovi firmy, ktorá v ostatných rokoch výnimočným spôsobom kraľuje na vrchole automobilového športu a ktorej cestné športové vozidlá sú pre ich majiteľom symbolom príslušnosti k automobilovej exkluzivite. Áno, len Enzovi Ferrarimu sa dostalo tej pocty, že jeho celým menom bol označený nový typ auta. Majiteľ nového superšportového vozidla Ferrari Enzo Ferrari bude tak vlastne mať "dvojité" Ferrari. Automobilka však v svojej tlačovej správe uvádza, že vozidlo bude bežne označovať len ako Enzo, zatiaľ čo skutočnému Enzovi Ferrarimu sa takto familiárne prihováral málokto - pre všetkých to bol jednoducho commendatore.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ferrari Enzo, ktorý bol známy pod vývojovým označením FX a ktorý je nástupcom typu F50, je v súčasnosti najrýchlejším sériovo vyrábaným športovým vozidlom na svete a je to vlastne blatníkmi "zamaskovaný" pretekársky automobil pre bežnú cestnú premávku. Ešte nikdy sa na cestnom vozidle neuplatnilo toľko prvkov z monopostov F1, ako práve na modeli Enzo. Napokon, je to v súlade s odkazom commendatora, ktorý vždy tvrdil, že pretekanie má slúžiť len ako zdroj poznatkov pre vývoj cestných automobilov. Možno preto považovať za prirodzené aj to, že na vývoji vozidla sa svojimi skúsenosťami a pripomienkami podieľal aj dnes už päťnásobný majster sveta Michael Schumacher. Tvary nového Ferrari sú dielom dizajnérskej firmy Pininfarina. Predná časť tvarovo symbolizuje monoposty F1 a dominujú jej dva mohutné a hranaté otvory na prívod chladiaceho vzduchu k chladičom vody a oleja. Do vozidla sa vstupuje krídlovými dverami, upevnenými na mohutných závesoch vpredu. Na zabezpečenie optimálneho prítlaku pri rôznych rýchlostiach slúžia aerodynamické prvky, ktoré sa však na monopostoch F1 nesmú používať. Ide o variabilnú svetlosť na prednej náprave, prestaviteľné klapky v chladiacich kanáloch a vysúvateľný zadný spojler. Firma ferrari uvádza, že pri rýchlosti 200 km/h je prítlak 3,4 kN, pri rýchlosti 300 km/h až 7,6 kN a pri maximálnej rýchlosti 350 km/h je to 5,7 kN. Nosná škrupina (monokok) je zhotovená z uhlíkového kompozitu a hliníkového sendviču. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, pričom pružiaco-tlmiace jednotky sú uložené vodorovne. 19-palcové hliníkové ráfiky majú titanové náboje a upevňujú sa centrálnou skrutkou. Predné pneumatiky (výrobok firmy Bridgestone) majú rozmer 245/35 ZR 19, vzadu sú pneumatiky 345/35 ZR 19. Enzo je prvé cestné Ferrari, vystrojené brzdovými kotúčmi, zhotovenými z uhlíkovo-keramického kompozitu. Ventilované kotúče majú priemer 380 mm a hrúbku 34 mm. Brzdová sústava je výrobkom nemeckej firmy Brembo a je vpredu vystrojená šesťpiestikovými, vzadu štvorpiestikovými strmeňmi. Srdcom vozidla je nový dvanásťvalcový vilicový motor zdvihového objemu 5 998 cm3, ktorý má stupeň kompresie 11,2 a je vystrojený štyrmi ventilmi na valec a statickým zapaľovacím systémom. Činnosť tohto motora je riadená riadiacou jednotkou Bosch ME7. Motor, ktorého hmotnosť je len 225 kg, vyvíja najvyšší výkon 485 kW pri 7 800 ot/min, ale motor možno vytáčať až na 8200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 657 Nm dosahuje motor pri 5500 ot/min. Výkon motora sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky "ef-jednotkového" typu, ktorá je vystrojená elektrohydraulickým preraďovacím systémom (preradenie trvá len 150 tisícin sekundy) a ovláda sa dvomi páčkami za volantom. Prevodovka disponuje dvomi režimami činnosti (športový a pretekársky), pričom istou zaujímavosťou je, že vôbec nemá automatický režim. Vodič a spolujazdec sedia na pretekárskych sedadlách, zhotovených z uhlíkových kompozitov a vážiacich len 12,4 kg. Podľa požiadaviek odberateľa sa vozidlo vystrojí sedadlami jednej zo štyroch veľkostí, vtipne označených S, M, L a XL. Vozidlo má, pochopiteľne, len dva pedály, ktoré môžu byť inštalované v jednej z 16 polôh. Kupujúci môže po objednaní vozidla prísť do výrobného závodu, kde sa v takpovediac simulátore sedenia stanoví optimálna poloha vodičovho sedadla a pedálov. Volant svojím tvarom i množstvom ovládacích prvkov, ktoré sú na ňom umiestnené, pripomína volanty monopostov F1. V sploštenej hornej časti, zhotovenej z uhlíkových kompozitov, je rad svietiacich diód, ktoré indikujú otáčky motora v rozsahu 6 000 až 8 000 ot/min (v stupňoch po 500 ot/min). Na hlavici volantu je šesť ovládacích tlačidiel, a to dve na ovládanie displeja na prístrojovej doske, jedno pre zmenu svetlej výšky na prednej náprave (o 30 mm), ďalšie na zaradenie spiatočného chodu, zapínanie a vypínanie protipreklzového systému (ASR) a na prepínanie režimu činnosti prevodovky. Vodič môže s Enzom odštartovať presne tak, ako pilot monopostu F1 - s využitím štartovacej automatiky. K tomu treba vypnúť ASR, ľavo

SkryťVypnúť reklamu

Niet nijakých pochýb o tom, že commendatorovi by sa tento plnokrvný krásavec, nesúci jeho meno, páčil.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 205
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 314
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 869
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 813
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 545
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 387
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 155
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 100
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 472
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 241
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 215
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 028
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 471
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 100
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 472
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 241
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 215
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 028
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 471
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu