mierou prispeli k tomu, že auto je dnes najobľúbenejší prostriedok individuálnej dopravy - dostalo sa jej ale len zakladateľovi firmy, ktorá v ostatných rokoch výnimočným spôsobom kraľuje na vrchole automobilového športu a ktorej cestné športové vozidlá sú pre ich majiteľom symbolom príslušnosti k automobilovej exkluzivite. Áno, len Enzovi Ferrarimu sa dostalo tej pocty, že jeho celým menom bol označený nový typ auta. Majiteľ nového superšportového vozidla Ferrari Enzo Ferrari bude tak vlastne mať "dvojité" Ferrari. Automobilka však v svojej tlačovej správe uvádza, že vozidlo bude bežne označovať len ako Enzo, zatiaľ čo skutočnému Enzovi Ferrarimu sa takto familiárne prihováral málokto - pre všetkých to bol jednoducho commendatore.
Ferrari Enzo, ktorý bol známy pod vývojovým označením FX a ktorý je nástupcom typu F50, je v súčasnosti najrýchlejším sériovo vyrábaným športovým vozidlom na svete a je to vlastne blatníkmi "zamaskovaný" pretekársky automobil pre bežnú cestnú premávku. Ešte nikdy sa na cestnom vozidle neuplatnilo toľko prvkov z monopostov F1, ako práve na modeli Enzo. Napokon, je to v súlade s odkazom commendatora, ktorý vždy tvrdil, že pretekanie má slúžiť len ako zdroj poznatkov pre vývoj cestných automobilov. Možno preto považovať za prirodzené aj to, že na vývoji vozidla sa svojimi skúsenosťami a pripomienkami podieľal aj dnes už päťnásobný majster sveta Michael Schumacher. Tvary nového Ferrari sú dielom dizajnérskej firmy Pininfarina. Predná časť tvarovo symbolizuje monoposty F1 a dominujú jej dva mohutné a hranaté otvory na prívod chladiaceho vzduchu k chladičom vody a oleja. Do vozidla sa vstupuje krídlovými dverami, upevnenými na mohutných závesoch vpredu. Na zabezpečenie optimálneho prítlaku pri rôznych rýchlostiach slúžia aerodynamické prvky, ktoré sa však na monopostoch F1 nesmú používať. Ide o variabilnú svetlosť na prednej náprave, prestaviteľné klapky v chladiacich kanáloch a vysúvateľný zadný spojler. Firma ferrari uvádza, že pri rýchlosti 200 km/h je prítlak 3,4 kN, pri rýchlosti 300 km/h až 7,6 kN a pri maximálnej rýchlosti 350 km/h je to 5,7 kN. Nosná škrupina (monokok) je zhotovená z uhlíkového kompozitu a hliníkového sendviču. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, pričom pružiaco-tlmiace jednotky sú uložené vodorovne. 19-palcové hliníkové ráfiky majú titanové náboje a upevňujú sa centrálnou skrutkou. Predné pneumatiky (výrobok firmy Bridgestone) majú rozmer 245/35 ZR 19, vzadu sú pneumatiky 345/35 ZR 19. Enzo je prvé cestné Ferrari, vystrojené brzdovými kotúčmi, zhotovenými z uhlíkovo-keramického kompozitu. Ventilované kotúče majú priemer 380 mm a hrúbku 34 mm. Brzdová sústava je výrobkom nemeckej firmy Brembo a je vpredu vystrojená šesťpiestikovými, vzadu štvorpiestikovými strmeňmi. Srdcom vozidla je nový dvanásťvalcový vilicový motor zdvihového objemu 5 998 cm3, ktorý má stupeň kompresie 11,2 a je vystrojený štyrmi ventilmi na valec a statickým zapaľovacím systémom. Činnosť tohto motora je riadená riadiacou jednotkou Bosch ME7. Motor, ktorého hmotnosť je len 225 kg, vyvíja najvyšší výkon 485 kW pri 7 800 ot/min, ale motor možno vytáčať až na 8200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 657 Nm dosahuje motor pri 5500 ot/min. Výkon motora sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky "ef-jednotkového" typu, ktorá je vystrojená elektrohydraulickým preraďovacím systémom (preradenie trvá len 150 tisícin sekundy) a ovláda sa dvomi páčkami za volantom. Prevodovka disponuje dvomi režimami činnosti (športový a pretekársky), pričom istou zaujímavosťou je, že vôbec nemá automatický režim. Vodič a spolujazdec sedia na pretekárskych sedadlách, zhotovených z uhlíkových kompozitov a vážiacich len 12,4 kg. Podľa požiadaviek odberateľa sa vozidlo vystrojí sedadlami jednej zo štyroch veľkostí, vtipne označených S, M, L a XL. Vozidlo má, pochopiteľne, len dva pedály, ktoré môžu byť inštalované v jednej z 16 polôh. Kupujúci môže po objednaní vozidla prísť do výrobného závodu, kde sa v takpovediac simulátore sedenia stanoví optimálna poloha vodičovho sedadla a pedálov. Volant svojím tvarom i množstvom ovládacích prvkov, ktoré sú na ňom umiestnené, pripomína volanty monopostov F1. V sploštenej hornej časti, zhotovenej z uhlíkových kompozitov, je rad svietiacich diód, ktoré indikujú otáčky motora v rozsahu 6 000 až 8 000 ot/min (v stupňoch po 500 ot/min). Na hlavici volantu je šesť ovládacích tlačidiel, a to dve na ovládanie displeja na prístrojovej doske, jedno pre zmenu svetlej výšky na prednej náprave (o 30 mm), ďalšie na zaradenie spiatočného chodu, zapínanie a vypínanie protipreklzového systému (ASR) a na prepínanie režimu činnosti prevodovky. Vodič môže s Enzom odštartovať presne tak, ako pilot monopostu F1 - s využitím štartovacej automatiky. K tomu treba vypnúť ASR, ľavo
Niet nijakých pochýb o tom, že commendatorovi by sa tento plnokrvný krásavec, nesúci jeho meno, páčil.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.