Korzár logo Korzár

KOMENTÁR - Všetci sme v kampani

Volebnej kampani sa na Slovensku pripisuje omnoho väčší význam, než si zaslúži. Seriózne zdroje uvádzajú, že na základe informácií, ktoré svojimi

zmyslami absorbujeme v priebehu oficiálnej kampane, sa rozhoduje zanedbateľné percento voličov - čosi od 2 do 5 percent. Známy je tiež bonmot, ktorý však nie je celkom bonmotom - že kampaň k ďalším voľbám začína hneď po vyhlásení výsledkov tých predchádzajúcich. Až do akej miery to platí, si uvedomíme nad dilemou, že asi akú šancu majú SDĽ a SOP spoločne vymazať straty a ratovať parlamentnú budúcnosť. Nulovú. Všeobecne platí, že štyri týždne kampane už na dlhodobých trendoch zmenia minimum. Na Slovensku a v ČR sa napr. ešte nestalo, aby sa cez 5 percent dostala taká strana, ktorá bola do štartu kampane stabilne podčiarová (v Maďarsku a Poľsku však áno - raz).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poučenie je zrejmé: Politici, ktorí roztrubujú, že teraz to roztočia a otočia skóre, tárajú. Mali sa starať skôr. Ak napr. Hrušovský nedokázal od februára dvíhať preferencie KDH v rytme čo mesiac, to percento (ako sa zastrájal), manko nielenže nedoženie, ale o to jedno percento zrejme nenavýši konto strany ani vo finiši. Nepochodí ani Mečiar, ktorý zbytočne sníva o "svojich" 30 percentách - on môže tak maximálne vziať Gašparovičovi čosi späť z toho, čo mu ten pred mesiacom ukradol. A to ešte musí mať šťastie a predviesť toho zázraka, ktorý sa sľúbil, že sa odhalí ako jeho dobrodinec. Ha-ha. Radi si ho obzrieme, chumaja, ktorý Mečiarovi požičal 41 miliónov...

A tak ďalej. Trochu vratkejšia je asi len pozícia nových partají, ktoré majú užšiu základňu "verných" voličov a teda aj väčšie riziko odlivu hlasov na poslednú chvíľu (viď SOP °98). Na druhej strane majú ale aj vyššiu šancu uloviť čosi z nerozhodnutých.

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálna volebná kampaň je teda viac rituálom politického života, než úsekom, v ktorom by sa reálne lámal chlieb. Výnimkou z pravidla sú mimoriadne agresívne, sugestívne, mobilizačné kampane. Také však dokážu vyvinúť iba najsilnejšie strany, keďže na to majú infraštruktúru. Takto sa medzi prvým a druhým kolom maďarských volieb Fideszu skoro podarilo zvrátiť beznádejný stav. Pamätná je tiež Klausova "mobilisace" v r. 1998. Ani tieto výnimočné produkcie však predpokladaný výsledok neotočili, iba ho urobili tesnejším. My môžeme byť spokojní; HZDS a ani Smer nemajú na to, aby sa zmohli na nejaký celoplošný nápor, ktorým by prehlušili všetko ostatné. Jediný, kto by sa o čosi podobné mohol pokúsiť, je Rusko, ale jedna TVM, akokoľvek vplyvná, je na to stále málo.

SkryťVypnúť reklamu

Vážnosť, s akou sa celý dej až do detailov berie, je preto dosť úsmevná. Nesmierne zábavný bol napr. spor medzi Ladislavom Oroszom a predsedom ÚVK, že či oficiálna kampaň začína o polnoci 21. augusta, alebo až o 14 00. Takáto hlúposť sa normálne viezla v agentúrach a lietali právne názory. A to v situácii, keď prvý billboard, ktorý vyvesil Smer, už azda oslávi aj narodeniny...

Fascinácia kampaňou zasiahla ale najmä mimovládky. Tie majú taký boom, že už zacláňajú stranám a reálne hrozí, že ich vytlačia na okraj diania. Najnovší hit je "morálny kódex médií počas volebnej kampane", ktorý MEMO 98 podstrčila na podpis nielen televíziám a niekoľkým rádiám, ale aj centrálnym denníkom. Dokument je plný banalít (zásada vyváženosti, nepreferovať žiadnu stranu a pod.), plus ako nadštandard sú ešte navešané hlúposti, ktoré len zdvojujú hlavné zásady.

Ide o totálne nezmyselnú iniciatívu. Elektronické médiá majú predsa svoje zo zákona dohliadacie orgány (RVR atď.). A pokiaľ ide o printové, toto je asi historicky prvý pokus (samozrejme v demokraciách) o nejakú centrálnu reguláciu. Až rozum zastáva; nie je celkom jasné, ako sa dá napr. zabezpečiť vyváženosť resp. objektivita politických komentárov.

Volebná kampaň nie je z pohľadu redakcií žiadna exkluzívna perióda, keď by sa mali správať nejako inak, než im káže profesionálna etika v medzivolebnom čase. Všetko navyše, čo sa vzťahuje ku kampani, určujú zákony, ktoré je treba dodržiavať, bez ohľadu na to, či MEMO drží stráž, alebo má voľno. Mimochodom, temer súbežne Rada pre vysielanie a retransmisiu oznámila, že začína s vyššou frekvenciou štandardného monitoringu. Jednoducho a jasne: Morálny kódex správania musí byť u slušného a profesionálneho média počas volebnej kampane rovnaký ako kedykoľvek. Projekt MEMO 98 je vôbec najväčší nonsens zo všetkých, ktoré tretí sektor spustil.

Je potešiteľné, že v ťažkých časoch, ktoré žijeme, má aspoň niekto na Slovensku peniaze. Bohužiaľ, ani za takú sumu, akou je 100 miliónov, sa nedá kúpiť zdravý rozum. Ten by celý tretí sektor už akútne potreboval.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  4. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  1. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  2. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  3. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  5. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  6. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  8. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 12 476
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 9 304
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 935
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 216
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 586
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 424
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 036
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 603
  1. Dušan Koniar: Jeden typ čitateľa „smečku“ prešľap neodpúšťa
  2. Viktor Pamula: Prečo som vstúpil do politiky ?
  3. Martin Bača: Shakespearov Windsor v Bram(h)alle
  4. Eva Záhorská: Záhradkári a ovocinári pozor!
  5. Otilia Horrocks: Pragmatizmus, či len politické divadlo?
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka
  7. Michael Achberger: Preto vyzerajú mladšie: silový tréning ako elixír vitality a dlhovekosti
  8. Oskar Kaman: Rastúca bezdomovecká kríza: Kto zlyháva?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 34 371
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 30 687
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 13 625
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 989
  5. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 446
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 379
  7. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 347
  8. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 5 306
  1. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  2. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  3. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  4. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  5. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  6. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  7. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  8. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu