prevencie fajčenia neplnoletých. Nosný program nesie názov Zamedzenie dostupnosti. Jeho hlavným cieľom je motivovať obchodníkov k dodržiavaniu zákazu predaja tabakových výrobkov osobám mladším ako 18 rokov, ktorý upravuje zákon č. 67/1997 Z. Z. o ochrane nefajčiarov.
"Fajčenie je vecou informovaného rozhodnutia dospelých. Nechceme, aby deti fajčili. Zároveň si myslíme, že fajčenie neplnoletých je komplexným problémom, do riešenia ktorého by mali byť zapojení nielen výrobcovia a distribútori cigariet, obchodná sféra, ale aj rodičia, učitelia, odborníci z oblasti vzdelávania, tvorcovia legislatívy a samozrejme samotní neplnoletí," vysvetlil stanovisko spoločnosti Philip Morris Slovakia, spol. s r. o. manažér pre vonkajšie vzťahy Miroslav Sedlák.
V máji tohto roku vyhlásili v rámci tejto aktivity súťaž s názvom Máme už 18? Bola zameraná na obchodníkov, ktorí si v rámci nej otestovali schopnosť určiť vek dospievajúcich bez možnosti konfrontácie opýtaním sa alebo preukázaním veku inou formou.
"Do súťaže sa zapojilo vyše 5 200 obchodníkov z 8 krajov Slovenska. Cieľom súťaže bolo poukázať na problematickosť odhadovania veku dospievajúcich detí. O tom, že to nie je ľahké, svedčia aj výsledky súťaže. Ani jeden zo súťažiacich neodhadol vek všetkých 5 mladých ľudí zobrazených na karte. Len 27 uhádli vek 4 z 5 ľudí. Vek 3 mladých ľudí odhadlo 163 obchodníkov, ďalších 671 uhádlo vek dvom, 1 861 odhadlo správne len jedného a až 2 491 súťažiacich neurčilo správne vek žiadneho. V Košickom kraji boli zaznamenané 2 maximálne správne odpovede, ale najlepší odhadcovia boli v Trenčianskom kraji, až ôsmi," dodal M. Sedlák.
Tabaková spoločnosť spolupracuje s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie tiež na programe pod názvom cesta k emocionálnej zrelosti. Na našu otázku, akou finančnou čiastkou tieto projekty podporujú, nám však neodpovedal.
"Je to vec obchodného tajomstva, ale určite to ide rádovo do niekoľkých miliónov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.