Minerálne vody, a. s., Prešov je dokonca čerstvým držiteľom certifikátu kvality riadenia, ktorý im udelili v New Yorku.
Podľa slov generálnej riaditeľky Alžbety Janusovej do USA zatiaľ vyviezli štyri kontajnery a jeden do Kanady. Hoci ju mierne dosycujú, v USA je zatiaľ záujem len o čistú minerálku, ale Kanaďania prejavili záujem aj o príchute pomaranča, citrónu či broskyne. Hoci ďalšie kontajnery s vodou má spoločnosť pripravené, ich expedíciu zabrzdili záplavy v Čechách a na Slovensku. Predávajú ju pod značkou st. Andrew. Len málokto z nás tuší, že ide o pôvodný názov jedného z prameňov v závode Baldovce (okres Levoča), teda prameň svätého Ondreja.
"Vlani v máji sme boli na výstave v USA, presnejšie v Chicagu a tam sme sa dozvedeli, že pre distribúciu na medzinárodné trhy veľmi pomáha získanie certifikátu riadenia. Vtedy sme sa dohodli s našim partnerom, že ideme do toho. Hoci sme od roku 1999 vyvážali vodu po východnom pobreží Atlantického oceánu a južnejšie od kanadských hraníc, kde je koncentrácia našich rodákov, bolo to trochu pirátske. Spĺňali sme isté kritériá, ale nie všetky," vysvetlila.
Keď pred štyrmi rokmi nainštalovali v Baldovciach novú technológiu a zhruba vlani v júni sa začali uchádzať o získanie certifikátu, americkí odborníci takmer rok pozorne monitorovali mikrobiologické rozbory, urobili 96 testov v určitých intervaloch, kontrolovali výdatnosť prameňa, čistotu okolia, ale aj hospodárenie spoločnosti. Na otázku, či okrem intenzívnej práce a nákladov na modernizáciu linky mali výdavky aj so samotným certifikátom, riaditeľka odpovedala:
"Testovanie sa robilo v USA. Preverovali vzorky z prameňa a hotové výrobky, teda kvalitu, ktorú sme deklarovali. Spoločnosť stál certifikát 150 tisíc korún a rovnakú sumu zaplatil aj americký distribútor st. Andrew. Najdôležitejšie boli výsledky rozborov, ktoré dokazovali kvalitu vody a zloženie minerálnych látok."
Mimochodom, Salvatorku z Lipoviec, teda zo závodu, ktorý má tiež certifikát kvality, vyvážajú aj do Izraela. Tam sa predáva pod názvom Košer voda. Pripomíname, že minerálne vody vlastnia tri závody - Baldovce, Lipovce a Cígeľku, pričom tradícia týchto nápojov siaha hlboko do histórie. Od začiatku tohto roku zaznamenali medziročný nárast o 6,5 percenta a ako pripomenula generálna riaditeľka, najúspešnejším mesiacom bol zatiaľ jún. Na našu otázku, či plánujú zvyšovať výrobu, ak majú teraz nových odberateľov, odpovedala prozaicky.
"Našim cieľom je udržať doterajší export. V sieti je veľa minerálnych vôd. Domácich aj zahraničných a ľudia skôr siahnu po tých cudzokrajných. Možno sa raz naučia čítať etikety podľa zloženia vôd a vyberať si to, čo je pre ich zdravie lepšie."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.