Korzár logo Korzár

Predstavte si, že by sa neznámkovalo, otvorili by ste vôbec zošit?

Prázdniny sú v plnom prúde a vy si už iba matne spomínate na písomkové obdobie v júni, kedy ste sa snažili zachraňovať čo sa len dalo, aby

vysvedčenie nevyzeralo zle. Veď od výsledku vašej práce na tomto papieri môže závisieť veľa. Či už sú to nejaké bodíky na prijímačkách, peňažná odmena alebo aj domáce väzenie a prednášky typu: "Keď som ja bol v tvojom veku..." A ak sa nad tým realisticky zamyslíme, určite prídeme na to, že od známok závisí aj naše učenie a naopak. Preto vznikajú veľké problémy. Učitelia by sa pri vynášaní svojho ortieľa mali riadiť týmito pravidlami:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stupeň 1...výborný - dostane žiak, ktorý spoľahlivo pozná učebnú látku, na vyučovaní je aktívny, na otázky odpovedá správne s porozumením a istotou. Pri skúšaní je samostatný, pohotový a vie logicky uvažovať. Praktické úlohy rieši samostatne a vie ich aj analyzovať. Úroveň vyjadrovania je veľmi dobrá, pracuje samostatne. Jeho písomné, grafické a praktické práce sú veľmi dobré.

SkryťVypnúť reklamu

Stupeň 2...chválitebný - dostane žiak, ktorý učebnú látku ovláda, na otázky odpovedá správne, pri skúšaní rozmýšľa samostatne a logicky, ale nie vždy pohotovo a presne, ale má dobrý prehľad v problematike učiva. Praktické úlohy rieši bez ťažkostí, iba niekedy urobí chybu. Schopnosť vyjadrovania je dobrá. Pracuje so záujmom. Jeho písomné, grafické a praktické práce majú malé chyby.

Stupeň 3...dobrý - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke malé medzery, na otázky odpovedá nepresne a neúplne. Pri riešení praktických úloh sa dopúšťa chýb, ale s pomocou učiteľa ich opraviť vie. Pri skúšaní je menej samostatný a dokáže len menej logicky rozmýšľať. Jeho vyjadrovacia schopnosť je priemerná. Zaujíma sa o štúdium a pri práci je aktívny. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú väčšie chyby.

SkryťVypnúť reklamu

Stupeň 4...dostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke medzery, pri skúšaní nevie samostatne rozmýšľať, ťažko sa vyjadruje. Odpovedá väčšinou len na pomocné otázky. Pri riešení praktických úloh robí chyby, ale vie ich opraviť len s pomocou učiteľa. Často je potrebné pomôcť mu so štúdiom. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú pomerne veľké chyby.

Stupeň 5...nedostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke veľké medzery a nevie odpovedať ani na pomocné otázky učiteľa. Každá pomoc je neúčinná. Ani s pomocou nedokáže nič vyriešiť. Nevie sa vyjadrovať. Jeho písomné, grafické a praktické úlohy obsahujú veľké chyby.

Známky majú ukázať, ako sa učíme. Vysvedčenie by malo ukázať, ako sme pracovali celý školský rok. Tu vzniká problém. Prečo sa žiaci učia? Pre známky alebo pre seba?

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli známkam urobia žiaci všetko. Opisujú zo zošitov, učebníc, vyrábajú si ťaháky... Existuje mnoho spôsobov, ako získať dobrú známku. Otázkou potom ostáva, či je to správne. Rodičia deťom povedia, že musia mať dobré známky a deti sa usilujú o to, aby tento cieľ dosiahli. Tak vzniká stres, nešťastie, smútok, depresie, lebo cesta k dobrým známkam nie je ľahká. Veľa ľudí si tiež myslí, že známky nie sú dôležité. Tvrdia: "Je jedno, akú máš známku, to nie je v živote dôležité." To je síce pravda, ale pri prijímacích pohovoroch je dôležité mať dobré známky, aby sme dostali viac bodov. Keď sa žiaci učia pre známky, z učebnej látky nemajú nič. Buď všetko, čo sa učili, zabudnú po písomke, alebo nevedia vôbec nič, lebo používali ťaháky. A vôbec, učili by sa žiaci, keby sa neznámkovalo?

Na otázku, či je potrebné známkovanie, najviac žiakov odpovedalo asi áno. Znamená to, že žiakom je jasné, že keby sa nedávali žiadne známky, neučili by sa. Z toho vyplýva, že známkovanie je pre žiakov motiváciou.

Tak to cítia aj učitelia, lebo väčšina z nich si myslí, že klasifikácia je určite potrebná. Dôvody pre túto odpoveď nájdeme pri otázke, či by sa študenti učili, keby sa neznámkovalo.

Žiaci najviac označili odpoveď asi áno. Ale nie ďaleko od tohto počtu bol počet žiakov, ktorí odpovedali asi nie. Vedia si len veľmi ťažko predstaviť, že by neexistovali známky. Z toho môžeme zhrnúť, že to závisí od motivácie a cieľa, prečo sa žiaci učia.

Učitelia vedia, ako to so žiakmi vyzerá. Nikto z nich si nemyslí, že by sa žiaci určite učili. Učitelia žiakom neveria. Najviac ich hovorí, že žiaci by sa asi neučili.

Otázku motivácie projekt Milénium síce nerieši, ale chce zvýšiť úroveň školstva, aby žiakov zaujímalo, čo sa učia. Učili by sa pre seba a nie pre známky.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 963
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 088
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 900
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 862
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 142
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 473
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 598
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 481
  1. Elena Antalová: Naše trojdnie kresťanskej záchrany a pohanský pondelok
  2. Rastislav Puchala: František, odpusť!
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXIII
  4. Dávid Polák: Asymetrická vojna, asymetrická pravda
  5. Marián Kozák: Spomienka na stretnutie s pápežom Františkom v Košiciach v roku 2021
  6. Štefan Šturdzík: Korupcia vo vojne zmietajúcej sa Ukrajiny.
  7. Soňa Fröhlichová: Villars-sur-Ollon, lyžiarska destinácia s úchvatnou alpskou panorámou (alias ešte jeden lyžiarsky )
  8. Viktor Pamula: Čo by sme mali robiť a čo robíme- Spišská Nová Ves
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 33 293
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 809
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 11 583
  4. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 602
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 7 481
  6. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 062
  7. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer. 6 211
  8. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 5 648
  1. Tupou Ceruzou: Pápež František
  2. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  4. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  5. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  6. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  7. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  8. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Naše trojdnie kresťanskej záchrany a pohanský pondelok
  2. Rastislav Puchala: František, odpusť!
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXIII
  4. Dávid Polák: Asymetrická vojna, asymetrická pravda
  5. Marián Kozák: Spomienka na stretnutie s pápežom Františkom v Košiciach v roku 2021
  6. Štefan Šturdzík: Korupcia vo vojne zmietajúcej sa Ukrajiny.
  7. Soňa Fröhlichová: Villars-sur-Ollon, lyžiarska destinácia s úchvatnou alpskou panorámou (alias ešte jeden lyžiarsky )
  8. Viktor Pamula: Čo by sme mali robiť a čo robíme- Spišská Nová Ves
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 33 293
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 809
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 11 583
  4. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 602
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 7 481
  6. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 062
  7. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer. 6 211
  8. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 5 648
  1. Tupou Ceruzou: Pápež František
  2. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  4. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  5. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  6. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  7. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  8. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu