ľudové remeslá, joga, šach či ochrana voľne žijúcich zvierat. Podmienkou zaradenia nepovinného predmetu je technické i personálne zabezpečenie výučby. O zaradení voliteľného predmetu do učebného plánu rozhoduje riaditeľ príslušnej školy. Kontrolu kvality výučby, ako aj jej vplyv na žiakov posudzuje Štátna školská inšpekcia.
Na výučbu nepovinných predmetov podľa referenta základných a stredných škôl ministerstva školstva Jána Palkoviča vedenie rezortu nevyčlenilo osobitné prostriedky. Rozpočet finančných prostriedkov ide na učebný plán, v ktorom sú zahrnuté aj nepovinné predmety, spresnil.
Šach sa bude na školách vyučovať týždenne jednu až dve hodiny. Zavedenie výučby kráľovskej hry do jednotlivých škôl bude závisieť od angažovanosti dospelých šachistov pedagogicky spôsobilých viesť šachové krúžky, ako aj od záujmu samotných žiakov. V učebných osnovách šachu sa uvádza, že šach aktivizuje tvorivosť, rozvíja logické myslenie, pamäť, vyžaduje správnu formuláciu postupnosti krokov pri riešení problémov a učí uprednostňovať systémové riešenia pred náhodnými. Šach pomáha výchove silných osobností, schopných dopracovať sa ku konečnému cieľu a minimalizovať percento omylov.
Na zaradenie jogy do učebného procesu je potrebné, aby kvalifikovaný učiteľ telesnej výchovy s kvalifikáciou zo základov jogových cvičení vlastnil akreditáciu. Tú udeľuje sekcia športu ministerstva školstva. Ako ďalej vyplýva z učebných osnov schválených ministerstvom školstva v máji tohto roku, oddelenie pre nepovinný predmet sa vytvára pri počte minimálne 12 žiakov. Cvičenie sa realizuje jeden až dvakrát týždenne v cvičebnom priestore s teplotou minimálne 18 stupňov Celzia. Polročná a koncoročná klasifikácia sa hodnotí slovne - absolvoval. Školáci by po absolvovaní tohto nepovinného predmetu mali byť schopní samostatne vykonávať základné jogové cvičenia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.