netrpezlivo očakávajú.
Sociológ Peter Ondrejkovič predpokladá, že najmenej tretina občanov je prieskumami verejnej mienky ovplyvniteľná, pretože ju zaujíma, ako rozmýšľajú iní.
"Ľudia majú snahu reflektovať to, čo si myslia ostatní. Mnohí sa buď prispôsobujú alebo menia svoj názor," hovorí Ondrejkovič, ktorý by do tejto skupiny zaradil hlavne ľudí stredného veku s nižším vzdelaním.
Politické strany sa k priekumom stavajú podľa toho, aké percentá im predpovedajú.
"Keď preferencie idú stranám hore, sú spokojné," hovorí riaditeľ ÚVVM František Szabo. "Keď idú preferencie dolu, nehľadajú chybu v sebe, ale v agentúrach a svojich protivníkoch."
V poslednom období obvinili agentúry z manipulácie preferencií SDĽ, SNS a hlavne HZDS, ktorého preferencie po vzniku HZD prudko klesli. HZDS sa správa podobne ako pred štyrmi rokmi, keď napriek všetkým odhadom sebavedomo vyhlasovalo, že získa 40 percent hlasov. Aj vtedy, tak ako dnes obviňovalo výskumné agentúry zo zaujatosti. Sťažuje sa aj Jaroslav Paška zo SNS: "Agentúry nemajú záujem, aby sa objektívne informovalo o našej sile."
Akúkoľvek možnosť, že by zverejňované výskumy boli zmanipulované, riaditeľ ÚVVM vylučuje: "Je tu viacero agentúr a navzájom sa kontrolujeme," hovorí Szabo a upozorňuje, že výsledky jednotlivých agentúr sú si veľmi podobné a nevymykajú sa z možnej štatistickej odchýlky.
Hodnovernosť niektorých starších agentúr sa dá posúdiť aj podľa ich predchádzajúcich prieskumov. Napríklad Markant, MVK či Focus uverejňovali svoje prieskumy aj pred voľbami v roku 1998. V odhade víťaza volieb sa vtedy najviac zmýlil Markant, podľa ktorého mala voľby vyhrať SDK pred HZDS. Víťaza volieb najpresnejšie odhadol MVK, ktorý určil zisk HZDS takmer na desatinu presne. V porovnaní so skutočnými výsledkami volieb však MVK ubral niektorým menším stranám. Všetky tri agentúry nadhodnotili výsledky SOP. V prípade Markantu a MVK o viac ako sto percent.
Predseda SMK Béla Bugár si myslí, že prieskumy, "treba brať trošku s rezervou, ale tá rezerva nie nie je veľká."
Bugár označil za relevantné iba tri spoločnosti - ÚVVM, Focus a MVK. Poslednej z nich ale vyčítal miernu zaujatosť v prospech strany ANO.
V poslednom čase začali pravidelne zverejňovať svoje prieskumy aj ďalšie spoločnosti, napríklad DICIO a Polis (telefonické). Pravidelné sú i prieskumy štátneho ÚVVM, ktorý ich za minulej vlády neuverejňoval.
Predpovede ÚVVM však patrili medzi najpresnejšie pred voľbami v roku 1994, i pri priamej voľbe prezidenta v máji 1999.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.