Korzár logo Korzár

Predstavte si, že by sa neznámkovalo, otvorili by ste vôbec zošit?

Prázdniny sú v plnom prúde a vy si už iba matne spomínate na písomkové obdobie v júni, kedy ste sa snažili zachraňovať čo sa len dalo, aby

vysvedčenie nevyzeralo zle. Veď od výsledku vašej práce na tomto papieri môže závisieť veľa. Či už sú to nejaké bodíky na prijímačkách, peňažná odmena alebo aj domáce väzenie a prednášky typu: "Keď som ja bol v tvojom veku..." A ak sa nad tým realisticky zamyslíme, určite prídeme na to, že od známok závisí aj naše učenie a naopak. Preto vznikajú veľké problémy. Učitelia by sa pri vynášaní svojho ortieľa mali riadiť týmito pravidlami:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stupeň 1...výborný - dostane žiak, ktorý spoľahlivo pozná učebnú látku, na vyučovaní je aktívny, na otázky odpovedá správne s porozumením a istotou. Pri skúšaní je samostatný, pohotový a vie logicky uvažovať. Praktické úlohy rieši samostatne a vie ich aj analyzovať. Úroveň vyjadrovania je veľmi dobrá, pracuje samostatne. Jeho písomné, grafické a praktické práce sú veľmi dobré.

SkryťVypnúť reklamu

Stupeň 2...chválitebný - dostane žiak, ktorý učebnú látku ovláda, na otázky odpovedá správne, pri skúšaní rozmýšľa samostatne a logicky, ale nie vždy pohotovo a presne, ale má dobrý prehľad v problematike učiva. Praktické úlohy rieši bez ťažkostí, iba niekedy urobí chybu. Schopnosť vyjadrovania je dobrá. Pracuje so záujmom. Jeho písomné, grafické a praktické práce majú malé chyby.

Stupeň 3...dobrý - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke malé medzery, na otázky odpovedá nepresne a neúplne. Pri riešení praktických úloh sa dopúšťa chýb, ale s pomocou učiteľa ich opraviť vie. Pri skúšaní je menej samostatný a dokáže len menej logicky rozmýšľať. Jeho vyjadrovacia schopnosť je priemerná. Zaujíma sa o štúdium a pri práci je aktívny. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú väčšie chyby.

SkryťVypnúť reklamu

Stupeň 4...dostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke medzery, pri skúšaní nevie samostatne rozmýšľať, ťažko sa vyjadruje. Odpovedá väčšinou len na pomocné otázky. Pri riešení praktických úloh robí chyby, ale vie ich opraviť len s pomocou učiteľa. Často je potrebné pomôcť mu so štúdiom. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú pomerne veľké chyby.

Stupeň 5...nedostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke veľké medzery a nevie odpovedať ani na pomocné otázky učiteľa. Každá pomoc je neúčinná. Ani s pomocou nedokáže nič vyriešiť. Nevie sa vyjadrovať. Jeho písomné, grafické a praktické úlohy obsahujú veľké chyby.

Známky majú ukázať, ako sa učíme. Vysvedčenie by malo ukázať, ako sme pracovali celý školský rok. Tu vzniká problém. Prečo sa žiaci učia? Pre známky alebo pre seba?

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli známkam urobia žiaci všetko. Opisujú zo zošitov, učebníc, vyrábajú si ťaháky... Existuje mnoho spôsobov, ako získať dobrú známku. Otázkou potom ostáva, či je to správne. Rodičia deťom povedia, že musia mať dobré známky a deti sa usilujú o to, aby tento cieľ dosiahli. Tak vzniká stres, nešťastie, smútok, depresie, lebo cesta k dobrým známkam nie je ľahká. Veľa ľudí si tiež myslí, že známky nie sú dôležité. Tvrdia: "Je jedno, akú máš známku, to nie je v živote dôležité." To je síce pravda, ale pri prijímacích pohovoroch je dôležité mať dobré známky, aby sme dostali viac bodov. Keď sa žiaci učia pre známky, z učebnej látky nemajú nič. Buď všetko, čo sa učili, zabudnú po písomke, alebo nevedia vôbec nič, lebo používali ťaháky. A vôbec, učili by sa žiaci, keby sa neznámkovalo?

Na otázku, či je potrebné známkovanie, najviac žiakov odpovedalo asi áno. Znamená to, že žiakom je jasné, že keby sa nedávali žiadne známky, neučili by sa. Z toho vyplýva, že známkovanie je pre žiakov motiváciou.

Tak to cítia aj učitelia, lebo väčšina z nich si myslí, že klasifikácia je určite potrebná. Dôvody pre túto odpoveď nájdeme pri otázke, či by sa študenti učili, keby sa neznámkovalo.

Žiaci najviac označili odpoveď asi áno. Ale nie ďaleko od tohto počtu bol počet žiakov, ktorí odpovedali asi nie. Vedia si len veľmi ťažko predstaviť, že by neexistovali známky. Z toho môžeme zhrnúť, že to závisí od motivácie a cieľa, prečo sa žiaci učia.

Učitelia vedia, ako to so žiakmi vyzerá. Nikto z nich si nemyslí, že by sa žiaci určite učili. Učitelia žiakom neveria. Najviac ich hovorí, že žiaci by sa asi neučili.

Otázku motivácie projekt Milénium síce nerieši, ale chce zvýšiť úroveň školstva, aby žiakov zaujímalo, čo sa učia. Učili by sa pre seba a nie pre známky.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 155
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 672
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 570
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 995
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 893
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 642
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 509
  1. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  2. Eva Gallova: Aj vám sa objaví chvíľu po zapnutí PC, že sa našlo 10 problémov so zabezpečením súkromia?
  3. Miroslav Pollák: Vojna a mier sú v Kremli synonymá
  4. Dávid Polák: Hamas a jeho najsilnejšia zbraň
  5. Eva Bachletová: Organizujeme festival!
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  7. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? Merateľné výstupy (II. časť)
  8. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 88 721
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 880
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 250
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 222
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 095
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 057
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 652
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 432
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  2. Eva Gallova: Aj vám sa objaví chvíľu po zapnutí PC, že sa našlo 10 problémov so zabezpečením súkromia?
  3. Miroslav Pollák: Vojna a mier sú v Kremli synonymá
  4. Dávid Polák: Hamas a jeho najsilnejšia zbraň
  5. Eva Bachletová: Organizujeme festival!
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  7. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? Merateľné výstupy (II. časť)
  8. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 88 721
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 880
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 250
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 222
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 095
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 057
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 652
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 432
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu