vysvedčenie nevyzeralo zle. Veď od výsledku vašej práce na tomto papieri môže závisieť veľa. Či už sú to nejaké bodíky na prijímačkách, peňažná odmena alebo aj domáce väzenie a prednášky typu: "Keď som ja bol v tvojom veku..." A ak sa nad tým realisticky zamyslíme, určite prídeme na to, že od známok závisí aj naše učenie a naopak. Preto vznikajú veľké problémy. Učitelia by sa pri vynášaní svojho ortieľa mali riadiť týmito pravidlami:
Stupeň 1...výborný - dostane žiak, ktorý spoľahlivo pozná učebnú látku, na vyučovaní je aktívny, na otázky odpovedá správne s porozumením a istotou. Pri skúšaní je samostatný, pohotový a vie logicky uvažovať. Praktické úlohy rieši samostatne a vie ich aj analyzovať. Úroveň vyjadrovania je veľmi dobrá, pracuje samostatne. Jeho písomné, grafické a praktické práce sú veľmi dobré.
Stupeň 2...chválitebný - dostane žiak, ktorý učebnú látku ovláda, na otázky odpovedá správne, pri skúšaní rozmýšľa samostatne a logicky, ale nie vždy pohotovo a presne, ale má dobrý prehľad v problematike učiva. Praktické úlohy rieši bez ťažkostí, iba niekedy urobí chybu. Schopnosť vyjadrovania je dobrá. Pracuje so záujmom. Jeho písomné, grafické a praktické práce majú malé chyby.
Stupeň 3...dobrý - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke malé medzery, na otázky odpovedá nepresne a neúplne. Pri riešení praktických úloh sa dopúšťa chýb, ale s pomocou učiteľa ich opraviť vie. Pri skúšaní je menej samostatný a dokáže len menej logicky rozmýšľať. Jeho vyjadrovacia schopnosť je priemerná. Zaujíma sa o štúdium a pri práci je aktívny. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú väčšie chyby.
Stupeň 4...dostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke medzery, pri skúšaní nevie samostatne rozmýšľať, ťažko sa vyjadruje. Odpovedá väčšinou len na pomocné otázky. Pri riešení praktických úloh robí chyby, ale vie ich opraviť len s pomocou učiteľa. Často je potrebné pomôcť mu so štúdiom. Jeho písomné, grafické a praktické práce obsahujú pomerne veľké chyby.
Stupeň 5...nedostatočný - dostane žiak, ktorý má v učebnej látke veľké medzery a nevie odpovedať ani na pomocné otázky učiteľa. Každá pomoc je neúčinná. Ani s pomocou nedokáže nič vyriešiť. Nevie sa vyjadrovať. Jeho písomné, grafické a praktické úlohy obsahujú veľké chyby.
Známky majú ukázať, ako sa učíme. Vysvedčenie by malo ukázať, ako sme pracovali celý školský rok. Tu vzniká problém. Prečo sa žiaci učia? Pre známky alebo pre seba?
Kvôli známkam urobia žiaci všetko. Opisujú zo zošitov, učebníc, vyrábajú si ťaháky... Existuje mnoho spôsobov, ako získať dobrú známku. Otázkou potom ostáva, či je to správne. Rodičia deťom povedia, že musia mať dobré známky a deti sa usilujú o to, aby tento cieľ dosiahli. Tak vzniká stres, nešťastie, smútok, depresie, lebo cesta k dobrým známkam nie je ľahká. Veľa ľudí si tiež myslí, že známky nie sú dôležité. Tvrdia: "Je jedno, akú máš známku, to nie je v živote dôležité." To je síce pravda, ale pri prijímacích pohovoroch je dôležité mať dobré známky, aby sme dostali viac bodov. Keď sa žiaci učia pre známky, z učebnej látky nemajú nič. Buď všetko, čo sa učili, zabudnú po písomke, alebo nevedia vôbec nič, lebo používali ťaháky. A vôbec, učili by sa žiaci, keby sa neznámkovalo?
Na otázku, či je potrebné známkovanie, najviac žiakov odpovedalo asi áno. Znamená to, že žiakom je jasné, že keby sa nedávali žiadne známky, neučili by sa. Z toho vyplýva, že známkovanie je pre žiakov motiváciou.
Tak to cítia aj učitelia, lebo väčšina z nich si myslí, že klasifikácia je určite potrebná. Dôvody pre túto odpoveď nájdeme pri otázke, či by sa študenti učili, keby sa neznámkovalo.
Žiaci najviac označili odpoveď asi áno. Ale nie ďaleko od tohto počtu bol počet žiakov, ktorí odpovedali asi nie. Vedia si len veľmi ťažko predstaviť, že by neexistovali známky. Z toho môžeme zhrnúť, že to závisí od motivácie a cieľa, prečo sa žiaci učia.
Učitelia vedia, ako to so žiakmi vyzerá. Nikto z nich si nemyslí, že by sa žiaci určite učili. Učitelia žiakom neveria. Najviac ich hovorí, že žiaci by sa asi neučili.
Otázku motivácie projekt Milénium síce nerieši, ale chce zvýšiť úroveň školstva, aby žiakov zaujímalo, čo sa učia. Učili by sa pre seba a nie pre známky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.