Bratislava - Železnice nebudú môcť nakúpiť nové vlaky v spochybňovanom tendri, ktorý stál kreslo ministra dopravy Jozefa Majecka. Dvojmiliardovú
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
verejnú súťaž zastavil súčasný minister dopravy Ivan Mikloš. "Rozhodol som sa, že využijem svoju kompetenciu a neschválim nákup ľahkých vlakových jednotiek," vyhlásil Mikloš.
V súťaži, ktorá sa začala ešte v roku 2000 a bola dvakrát zastavená, nakoniec švajčiarsko-slovenské konzorcium firiem Stadler AG a ŽOS Vrútky porazilo francúzsku spoločnosť Alstom. Macejko však odmietal odsúhlasiť kontrakt a argumentoval tým, že výberová komisia nerozhodla správne.
Aj po výmene ministrov chýbal k dokončeniu nákupu len súhlas ministra. Ivan Mikloš ale využil právo, ktoré mu vyplýva z pozície ministra a hlavného akcionára železníc a urobil to, čo mal v pláne Macejko. "Aby nevznikali žiadne pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania, som sa rozhodol tak, ako som sa rozhodol," vysvetlil Mikloš.
Urobil tak deň po zverejnení stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý síce označil priebeh tendra za opodstatnený, ale upozornil na viacero chýb, napríklad pri príprave súťažných podkladov. "Stanovisko mi veľmi nepomohlo, pretože je také obojaké," komentoval Mikloš postoj úradu.
Železnice majú svojho riaditeľa Andreja Egyeda v zahraničí, a preto s reakciou čakajú na jeho návrat. Ich hovorca Miloš Čikovský sa obmedzil len na konštatovanie, že na regionálnych železničných tratiach je kritická situácia a nové vlaky potrebujú. "Dnes je tam doprava stratová a mimoriadne poruchová. Nákup nových vlakov je preto veľmi akútny. Vek niektorých starých súprav je 40 aj 50 rokov," povedal Čikovský.
Železnice budú musieť vypísať novú súťaž, ktorá sa bude vyhodnocovať až v nasledujúcom volebnom období.
Kauza vlakov, ktorá otriasla celou SDKÚ, sa Miklošovým zrušením tendra skončila. Väčšina politikov komentovala krok vicepremiéra pre ekonomiku slovami, že ide o predvolebný ťah, aby sa SDKÚ očistila od podozrení z korupcie.
Poslanec SDKÚ Pavol Prokopovič, ktorý verejne stál na strane železníc a proti bývalému ministrovi Macejkovi, tvrdí, že o žiadny predvolebný ťah nejde. "Mikloš je pragmatický človek, ktorý sa nerozhoduje na základe emócií. Asi mal na to dôvody, asi sa rozhodoval aj na základe politickej zodpovednosti v snahe odstrániť akékoľvek pochybnosti o transparentnosti tendra," reagoval Prokopovič.
Oponenti SDKÚ sa v názoroch na zrušenie tendra rôznia, ale väčšina za ním vidí blížiace sa voľby. Podľa predsedu ANO Pavla Ruska je to predvolebný ťah a tvrdí, že tender mali zrušiť skôr. Predseda SOP Pavol Hamžík je opatrnejší a zrušenie tendra je podľa neho správne. Veľmi spokojný je bývalý minister dopravy Jozef Macejko, ktorého sa kauza najviac dotkla osobne. "Je to určité očistenie mojej osoby. Som spokojný s takýmto riešením," povedal bývalý minister pre TASR.
Pred troma mesiacmi SDKÚ Macejka stiahla aj z kandidátky pre parlamentné voľby. "Je to krivda voči mojej osobe," povedal. Predseda Smeru Robert Fico si myslí, že Mikloš hodil cez palubu premiéra Dzurindu a jeho brata, lebo si chce zachrániť svoj politický život. Podpredseda HZDS Ján Kovarčík rozosielal do redakcií stanovisko, že neschválenie nákupu vlakov je potvrdenie podozrení z korupcie.
Autor: rf
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.