ktorí na budúci pondelok pôjdu prvýkrát do školy.
V tejto súvislosti ako učiteľ - logopéd, by som chcel všetkým rodičom - čitateľom denníka Korzár - čo to poradiť ako postupovať pri chybnej výslovnosti ich ratolestí.
Do základnej školy by malo prichádzať dieťa, ktoré vie správne hovoriť, teda nemá žiadnu rečovú chybu. Hoci táto zásada väčšinou platí, predsa sa v škole stretávame so žiakmi, ktorí majú rozličné poruchy reči. Za mnohé môžu rodičia. Pre správny vývin reči je totiž veľmi dôležitý dobrý príklad, ale aj častá vzájomná rečová komunikácia, záujem rodičov o odstránenie všetkých rečových chýb z prejavu dieťaťa. Keď nestačí na odstraňovanie chýb sám, mal by sa včas obrátiť na odborníka - logopéda a spolupracovať s ním dovtedy, kým sa rečová chyba neodstráni. Je dobré a žiadúce, aby dieťa prichádzalo do základnej školy rečovo dobre pripravené. Chybná výslovnosť môže mať totiž zlý vplyv na písomný prejav žiaka a môže sa stať príčinou výsmechu ostatných detí. Horšie je, ak sa chybná výslovnosť dieťaťa nedá odstrániť alebo sa upravuje len veľmi pomaly. V takýchto prípadoch pomôže jedine taktný prístup zo strany učiteľa a aj rodičov a trpezlivá, ale dôsledná spolupráca s logopédom a psychológom. Rozhodne treba v každom z možných prípadov chrániť psychiku dieťaťa a dodávať mu potrebné sebavedomie, ale aj chuť prekonávať prekážky.
Správne je, ak rodič dieťa občas upozorní, aby sa pri rozprávaní neponáhľalo, prípadne aby niektoré slovo pokojne zopakovalo. Je samozrejmé, že napríklad pri odpovedi nemôže učiteľ žiaka ustavične opravovať, pretože by sa nedokázalo sústrediť na reprodukovanie učiva. Keď chceme, aby si dieťa chybnú výslovnosť čo najrýchlejšie odstránilo, musíme s ním podľa pokynov logopéda pravidelne precvičovať nápravné cvičenia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.