nazvanom Hy-wire. Toto vozidlo, ktoré je prvým plne funkčným automobilom na svete, kombinujúcim vodíkové palivové články a riadiaci systém typu by-wire, bude verejnosti predstavené na jesennom autosalóne v Paríži. Na vozidle Hy-wire sa uplatnili niektoré prvky, ktorými sa vyznačoval koncepčný automobil AUTOnomy, predstavený aj na jarnom ženevskom autosalóne. Prvá časť názvu vozidla (Hy) naznačuje, že vozidlo je poháňané vodíkovými palivovými článkami, zatiaľ čo druhá časť názvu (wire, teda doslova drôt či vodič) symbolizuje to, že tento automobil je vystrojený elektroimpulzným riadiacim a ovládacím systémom, ktorý sa zaobíde bez mechanického či hydraulického prepojenia ovládacích a ovládaných prvkov. Hy-wire je vozidlo, ktoré je svojimi rozmermi i svojou veľkosťou porovnateľné s dnešnými luxusnými automobilmi. Všetky hnacie a riadiace systémy vozidla sú umiestnené v skriňovitej podvozkovej plošine hrúbky 11 palcov (280 mm), čo viedlo k maximalizácii priestoru pre piatich cesujúcich a ich batožinu. Nové koncepčné vozidlo je produktom globálnej kooperácie. Konštruktéri General Motors v USA vyvinuli podvozok a karosériu vozidla a boli zodpovední za integráciu elektrických systémov. Palivové články boli vyvinuté vo výskumnom centre GM v nemeckom Mainzi a sú rovnakého typu, aké sa použili na pohon koncepčného vozidla HydroGen3, postaveného na báze typu Opel zafira a dosahujúceho maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Na návrhu karosérie sa podieľali aj dizajnéri turínskej spoločnosti Stile bertone, v ktorej bola karoséria zhotovená. V holandskej a talianskej pobočke švédskej spoločnosti SKF bola vyvinutá technológia by-wire. Hy-wire je elegantné štvodverové vozidlo čistých línií, bez stredného stĺpika a s krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Dizajn vozidla zohľadňuje skutočnosť, že karoséria je odpredu dozadu takpovediac voľná, pretože do proestoru pre cestujúcich nezasahuje motor. Predné i zadné panely karosérie sú pritom zhotovené z priehľadného skla. Jeden z výkonných riaditeľov divízie GM Design povedal, že Hy-wire je luxusným vozidlom v tom zmysle, že je luxusom mať toľko priestoru a výhľadu, ako v tomto vozidle. Vodič nemá pred sebou ani motor, ani prístrojový panel a pedále a má výhľad ako z obývačky so zasklenou stenou - od podlahy až po strop. Vozidlo sa ovláda riadiacou jednotkou nazvanou X-drive. Táto jednotka, ktorú možno priečne pred prednými sedadlami presúvať, pozostáva z dvoch rukovätí, pomocou ktorých sa ovláda akcelerácia i brzdenie a medzi ktorýmije umiestnený monitor na sledovanie činnosti jednotlivých systémov. Smer jazdy sa riadi posúvaním rukovätí nahor a nadol. Sústava palivových článkov, ktoré majú kontinuálny výkon 94 kW, napája hnací elektromotor, umiestnený priečne medzi prednými kolesami. Hy-wire má hmotnosť 1900 kg a jazdí vpredu na 20-palcových, vzadu na 22-palcových kolesách. V súvislosti s vývojom tohto vozidla bolo podaných 30 patentových prihlášok.
Koncepčný automobil Hy-wire je ďalším krokom koncernu General Motors na ceste k sériovému vozidlu, poháňanému palivovými článkami, ktoré by sa na cestách malo objaviť do konca tohto desaťročia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.