Korzár logo Korzár
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Hy-wire je pohaňaný palivovými článkami

Najväčší svetový výrobca automobilov, americký koncern General Motors, zverejnil nedávno základné informácie o svojom novom koncepčnom vozidle,

nazvanom Hy-wire. Toto vozidlo, ktoré je prvým plne funkčným automobilom na svete, kombinujúcim vodíkové palivové články a riadiaci systém typu by-wire, bude verejnosti predstavené na jesennom autosalóne v Paríži. Na vozidle Hy-wire sa uplatnili niektoré prvky, ktorými sa vyznačoval koncepčný automobil AUTOnomy, predstavený aj na jarnom ženevskom autosalóne. Prvá časť názvu vozidla (Hy) naznačuje, že vozidlo je poháňané vodíkovými palivovými článkami, zatiaľ čo druhá časť názvu (wire, teda doslova drôt či vodič) symbolizuje to, že tento automobil je vystrojený elektroimpulzným riadiacim a ovládacím systémom, ktorý sa zaobíde bez mechanického či hydraulického prepojenia ovládacích a ovládaných prvkov. Hy-wire je vozidlo, ktoré je svojimi rozmermi i svojou veľkosťou porovnateľné s dnešnými luxusnými automobilmi. Všetky hnacie a riadiace systémy vozidla sú umiestnené v skriňovitej podvozkovej plošine hrúbky 11 palcov (280 mm), čo viedlo k maximalizácii priestoru pre piatich cesujúcich a ich batožinu. Nové koncepčné vozidlo je produktom globálnej kooperácie. Konštruktéri General Motors v USA vyvinuli podvozok a karosériu vozidla a boli zodpovední za integráciu elektrických systémov. Palivové články boli vyvinuté vo výskumnom centre GM v nemeckom Mainzi a sú rovnakého typu, aké sa použili na pohon koncepčného vozidla HydroGen3, postaveného na báze typu Opel zafira a dosahujúceho maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Na návrhu karosérie sa podieľali aj dizajnéri turínskej spoločnosti Stile bertone, v ktorej bola karoséria zhotovená. V holandskej a talianskej pobočke švédskej spoločnosti SKF bola vyvinutá technológia by-wire. Hy-wire je elegantné štvodverové vozidlo čistých línií, bez stredného stĺpika a s krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Dizajn vozidla zohľadňuje skutočnosť, že karoséria je odpredu dozadu takpovediac voľná, pretože do proestoru pre cestujúcich nezasahuje motor. Predné i zadné panely karosérie sú pritom zhotovené z priehľadného skla. Jeden z výkonných riaditeľov divízie GM Design povedal, že Hy-wire je luxusným vozidlom v tom zmysle, že je luxusom mať toľko priestoru a výhľadu, ako v tomto vozidle. Vodič nemá pred sebou ani motor, ani prístrojový panel a pedále a má výhľad ako z obývačky so zasklenou stenou - od podlahy až po strop. Vozidlo sa ovláda riadiacou jednotkou nazvanou X-drive. Táto jednotka, ktorú možno priečne pred prednými sedadlami presúvať, pozostáva z dvoch rukovätí, pomocou ktorých sa ovláda akcelerácia i brzdenie a medzi ktorýmije umiestnený monitor na sledovanie činnosti jednotlivých systémov. Smer jazdy sa riadi posúvaním rukovätí nahor a nadol. Sústava palivových článkov, ktoré majú kontinuálny výkon 94 kW, napája hnací elektromotor, umiestnený priečne medzi prednými kolesami. Hy-wire má hmotnosť 1900 kg a jazdí vpredu na 20-palcových, vzadu na 22-palcových kolesách. V súvislosti s vývojom tohto vozidla bolo podaných 30 patentových prihlášok.

Koncepčný automobil Hy-wire je ďalším krokom koncernu General Motors na ceste k sériovému vozidlu, poháňanému palivovými článkami, ktoré by sa na cestách malo objaviť do konca tohto desaťročia.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 341
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 886
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 15 521
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 338
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 126
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 493
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 379
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 979
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 578
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 103
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Liberalizmus sa nedá liečiť exorcizmom, predstavuje posledné štádium posadnutnosti.

3. mar
Premiér Igor Matovič a vľavo prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj.

Matovič sa za vtip ospravedlnil.

3 h
Minister obrany Jaroslav Naď.

Rozhovory ZKH s ministrom obrany.

5 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop