Korzár logo Korzár

Hy-wire je pohaňaný palivovými článkami

Najväčší svetový výrobca automobilov, americký koncern General Motors, zverejnil nedávno základné informácie o svojom novom koncepčnom vozidle,

nazvanom Hy-wire. Toto vozidlo, ktoré je prvým plne funkčným automobilom na svete, kombinujúcim vodíkové palivové články a riadiaci systém typu by-wire, bude verejnosti predstavené na jesennom autosalóne v Paríži. Na vozidle Hy-wire sa uplatnili niektoré prvky, ktorými sa vyznačoval koncepčný automobil AUTOnomy, predstavený aj na jarnom ženevskom autosalóne. Prvá časť názvu vozidla (Hy) naznačuje, že vozidlo je poháňané vodíkovými palivovými článkami, zatiaľ čo druhá časť názvu (wire, teda doslova drôt či vodič) symbolizuje to, že tento automobil je vystrojený elektroimpulzným riadiacim a ovládacím systémom, ktorý sa zaobíde bez mechanického či hydraulického prepojenia ovládacích a ovládaných prvkov. Hy-wire je vozidlo, ktoré je svojimi rozmermi i svojou veľkosťou porovnateľné s dnešnými luxusnými automobilmi. Všetky hnacie a riadiace systémy vozidla sú umiestnené v skriňovitej podvozkovej plošine hrúbky 11 palcov (280 mm), čo viedlo k maximalizácii priestoru pre piatich cesujúcich a ich batožinu. Nové koncepčné vozidlo je produktom globálnej kooperácie. Konštruktéri General Motors v USA vyvinuli podvozok a karosériu vozidla a boli zodpovední za integráciu elektrických systémov. Palivové články boli vyvinuté vo výskumnom centre GM v nemeckom Mainzi a sú rovnakého typu, aké sa použili na pohon koncepčného vozidla HydroGen3, postaveného na báze typu Opel zafira a dosahujúceho maximálnu rýchlosť až 160 km/h. Na návrhu karosérie sa podieľali aj dizajnéri turínskej spoločnosti Stile bertone, v ktorej bola karoséria zhotovená. V holandskej a talianskej pobočke švédskej spoločnosti SKF bola vyvinutá technológia by-wire. Hy-wire je elegantné štvodverové vozidlo čistých línií, bez stredného stĺpika a s krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Dizajn vozidla zohľadňuje skutočnosť, že karoséria je odpredu dozadu takpovediac voľná, pretože do proestoru pre cestujúcich nezasahuje motor. Predné i zadné panely karosérie sú pritom zhotovené z priehľadného skla. Jeden z výkonných riaditeľov divízie GM Design povedal, že Hy-wire je luxusným vozidlom v tom zmysle, že je luxusom mať toľko priestoru a výhľadu, ako v tomto vozidle. Vodič nemá pred sebou ani motor, ani prístrojový panel a pedále a má výhľad ako z obývačky so zasklenou stenou - od podlahy až po strop. Vozidlo sa ovláda riadiacou jednotkou nazvanou X-drive. Táto jednotka, ktorú možno priečne pred prednými sedadlami presúvať, pozostáva z dvoch rukovätí, pomocou ktorých sa ovláda akcelerácia i brzdenie a medzi ktorýmije umiestnený monitor na sledovanie činnosti jednotlivých systémov. Smer jazdy sa riadi posúvaním rukovätí nahor a nadol. Sústava palivových článkov, ktoré majú kontinuálny výkon 94 kW, napája hnací elektromotor, umiestnený priečne medzi prednými kolesami. Hy-wire má hmotnosť 1900 kg a jazdí vpredu na 20-palcových, vzadu na 22-palcových kolesách. V súvislosti s vývojom tohto vozidla bolo podaných 30 patentových prihlášok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Koncepčný automobil Hy-wire je ďalším krokom koncernu General Motors na ceste k sériovému vozidlu, poháňanému palivovými článkami, ktoré by sa na cestách malo objaviť do konca tohto desaťročia.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 75 443
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 334
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 017
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 209
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 194
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 159
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 228
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  4. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  5. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  6. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  7. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  8. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu