vozidiel, ktoré sa kedysi nazývali jednoducho terénnymi automobilmi a ktoré dnes patria medzi prominentných predstaviteľov kategórie SUV, čiže športovo-úžitkových vozidiel. Land Cruiser reprezentuje tie hodnoty, ktorým automobilka Toyota pripisuje mimoriadny význam - ide o spoľahlivosť, trvanlivosť a kvalitu.
Na nadchádzajúcom parížskom autosalóne bude mať svetovú premiéru nová generácia tohto obľúbeného vozidla, ktoré si v Európe kúpilo už vyše 200 000 motoristov. Aj nový Land Cruiser sa vyznačuje mimoriadne dobrými jazdnými vlastnosťami v teréne, ale k týmto vlastnostiam pribudli - najmä na základe požiadaviek zákazníkov - väčšie pohodlie, kvalitnejší interiér, bohatší výstroj, ale najmä vynikajúce jazdné charakteristiky aj na dobrých cestách a diaľniciach (na ktorých terénne autá jazdia častejšie ako v teréne). Vozidlo si uchováva tradičnú konštrukciu so samostatnou karosériou, uloženou na tuhom rebrinovom podvozkovom ráme. Vonkajší dizajn vozidla vznikol v dizajnérskom stredisku firmy Toyota v južnom Francúzsku, v ktorom vznikli aj návrhy modelov Yaris a najnovšej Corolly. Na pohon nového Land Cruisera, ktorý sa opäť bude dodávať s trojdverovou i päťdverovou karosériou, bude slúžiť niekoľko vznetových i zážihových motorov. Z doterajšieho modelu bol prevzatý trojlitrový turbodieselový motor so vstrekovacím systémom common rail. Tento motor má maximálny výkon 120 kW pri 3400 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 343 Nm. Touto pohonnou jednotkou vystrojený Land Cruiser zrýchli z 0 na 100 km/h za 13 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 165 km/h. Novinkou je úplne nový zážihový štvorlitrový vidlicový šesťvalec, ktorý bude k dispozícii od začiatku budúceho roka. Tento z ľahkých zliatin zhotovený motor vyvíja maximálny výkon 183 kWpri 5200 ot/min - ide o najvýkonnejší motor, aký sa kedy inštaloval do typu Land Cruiser. S týmto motorom zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Očakáva sa, že neskôr budú pre Land Cruiser k dispozícii aj ďalšie motory. Nová terénna Toyota má permanentný pohon všetkých štyroch kolies a je vystrojená redukčnou prevodovkou, umožňujúcou pomalú jazdu v ťažšom teréne. Špičkový päťdverový model je vystrojený poloaktívnym pružiacim systémom TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension, čiže elektronicky modulované pruženie firmy Toyota), ktorý poskytuje väčšie pohodlie na nekvalitných cestách. Na želanie môže byť zadná náprava vystrojená vzduchovými pružiacimi prvkami, ktoré okrem iného zabezpečujú konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie vozidla. O maximálnu ochranu cestujúcich sa starajú dvojstupňové čelné, bočné i hlavové (záclonové) vzduchové vankúše. Do sériového výstroja patrí aj antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a brzdový asistent. Špičkové modely budú vystrojené aj trakčnou kontrolou a elektronickým stabilizačným systémom VSC (vehicle stability control). Nová Toyota Land Cruiser je prvým vozidlom na svete, vystrojeným systémom HAC, čo znamená Hill-start Assist Control, čo trochu komplikovane možno preložiť ako systém asistencie pri rozjazde do kopca. O funkcii tohto systému sa v tlačovej správe firmy Toyota uvádza len toľko, že ak HAC zaregistruje pri rozjazde do kopca kĺzanie späť, jemne pribrzdí kolesá, čím sa zlepšia trakčné vlastnosti a zabezpečí dobrý rozjazd. Vozidlo je vystrojené aj systémom DAC, ktorý pri zjazde dolu kopcom automaticky pribrzďuje kolesá a udržuje konštantnú rýchlosť. Medzi príplatkové položky výbavy nového Land Cruisera patrí dvojzónová klimatizačná sústava, tempomat, elektricky prestaviteľné a vyhrievateľné sedadlá a satelitný navigačný systém.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.