boli pôvodne vyvinuté pre pilotov bojových lietadiel a ich výhoda spočíva v tom, že premietajú dôležité údaje priamo do zorného poľa pilota, ktorý tak nemusí skláňať hlavu, aby videl na klasické prístroje. Preto aj tento druh displeja dostal názov head-up, čo doslovne znamená "hlava hore". V našej odbornej (najmä leteckej) literatúre sa pre takýto druh displeja vžilo označenie priehľadový indikátor - zobrazované údaje sa akoby vznášali vo vzduchu a previdno cez ne. Priehľadovými indikátormi sú už vystrojené aj niektoré osobné - najmä americké - automobily. Pravda, vyvinúť miniatúrny priehľadový indikátor, ktorého premietací systém by sa vošiel do spodnej časti prilby jazdca F1, bolo skutočne technickým orieškom, ktorý sa podarilo rozlúsknuť pracovníkom vývojového centra BMW v kalifornskom Palo Alto. Minidisplej je umiestnený v tej časti modifikovanej prilby Schuberth RF-1, ktorá chráni jazdcovu bradu. Systém premieta obraz do periférnej oblasti dominantného oka jazdca, ktorý nemusí svoj zrak špeciálne upierať na tento displej. Ako povedal jeden z inžinierov tohto projektu, oko si veľmi rýchlo zvykne na tento malý fliačik a ignoruje ho podobne, ako stopu po hmyze na prednom skle. Prostredníctvom nového miniatúrneho priehľadového indikátora sa budú dať pilotovi poskytovať z boxov rôzne informácie. Pôjde nie len o informácie o jeho priebežnom poradí, ale aj o rôzne pokyny (napr. na zájdenei do boxov) či dôležité bezpečnostné informácie (napr. o výskyte oleja na trati). Pilot bude môcť dostávať aj správy SMS alebo technické informácie o stave motora (napr.o nízkom tlaku oleja). Pilot vidí zobrazované informácie cez priezor svojej prilby vo výške prednej časti monopostu. Skúšky nové displeja, ktorý má okrem iného prispieť aj k bezpečnosti na pretekoch F1, by sa mali ukončiť ešte v tomto roku. (RM)
Autor: frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.