Korzár logo Korzár

Na Monzu čaká červený ošiaľ!

Počet okruhov s puncom svetovej výnimočnosti dnes zrátame na palcoch jednej ruky. Rátajte so mnou. Indianapolis, Le Mans, Monte Carlo a Monza. Áno,

súhlasím, že tu máme ešte Spa-Francorchamps, Nurburgring, či Silverstone, no žiaden z nich doteraz (alebo už) nesiaha úrovňou tak vysoko. Nie, nebudem sa teraz rozpisovať o konfrontácii významu jednotlivých tratí pre históriu automobilového športu. Určite by sa o tom dalo dlho diskutovať. To si ale necháme na inokedy. Dnes sa sústreďme na talianskú Monzu, ktorá je právom označovaná za Mekku fanúšikov tímu Ferrari a zažiť výnimočnosť jej atmosféry je snom azda každého skutočného fanúšika formuly jeden.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autodromo di Monza je elegantne situovaný okruh v historickom kráľovskom parku na predmestí Milána. Bol postavený v r. 1922 za plnej podpory Benitta Mussoliniho, ktorý už v tej dobe chápal športové úspechy ako súčasť politickej propagandy a nešetril na štátnej podpore. Legendárna trať bola tak postavená za jediný polrok a posvätiť ju prišiel aj samotný pápež. Žiaľ nepomohlo ani to a okruh si za niekoľko desiatok rokov svojej existencie vybral aj nemalú daň na v podobe toho najcennejšieho. Stačí spomenúť na Rindta, ktorý sa zabil počas tréningu na GP F1 v r. 1970, či Petersona, ktorý doplatil životom na hromadnú haváriu v lieviku po štarte o niekoľko rokov neskôr. Najväčšiu tragédiu však Monza zažila v roku 1961. Podobne ako dnes, aj vtedy mal tím Ferrari výraznú prevahu a o titule sa rozhodovalo medzi jeho dvojicou Phil Hill (USA) a Wolfgang von Trips (GER). Predposledné preteky sezóny na Monze mali byť oslavou "červených" a Maranello v snahe preteky vyhrať doplnilo Tripsa a Hilla aj Richii Gintherom, Giancarlom Baghettim, ktorý nedávno pri svojom debute vo Francúzsku na Ferrari hneď zvíťazil a nádejným Mexičanom Ricardom Rodriguezom. Základná dvojica síce bojovala o titul, no Taliansko by na domácej pôde veľmi rado bolo videlo zvíťaziť domáceho pretekára a tak nemalé nádeje vkladalo práve do Baghettiho. Tripsovi, ktorý bol jednoznačným favoritom na titul, sa štart navzdory očakávaniu nevydaril a z druhého miesta klesol až na štvrté. Ambície ho hnali rýchlo dopredu, no v druhom kole sa však jeho ferrari nešťastne zavadilo o Clarkov lotus a vyletelo do vzduchu. Nasledoval tvrdý dopad na trať a neovládateľný automobil sa vrútil priamo medzi divákov! Smrť si v ten deň na Monze našla štrnásť obetí, keď okrem Tripsa zahynulo aj trinásť divákov! Desiaty september (o sedemnásť rokov neskôr sa v rovnaký deň zabil aj Peterson) sa tak navždy stal najčiernejším dňom histórie autodromu v Monze.

SkryťVypnúť reklamu

O trati v kráľovskom parku sa tvrdí, že je nebezpečná kvôli mimoriadnym rýchlostiam, ktoré tu autá dosahujú. Veď priemerná rýchlosť sa tu aj dnes pohybuje okolo 240 km/h a na rovinke piloti jazdia až 350 km/h! Vďaka súčasnej technológii dnes už našťastie nie sme svedkami havárii s takými tragickými následkami. Pozor! To ale neznamená, že je riziko zažehnané. Len si spomeňte na vlaňajšiu hrôzostrašnú haváriu Michaela Schumachera počas testov, či dokonca minulo-týždňovú haváriu Montoyu, ktorý v Lesmo dostal defekt a úplne rozmlátil monopost o zvodidlá. V oboch prípadoch sa pilotom našťastie nič nestalo a technika opäť predviedla aký veľký pokrok v oblasti bezpečnosti urobila za posledných desať rokov. Hrozba tu však stále visí a jednou z medzier je aj tragédia, ktorá sa na Monze odohrala počas pretekov v roku 2000, keď sa obeťou letiacich trosiek z vozidiel stal nešťastný požiarnik.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť tejto trate sa organizátori pokúsili zmenšiť spomaľovacími šikanami (poslednýkrát vlani), no zásadný rozdiel to však nikdy neprinieslo. Pre zaujímavosť si tiež povedzme, že v tridsiatych rokoch minulého storočia sa okolo okruhu postavila aj klopená dráha, ktorá však časom stratila na význame a schátrala. Posledné tendencie stavby komplexných autodrómov, ktoré by boli schopné hostiť nielen klasické dráhové preteky, ale aj "oválovky" typu Indy však túto tému znovu otvorili a dnes sa už nahlas uvažuje, že Taliani oval okolo Monzy obnovia a možno privítajú aj konkurenciu z CART. Mohlo by k tomu dôjsť vraj už o dva roky! Tento rok sa však na Monze určite budú jazdiť "iba" naše klasické efjednotky a všetky prognózy nasvedčujú, že by sme sa mali stať svedkami ďalšieho famózneho víťazstva tímu Ferrari pred davom nadšených Tifosi. Alebo sa mýlim? Počkajme si do nedele. Štart je znovu o 14.00 SELČ a jazdí sa na tradičných päťdesiattri kôl.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
  1. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  2. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  3. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  4. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  5. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  6. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  8. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 503
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 541
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 197
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 749
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 310
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 930
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 532
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 760
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  2. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  3. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  4. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  5. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  6. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  8. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 503
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 541
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 197
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 749
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 310
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 930
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 532
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 760
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu