súhlasím, že tu máme ešte Spa-Francorchamps, Nurburgring, či Silverstone, no žiaden z nich doteraz (alebo už) nesiaha úrovňou tak vysoko. Nie, nebudem sa teraz rozpisovať o konfrontácii významu jednotlivých tratí pre históriu automobilového športu. Určite by sa o tom dalo dlho diskutovať. To si ale necháme na inokedy. Dnes sa sústreďme na talianskú Monzu, ktorá je právom označovaná za Mekku fanúšikov tímu Ferrari a zažiť výnimočnosť jej atmosféry je snom azda každého skutočného fanúšika formuly jeden.
Autodromo di Monza je elegantne situovaný okruh v historickom kráľovskom parku na predmestí Milána. Bol postavený v r. 1922 za plnej podpory Benitta Mussoliniho, ktorý už v tej dobe chápal športové úspechy ako súčasť politickej propagandy a nešetril na štátnej podpore. Legendárna trať bola tak postavená za jediný polrok a posvätiť ju prišiel aj samotný pápež. Žiaľ nepomohlo ani to a okruh si za niekoľko desiatok rokov svojej existencie vybral aj nemalú daň na v podobe toho najcennejšieho. Stačí spomenúť na Rindta, ktorý sa zabil počas tréningu na GP F1 v r. 1970, či Petersona, ktorý doplatil životom na hromadnú haváriu v lieviku po štarte o niekoľko rokov neskôr. Najväčšiu tragédiu však Monza zažila v roku 1961. Podobne ako dnes, aj vtedy mal tím Ferrari výraznú prevahu a o titule sa rozhodovalo medzi jeho dvojicou Phil Hill (USA) a Wolfgang von Trips (GER). Predposledné preteky sezóny na Monze mali byť oslavou "červených" a Maranello v snahe preteky vyhrať doplnilo Tripsa a Hilla aj Richii Gintherom, Giancarlom Baghettim, ktorý nedávno pri svojom debute vo Francúzsku na Ferrari hneď zvíťazil a nádejným Mexičanom Ricardom Rodriguezom. Základná dvojica síce bojovala o titul, no Taliansko by na domácej pôde veľmi rado bolo videlo zvíťaziť domáceho pretekára a tak nemalé nádeje vkladalo práve do Baghettiho. Tripsovi, ktorý bol jednoznačným favoritom na titul, sa štart navzdory očakávaniu nevydaril a z druhého miesta klesol až na štvrté. Ambície ho hnali rýchlo dopredu, no v druhom kole sa však jeho ferrari nešťastne zavadilo o Clarkov lotus a vyletelo do vzduchu. Nasledoval tvrdý dopad na trať a neovládateľný automobil sa vrútil priamo medzi divákov! Smrť si v ten deň na Monze našla štrnásť obetí, keď okrem Tripsa zahynulo aj trinásť divákov! Desiaty september (o sedemnásť rokov neskôr sa v rovnaký deň zabil aj Peterson) sa tak navždy stal najčiernejším dňom histórie autodromu v Monze.
O trati v kráľovskom parku sa tvrdí, že je nebezpečná kvôli mimoriadnym rýchlostiam, ktoré tu autá dosahujú. Veď priemerná rýchlosť sa tu aj dnes pohybuje okolo 240 km/h a na rovinke piloti jazdia až 350 km/h! Vďaka súčasnej technológii dnes už našťastie nie sme svedkami havárii s takými tragickými následkami. Pozor! To ale neznamená, že je riziko zažehnané. Len si spomeňte na vlaňajšiu hrôzostrašnú haváriu Michaela Schumachera počas testov, či dokonca minulo-týždňovú haváriu Montoyu, ktorý v Lesmo dostal defekt a úplne rozmlátil monopost o zvodidlá. V oboch prípadoch sa pilotom našťastie nič nestalo a technika opäť predviedla aký veľký pokrok v oblasti bezpečnosti urobila za posledných desať rokov. Hrozba tu však stále visí a jednou z medzier je aj tragédia, ktorá sa na Monze odohrala počas pretekov v roku 2000, keď sa obeťou letiacich trosiek z vozidiel stal nešťastný požiarnik.
Rýchlosť tejto trate sa organizátori pokúsili zmenšiť spomaľovacími šikanami (poslednýkrát vlani), no zásadný rozdiel to však nikdy neprinieslo. Pre zaujímavosť si tiež povedzme, že v tridsiatych rokoch minulého storočia sa okolo okruhu postavila aj klopená dráha, ktorá však časom stratila na význame a schátrala. Posledné tendencie stavby komplexných autodrómov, ktoré by boli schopné hostiť nielen klasické dráhové preteky, ale aj "oválovky" typu Indy však túto tému znovu otvorili a dnes sa už nahlas uvažuje, že Taliani oval okolo Monzy obnovia a možno privítajú aj konkurenciu z CART. Mohlo by k tomu dôjsť vraj už o dva roky! Tento rok sa však na Monze určite budú jazdiť "iba" naše klasické efjednotky a všetky prognózy nasvedčujú, že by sme sa mali stať svedkami ďalšieho famózneho víťazstva tímu Ferrari pred davom nadšených Tifosi. Alebo sa mýlim? Počkajme si do nedele. Štart je znovu o 14.00 SELČ a jazdí sa na tradičných päťdesiattri kôl.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.