medzinárodnej F3000. Celá situácia sa však dostala do tieňa udalostí z podozrenia, že český pretekár v maďarských pretekoch použil zakázaný podporný prostriedok a Enge sa pred rozhodujúcimi pretekmi svojej kariéry zrazu ocitol v nepríjemnom psychickom tlaku. Sedem dní pred štartom v Taliansku naviac dostal angínu a ešte v stredu ho trápila horúčka. Ukázalo sa však, že zložitú situáciu dokázal zvládnuť a právom získal cenený titul šampióna F3000, ktorým sa hrdia aj takí pretekári ako Alesi, Panis, Heidfeld, či Montoya.
O výsledku pretekov mali mnohé napovedať už piatkové kvalifikačne jazdy. V tej prvej však Enge stačil iba na tretí čas a jeho najväčší rival stál ešte o dve miesta za ním. V druhej časti kvalifikácie mal však Tomáš problémy s autom a polovicu tréningu stál v depe. Napriek tomu si však udržal svoju pozíciu, zatiaľ čo Bourdais klesol až na siedme miesto. Pole získal Tomášov tímový kolega Wirdheim, ktorý ho doslova vyfúkol domácemu Pantanimu. Talian chce zvíťaziť za každú cenu, pretože iba to mu zachovávalo nádej na titul.
Ani štart pretekov sa však obom hlavným favoritom nevydaril. Po tlačenici v prvej šikane, ktorú zavinil točiaci sa Ngyuen uhýbal Čech únikovou zónou a klesol na piate miesto. Okolnosťami brzdený Bourdais nemienil riskovať a prepadol sa až na miesto deviate! Vedenie si udržal Wirdheim pred Pantanom, no na treťom sa zrazu ocitol Toccacelo, ktorého tam vyniesli problémy iných. Druhý Talian tímu Coloni sa však neradoval dlho a už druhom kole ho predbehol Pizzonia a v kole štvrtom ho kontakt s RiSperaficom odsunul až na deviate miesto. Enge sa tak dostal za vedúcu trojicu Wirdheim, Pantano a Pizzonia, no strácal už asi sedem sekúnd. V ďalšom priebehu pretekov sa potom dokázal priblížiť na kontakt k Pizzoniovi, no tomu medzitým vedúca dvojica utiekla o desať sekúnd. Táto situácia však Čechovi zabezpečovala zisk titulu a nečakalo sa, že bude ďalej útočiť a riskovať. Jeho súper Bourdais zatiaľ všetko vsadil na jednu kartu a odvážnou jazdou sa postupne prepracoval až na piate miesto. Veľmi namáhaná technika si však následne vypýtala svoju daň a štyri kolá pred koncom vypovedala poslušnoť. Enge mohol spomaliť. V tom sa však zopakovala situácia z Hungaroringu, kde v úplnom závere pretekov došlo k hrôzostrašnej havárii a na trať muselo Safety Car, čím sa zmenšili rozstupy áut na minimum a všetko zostalo otvorené do posledných metrov. Tentoraz sa o haváriu v prvej šikane postarali ale Nguen a Mauricio. Austrálčan zabrzdil o čosi skôr a Brazílčan už nedokázal zabrániť zrážke. Kontakt ho katapultoval do vzduchu, kde vytočil asi dve saltá a tvrdo dopadol na asfalt. Obom sa našťastie nič nestalo, no na trať muselo SC a reštartovalo sa až do posledného kola. Wirdheim však už svoju pozíciu ustrážil dokonale a chyboval naopak nabudený Pantano (cítiac poslednú príležitosť), ktorý sa nevošiel najprv do prvej šikany a prenechal druhé miesto Pizzoniovi a neskôr aj do Ascariho šikany a na treťom mieste sa zrazu ocitol Tomáš Enge. Giorgio Pantano sa teda nakoniec musel uspokojiť s miestom štvrtým a sklamaný tím po pretekoch podal protest na všetkých pred ním, len aby zachoval nádej na titul. O proteste sa bude rozhodovať až v Paríži a tak nateraz je (stále iba predbežným) šampiónom F3000 na tento rok český pretekár Tomáš Enge, ktorý tak dokázal splniť svoj cieľ z úvodu sezóny a zvýšil svoje šance na návrat do kokpitu tímu formuly jeden. Nahlas sa už dokonca hovorí o mieste v tíme BAR, kde by mohol nahradil nespokojného Villeneuva, no Kanaďan má zmluvu ešte na ďalší rok a tak sa nevylučuje ani Toyota, či Jaguar. Všetko však bude záležať od toho ako sa skončí Engeho "dopingová aféra". Budeme mu držať palce?
F3000 Monza (26 kôl): 1. Wirdheim (Arden) 44'57,538" (200,593 km/h), 2. Pizzonia (Petrobras) + 1,580", 3. Enge (Arden) + 2,308", 4. Pantano (Coloni) + 2,341", 5. RiSperafico (Petrobras) + 3,313", 6. Kiesa (PSM) + 4,115". (PP: Wirdheim 1'37,857", NK: Pantano 1'39,287" v 19. kole, Viedli: 1.- 26.kolo - Wirdheim).
Konečné poradie F3000 za rok 2002: 1. Enge 58 b., 2. Bourdais 55 b., 3. Pantano 51 b., 4.Wirdheim 28 b., 5. Pizzonia 24 b., 6. RoSperafico a RiSperafico po 20 b., 7. Haberfeld 18 b., 9. Freisacher 13 b., 10. Toccacelo 10 b., 11. Mauricio 9 b., 12. Ngyuen, Monteiro a Kiesa 2 b., Tímy : 1. Arden International 86 b., 2. Coloni 61 b., 3. SuperNova Racing 57 b., 4. Petrobras Junior Team 44 b., 5. Red Bull Junior Team 22 b., 6. Durango Formula 20 b., 7. Astromega 20 b., 8. PSM Racing Line 2 b.,.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.