použiť autostop, alebo autoblok?
Autoblok - je zapojenie a zariadenie, ktoré signalizuje skutočnú situáciu na trati. V skutočnosti môže byť trojznakový, alebo štvorznakový. V modelárstve sa často vyskytuje nemodelový dvojznakový autoblok. Strojvodca teda podľa návesti na návestnom stožiari vidí, koľko traťových (blokových) úsekov pred ním je voľných s neobsadených a prispôsobuje podľa toho svoju jazdu. Musí si však svoj rušeň ovládať sám, návestidlo ho o situácii na trati len informuje. Ak sa príkaz návestidla neuskutoční, hrozí zrážka s predchádzajúcou súpravou, ktorá je na trati.
Autostop - je zariadenie podobné autobloku s tým dodatkom, že bezdrôtovým systémom prenáša do kabíny rušňa návestnú informáciu, ktorá je na najbližšom nasledujúcom návestidle pred rušňom. Okrem toho sa v kabíne nachádza zariadenie nazývané aj LVZ (líniový vlakový zabezpečovač), ktoré samočinne (bez pričinenia obsluhy) vlak zastaví, ak prešiel okolo návestidla s určitým príkazom a strojvodca na tento nereagoval. Doplnok zariadenia kontroluje aj bdelosť a ostražitosť obsluhy, ktorá na vyzvanie musí zatlačiť určité tlačidlo resp. pedál. Ak tak neurobí do určitého času od vyzvania (napr. zasvietením svetla), rušeň a vlak začína brzdiť a zastane.
Čo s uvedených vlastností vyžadujeme na modelovej železnici? Nie je to v pravom zmysle slova ani jeden, ale ani druhý systém, je to akási kombinácia obidvoch, ale predsa s prevahou prvkov autostopu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.