Korzár logo Korzár

Na tohtoročnom autosalóne v Paríži je toľko noviniek, ako nikdy predtým - ešte ich môžete vidieť

História francúzskeho automobilového priemyslu siaha až do konca devätnásteho storočia a preto ani niet sa čo čudovať, že prvý autosalón sa v Paríži

konal už v roku 1898. V súčasnosti sa parížsky autosalón koná s dvojročným cyklom, pričom alternuje s autosalónom vo Frankfurte. Na autosalón v meropole nad Seinou sa nedostanem tak často ako na mne už familiárne známy jarný ženevský autosalón či na autosalón vo Frankfurte - pravdu povediac bol som tohto roku v Paríži len druhý raz, a aj to iba vďaka veľkorysej ponuke môjho priateľa a šéfredaktora mesačníka MOT Samka Bibzu, ktorý mi takpovediac ponúkol miesto v Škode Superb, ktorou na parížsky autosalón z Bratislavy cestoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V oficiálnej tlačovej správe sa uvádza, že na tohtoročnom autosalóne má sveovú alebo európsku premiéru vyše 50 nových modelov automobilov, čo je viac ako na ktoromkoľvek predchádzajúcom parížskom autosalóne.. Predstavme teraz stručne aspoň niekoľko najvýznamnejších či najzaujímavejších noviniek - a keďže ide o autosalón v Paríži, patrí sa začať francúzskymi automobilkami. Na stánku firmy Citro?n dominovala definitívna verzia multifunkčného vozidla C3 Pluriel, ktoré sa môže zmeniť zo štvormiestneho sedanu na kabriolet, spider či dokonca na dvojmiestny pikap. Na pohon tohto dvojdverového a veľmi sympaticky vyzerajúceho vozidla slúži buď 1,4-litrový motor výkonu 54 kW alebo 1,6-litrový motor výkonu 80 kW. Lahôdkou pre oči je štúdia elegantného kupé C-Airdream so sklenenou strechou, poháňaná trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom výkonu 150 kW. Firma Peugeot tiež vie svojimi kreáciami rozbúchať srdce motoristov - jednou z dominánt na jej stánku je nádherný kabriolet 307 CC so skladacou plechovou strechou. Toto vozidlo je zatiaľ označené ako štúdia, ale po úspechu podobného modelu 206 CC nikto nepochybuje o tom, že aj 307 CC sa bude sériovo vyrábať. Svetovou novinkou je aj výkonná športová verzia populárnej dvestošestky, ktorá má označenie 206 RC a je poháňaná 16-ventilovým dvojlitrovým štvorvalcom, ktorého maximálny výkon je 130 kW. Peugeot 206 RC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. Ďalšími novinkami na stánku firmy Peugeot sú štúdia limuzíny 607 Pescarolo, poháňaná motorom výkonu 294 kW, a štúdia veľkopriestorového vozidla Sésame, ktoré je dlhé 370 cm a ktoré má na oboch stranách elektricky ovládané posuvné dvere, výhodné najmä v mestskej premávke. Na stánku tretej veľkej francúzskej automobilky - spoločnosti Renault - bola hlavným amgnetom nová generácia radu Mégane. Mégane II (už sme ho na tejto strane predstavili) sa vyznačuje originálnym dizajnom najmä zadnej časti karosérie, ktorý pripomína väčšie modely Vel Satis a Avantime. Toto vozidlo nižšej strednej triedy sa bude dodávať s trojdverovou i päťdverovou karosériou a na jeho pohon je k dispozícii päť motorov (z nich dva vznetové), pokrývajúcich výkonový rozsah od 60 do 99 kW. Trochu v tieni nového Mégana bol van Espace štvrtej generácie, ktorý už nemá plastovú, ale klasickú oceľovú karosériu. Štúdia Ellypse s elektroimpulzným ovládaním a dvomi proti sebe sa otvárajúcimi dverami na pravej strane je pravdepodobne predzvesťou nástupcu dnešného modelu Scénic. V Paríži majú svoje stánku aj u nás prakticky neznáme francúzske spoločnosti Hommell, Chatenet, Grecao, Secma, Ligier a Matra, ktoré v celkom malých počtoch vyrábajú rôzne vozidielka, z ktorých niektoré možno riadiť aj bez vodičského oprávnenia (to je francúzska špecialita). Poďme ale teraz k novinkám niektorých ďalších firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Talianska firma Alfa Romeo priviezla do Paríža ako novinku športovú verziu typu 147. Výlučne s trojdverovou karosériou dodávaný nový model 147 GTA je poháňaný 3,2-litrovým šesťvalcom výkonu 184 kW, ktorý poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky. Dominantou na stánku nemeckej firmy Audi je nová generácia vlajkovej lode A8 s celohliníkovou karosériou. Toto vozidlo je vystrojené svetlometmi, ktoré sa natáčajú do zatáčky, a systémom aktívneho vzduchového pruženia. Na pohon tohto luxusného Audi sú k dispozícii dva vidlicové osemvalce výkonu 206 a 246 kW. Rad A4 bol rozšírený o športovú verziu S4, poháňanú 4,2-litrovým motorom výkonu 253 kW. Stálych obdivovateľov malo na stánku noblesnej britskej firmy Bentley nové luxusné kupé Continental GT, pod ktorého dlhou kapotou pracuje šesťlitrový dvojitý vidlicový dvanásťvalec (z produkcie firmy Volkswagen) výkonu 405 kW, ktorý poháňa všetky štyri kolesá. Hlavnou atrakciou na stánku mníchovskej firmy BMW je nový roadster Z4, nahrádzajúci doterajší model Z3. Nová zet-štvorka má sklápaciu strechu so zadným skleneným oknom a na jej pohon slúži buď 2,5-litrový motor výkonu 141 kW alebo trojlitrový motor výkonu 170 kW. Bavorskými novinkami sú aj nové verzie sedmičkového radu, poháňané relatívne úspornými vznetovými motormi výkonu 160 kW (priemerná spotreba 8,5 l/100 km) a 190 kW (9,7 l/100 km). Juhokórejská automobilka Daewoo chce dobyť európsky trh svojím kompaktným vozidlom Kalos (grécky to znamená krásny), ktorého karosériu vytvoril svetoznámu taliansky dizajnér G.Giugiaro. Päťdverový Kalos sa už predáva, čoskoro príde na trh o 36 cm dlhšia verzia s klasickým "kufrom" vzadu. Skutočnou novinkou na stánku Daewoo je však nový model Evanda, ktorého karoséria je tiež Giugiarovým dielom a ktorý nahradí terajší model Leganza. Na pohon Evandy slúži dvojlitrový štvorvalec výkonu 96 kW. Svetovú premiéru má v Paríži kombi verzia typu Fiat Stilo, ktorého batožinový priestor má objem 510 litrov (po sklopení zadných sedadiel až 1480 litrov). Ford predstavuje v Paríži trojdverovú verziu Fiesty, ktorá má v porovnaní s päťdverovou verziou športovejšie ladenú karosériu. Atrakívnou novinkou je efektný malý roadster StreetKa, odvodený od typu Ka a poháňaný 1,6-litrovým motorom výkonu 70 kW. Ford predstavuje aj koncepčné viacúčelové vozidlo Focus C-Max, z ktorého by sa mal postupne vyvinúť sériový model. Japonská Honda predstavuje na autosalóne novú generáciu typu Accord, ktorý sa po skončení výroby veľkého sedanu Legend stane novou vlajkovou loďou značky Honda. Na pohon nového Accordu slúžia štvorvalce výkonu 114 kW a 140 kW. Britská značka Jaguar si zvolila francúzske hlavné mesto za miesto svetovej premiéry novej luxusnej limuzíny XJ a nových športových modelov XK8 a XKR. Európsku premiéru má v Paríži nová malá Mazda 2, ktorá má dĺžku len 3925 mm a ktorá nahrádza typ Demio. Päťmiestna "dvojka", na pohon ktorej slúžia vznetové i zážihové motory, bude prvou Mazdou, vyrábanou v Európe (v španielskej Valencii). Novinkou v kategórii malých automobilov je aj nová generácia typu Nissan Micra, postavená na podvozku budúcej generácie typu Renault Clio. Nová Micra má o 72 mm väčší rázvor ako doterajší model a jej zaujímavým prvkom sú pozdĺžne posuvné zadné sedadlá. Na pohon tohto vozidla, ktoré sa vyrába vo Veľkej Británii, slúžia najmä motory z produkcie spoločnosti Renault. Po nedávno predstavenej Vectre predstavuje firma Opel v Paríži nový van Meriva s mimoriadne variabilným vnútorným priestorom. Firma Porsche, vyrábajúca doteraz len športové vozidlá, sa rozhodla vstúpiť do sveta terénnych vozidiel svojím novým typom Cayenne, ktorý je technicky v podstate zhodný so sesterským modelom Volkswagen Touareg (ten sa bude vyrábať v Bratislave). Saab sa v Paríži predstavuje novým typom 9-3 Sport Sedan a novinkou španielskej firmy Seat je sedan Cordoba, odvodený od Ibizy tretej generácie. Značka Smart, patriaca do koncernu DaimlerChrysler, predstavuje atraktívne športové modely Roadster a Roadster-Coupé, poháňané trojvalcovým motorom zdvihového objemu len 0,7 litra - vďaka prepĺňaniu má však te

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby ste si pozreli všetky v Paríži vystavené novinky zo sveta automobilov, máte v podstate ešte dosť času, pretože brány tohtoročného parížskeho autosalónu sa zavrú až v nedeľu 13. októbra. Pred bránami autosalónu však musíte mať vo vrecku ešte aspoň 9 eúr - toľko stojí vstupenka.

Autor: Paríž

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 11 564
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 750
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 5 141
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 542
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 430
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 190
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 551
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 1 989
  1. Ján Valchár: Ako Donald Trump (ne)precitol
  2. Štefan Šturdzík: Súdruh a jeho lokaj znovu úkolujú no vyzerajú pri tom trápne.
  3. Ján Škerko: Zvon svätého Jakuba: Hlas stáročí a nová nádej
  4. Martina Paulenová: Si statočný, aj keď to nezvládaš
  5. Martin Fronk: Kúsok riviéry na pevnine a romantika za ktorou netreba do Francúzska
  6. Monika Albertiová: V tieni geopolitiky: Prečo 42 % Slovákov túži po vojne bez zbraní aj za cenu chudoby?
  7. David Talian: Smiech cez slzy iných
  8. Miro Jankes: Júl 2025
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 39 709
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 713
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 540
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 8 986
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 630
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 558
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 136
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 022
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu