titulom Michaela Schumachera no tiež ako na obdobie, keď sa formula jeden vďaka svojej "absolútnosti" dostala do vnútornej krízy z ktorej ju môže vyviesť iba vlastná sebareflexia. V situácii keď krachujú menšie tímy, verejnosť stráca záujem o nudné preteky v réžii jednej značky a na obzore je už reálny nový šampionát Grand Prix World Championship (GPWC) sa tvorca súčasnej F1 musí vážne zamýšľať nad ďalšou budúcnosťou. Strata záujmu verejnosti totiž hrozí stratou záujmu sponzorov a následným nedostatkom peňazí. Televízne práva na preteky, ktoré sleduje stále menej ľudí budú musieť ísť pod cenu a začne začiatok konca. Nebolo by to však po prvýkrát.
Vo svojej bohatej histórii F1 už zažila niekoľko krízových období a vždy ich prekonala a dorástla až do súčasného absolutória špičkových technológií. Ak si však chce zachovať svoju prestíž, musia jej duchovní otcovia dať znovu hlavy dokopy a urobiť radikálne zmeny. Nedivme sa preto, že v poslednej dobe sa na svetlo sveta sporadicky dostávajú kusé informácie o alternatívach riešenia súčasného stavu. Uvažuje sa vraj redukcii nákladov, zmene športových pravidiel, zmene bodovacieho kľúča i o technických úpravách vozidiel. Vyzerá to teda tak, že cieľom za každú cenu je zatraktívniť preteky pre divákov, bez ktorých paddock zákonite navštívi recesia. Iste, môžeme mať na to všetko svoj vlastný názor, no najlepšie bude, ak sa necháme prekvapiť rozhodnutiami tých, ktorí do celého cirkusu najviac investujú a samozrejme aj najviac zarábajú.
Teraz je však pred nami posledné kolo tohtoročného šampionátu MS F1, ktoré v ostatných rokoch už takmer tradične hostí veľká cena Japonska v Suzuke. My už vieme, že o oboch tituloch, ba dokonca aj o tituloch vicemajstrov je v oboch šampionátoch rozhodnuté a na prvý pohľad by mala tomuto preteku chýbať iskra a napätie. Nedajme sa však zmýliť. Každý majstrovský bod znamená pre jednotlivé tímy peknú sumu peňazí a tak sa má o čo hrať aj tentoraz. Suzuka je naviac veľmi náročný a medzi pretekármi obľúbený okruh, kde sa dá dobre vyšantiť a hoci už je o všetkom rozhodnuté, môžeme čakať tvrdý otvorený súboj bez tímovej réžie. No a ak sa nič mimoriadne nestane, tak práve tu by mal Michael Schumacher deklasovať súperov a vynahradiť si blamáž z Indianapolis. Zároveň by prípadným víťazstvom ustanovil nový rekord v počte víťazstiev za sezónu a čo viac, stal by sa prvým pilotom histórie, ktorý by dokončil všetky preteky sezóny na bodovaných miestach (k tomu nepotrebuje ani zvíťaziť). Ale nepredbiehajme. V F1 je možné všetko.
Okruh v Suzuke postavila automobilka Honda v roku 1962. Od tej doby okolo neho vyrástol obrovský komplex, kde okrem pretekárskej trate nájdete hotely, reštaurácie, zábavné parky, múzeum a dokonca aj golfové ihrisko. Navrhol ho Holanďan John Hugenholz, ktorý spestril trať všetkými druhmi zákrut, od pomalých vracačiek a šikán, cez stredne rýchle až po veľmi rýchlu 130R, ktorá sa prechádza prakticky na plný plyn a je podobnou skúškou odvahy ako Eau Rouge v Spa. V nedeľu na pretekárov čaká už osemnásty ročník GP Japonska, pričom iba dva (v rokoch 1976-77) sa nejazdili na Suzuke, ale na okruhu Fuji. Najúspešnejším pretekárom na trati v Suzuke je Michael Schumacher, ktorý tu zvíťazil v rokoch 1995, 97, 2000 a 2001. Najúspešnejším tímom na tejto trati je však McLaren, ktorý v Suzoke zvíťazil päťkrát (plus jedenkrát pod sopkou Fuji). V Japonsku je doma pneumatikárska spoločnosť Bridgestone a tak sa dá očakávať, že na domácej trati sa nebude chcieť dať zahanbiť. Kvôli časovému posunu sa preteky jazdia o 14.30 miestneho času, čo znamená, že u nás bude 7.30 SLEČ (ak som dobre počítal). Na záver už iba dodajme, že 5864 metrov sa zvyčajne jazdí na 53 kôl a to predstavuje 310,5 km.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.