vládnych štruktúr, lebo sú spravidla viac pozitívne ako kritické. Záverečné vyznenie je vždy také, že predmetná krajina urobila pokrok, spĺňa politické a ekonomické kritériá, ale do dokonalosti jej chýba ešte toto, tamto a onô. Vládnuca klika (koalícia) daného štátu správu s uspokojením uvíta, vyjadrí presvedčenie, že je "vyvážená", že je uznaním jej doterajšej práce a že nedostatky bude odstraňovať. Opozícia vyjadrí uspokojenie tiež, keďže vstup do EÚ je národný záujem, ale viac zvýrazní negatíva, ktoré vidí zvyčajne vypuklejšie než sama EK. Takto plynú eurovody už piaty rok.
Tentoraz je výnimka v tom, že posudok prišiel o mesiac skôr. Už v októbri, keďže termíny sa trochu nahustili. Mimoriadny summit v Bruseli je totiž už o dva týždne a tam by členské krajiny mali potvrdiť terajší záver komisie - že 10 kandidátskych štátov, vrátane Slovenska, je pripravených na členstvo v únii. Toto konštatovanie správy je aj tá druhá výnimka; prístupový proces sa totiž uzatvára, o rok už žiadna hodnotiaca správa nebude.
Presne podľa mustra, popísaného vyššie, sme dopadli aj tentoraz - naposledy. Je fakt, že politické kritériá hravo spĺňame, ekonomické trochu s problémami, ale tiež. Slovensko je kompatibilné. Najväčšie negatíva sa oproti správe spred roka tiež nezmenili - korupcia, nezamestnanosť, rómsky problém, justícia. To nie je nič nečakaného, keby bol nejaký posudok o rok či dva, tieto výhrady sa zopakujú. Ide totiž o nesmierne zložité javy, ktoré majú ustlané hlboko v základoch spoločenských vzťahov. Menované neduhy sa nedajú riešiť tak, ako napr. predmet najväčšej kritiky spred 2 rokov - reforma verejnej správy. Tá síce tiež nie je bohvieako reformovaná, ale k uspokojeniu EK stačilo prijať 4 zákony. A bolo po kritike, vystriedala ju chvála - dokázali ste to. Rovnako tak to bolo pred 3 rokmi s novelou ústavy. Nebola - fuj, chyba. A potom sa prijala - sláva. Skúste ale riešiť korupciu štyrmi zákonmi. Alebo nezamestnanosť či Rómov. Rozumieme sa, že?
Ekonomická časť posudku je pozoruhodná a povzbudivá tým, že čiastočne vyvracia skrývané (zamlčiavané) obavy z toho, či sa reguly EÚ nestanú brzdou reforiem, na ktoré chce nabehnúť nová vláda. Aj "bruselský socializmus", ktorý nesporne existuje, je však ešte dosť pravicový na to, aby skritizoval nebezpečenstvo vysokého deficitu rozpočtu, nestriedmych sociálnych výdavkov, i nepružného pracovného trhu. Vláda má teda najvyššie požehnanie, aby spokojne pootvárala Zákonník práce, ako aj zákony o štátnej a verejnej službe a vypustila z nich všetok prebytočný tuk. Takisto máme doslovný mandát EK k znižovaniu daní a odvodov, čo je, mimochodom, aj najperspektívnejší krok k zníženiu nezamestnanosti. Tu však bude pochod veľmi dlhý. Netreba ale trpieť komplexmi, je reálna šanca, že keď Kaník očistí evidenciu o cca 150-tisíc čiernych pasažierov, tak sa bez toho, že by sa vytvorilo jedno pracovné miesto, dostaneme temer na úroveň súčasného Nemecka.
Pri pohľade na politické tézy vládneho programu, ktoré boli zverejnené v utorok, môžeme byť optimistickí aj pokiaľ ide o boj s korupciou. Ide o najmasívnejší a najhlbší protikorupčný manuál, aký sa kedy v postkomunistickej Európe objavil (mimochodom, veľmi chválila aj Transparency International). Samotná séria zákonov a nariadení tento chorý jav hneď neodstráni, minimálne však budeme môcť povedať, že v prevencii i represii sme urobili všetko a v legislatíve sme dokonca lepší, ako väčšina štátov únie.
Podobne razantný program má Lipšic pripravený aj v justícii. Horšie to ale vyzerá s Rómami. Z prvých signálov sa javí, že tento problém formujúca sa koalícia podceňuje. Tomu pritakáva odvelenie celej agendy pod rezort kultúry, kde naozaj nemá čo hľadať. Nie je isteže nutné, aby kauza zostala na krku Csákymu. Ten k nej nemá vzťah a asi sa jej aj bojí, keďže rómski lídri naň apriori útočia, posadnutí predstavou, že sa stará iba o "svojich" Maďarov. Úrad splnomocnenca, ktorý šikovne vedie Klára Orgovánová, by však mal dostať jasné kompetencie, jasnú líniu a vlastné miesto niekde na pomedzí rezortov. Zodpovedať by sa mohol rovno premiérovi. Netreba sa Bruselu nijako vlichocovať, Rómovia sú ale ťaživý problém, ktorý sa nepatrí banalizovať zaradením pod kultúru práve vo chvíli, keď nás po piatykrát upozorňujú, že kauzu treba lepšie manažovať.
Je symbolické, že posledná správa EK dorazila vo chvíli, keď sa lúči prvá Dzurindova vláda. Je akoby jej milým záverečným ocenením. Veď čo ako mnohé veci pobabrala, v integrácii obstála. Tentoraz môže premiér naozaj spokojne povedať to svoje: Dobrá správa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.