Korzár logo Korzár

Škandinávska technika je nositeľom pokrokových technológií a nápadov

Priemyselný závod Thunec sídliaci v nórskom Oslo v spolupráci s elektrotechnickými továrňami Norsk Electriks a Brown Boweri dodal Nórskym štátnym

dráham v rokoch 1967 až 1969 celkovo 27 veľkých elektrických lokomotív radu EI 14. Neboli to už lokomotívy rámové, ako rad EI 8, ale mali dva trojnápravové podvozky, takže sa tu uplatnilo usporiadanie kolies Co'Co'.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vynikali hlavne tým, že boli v prevádzke na ofotskej železnici, kde je vždy veľa snehu a i napriek tomu mali trakčné motory v podvozkoch pri individuálnom pohone dvojkolesá. Nevznikli ani obavy z toho, že by motory od snehu mohli navlhnúť. Priemer hnacích kolies bol typizovaný - 1250 mm, rovnaký ako u nás. V prípade rámových lokomotív to bol jeden z dôvodov, prečo konštruktéri volili tyčový pohon veľkých hnacích kolies, aby priestor pod nimi bol prázdny a bez snehu. Lokomotívy Co'Co' dosahovali výkon 5150 kW a ťažnú silu na háku až 350 kN. Mali hmotnosť 105 t a maximálna rýchlosť sa blížila k hodnote 120 km/h. V priebehu svojej prevádzky slúžili ako vzory pre konštrukciu novšieho typu - radu EI 15, pri ktorom sa prúd nielen transformoval, ale aj usmerňoval v kremíkových usmerňovačoch, aby poháňal jednosmerné trakčné motory.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto lokomotívy sa na ofotskej železnici bežne zdvojovali, čím sa na čelo vlaku "dostal" výkon až 10 800 kW. Inak sa rad EI 14 a EI 15 používal pri doprave ťažkých a dlhých rýchlikov na horských tratiach. Zvlášť sa prejavili na náročnej trati, ktorá pretína na severe polárny kruh. Ako už je takmer pravidlom, škandinávska technika je už dlhé roky nositeľom pokrokových technológií a nápadov.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 91 196
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 775
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 464
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 841
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 555
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 249
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kontajnerový terminál na kanáli v Hangzhou vo východnej Číne.

Číne zdvihol Trump clá na 125 percent.


ČTK a 1 ďalší 76
Robert Fico počas rokovania v parlamente v novembri 2021.

Koalícia navrhla odškodnenie, ktoré bude štát stáť viac ako päť miliónov eur.


100
Ukrajinskí vojaci pri obsluhe raketometu v Záporožskej oblasti.

Peking musí byť opatrný, tvrdí expert.


Peter Tkačenko.

Bödör prišiel na ÚV, aby si na to zvykol on aj my.


15

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu