výrobca "ľudových áut" Volkswagen prišiel na trh s luxusným Phaetonom a z doteraz výhradne na športové automobily orientovanej firmy Porsche prichádza do automobilového sveta vozidlo kategórie SUV, čiže športovo-úžitkové vozidlo. Ide o modele Cayenne, ktorý mal svetovú premiéru na ostatnom parížskom autosalóne a ktorý je podľa výrobcu "pravým Porsche" medzi športovo-úžitkovými vozidlami.
Svojím dizajnom je Cayenne skutočne už na prvý pohľad identifikovateľný ako vozidlo z dielne stuttgartskej automobilky. Tvar prednej kapoty i reflektorov, výrazné blatníky i celkové línie sú typickými dizajnérskymi prvkami Porsche. Verzia Cayenne Turbo sa od základnej verzie Cayenne S navonok odlišuje len väčšími otvormi na vstup chladiaceho vzduchu v prednej časti a štyrmi koncovkami výfuku. Pohonnou jednotkou oboch verzií je novovyvinutý vidlicový osemvalec s uhlom rozovretia 90o, ktorého zdvihový objem je úctyhodných 4511 cm3. Motor má blok i hlavy valcov zhotovené z hliníka a je vystrojený štyrmi ventilmi na valec, rozvodom DOHC a systémom variabilného časovania nasávacích ventilov VarioCam. Neprepĺňaná verzia tohto motora, poháňajúca Cayenne S, má maximálny výkon 250 kW pri 6 000 ot/min a dosahuje maximálny krútiaci moment 420 Nm. Motor, poháňajúci Cayenne Turbo, je vystrojený dvomi paralelne zapojenými turbodúchadlami a chladičmi stláčaného vzduchu, čím sa jeho výkon zvýšil na 331 kW pri 6 000 ot/min a maximálny krútiaci moment stúpol na enormných 620 Nm, pričom na tejto hodnote sa udržuje sa udržuje v rozsahu od 2 250 do 4750 ot/min. Tento motor poskytuje modelu Cayenne Turbo dynamické vlastnosti, hodné čistokrvného športového auta - zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 266 km/h. Obe verzie sú vystrojené novovyvinutou šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S s možnosťou ručného sekvenčného radenia (buď tlačidlami na volante, alebo radiacou pákou). Istou zaujímavosťou je, že táto prevodovka je výrobkom japonskej firmy Aisin. Neskôr sa model Cayenne S bude dodávať aj s manuálnou prevodovkou. Obidva modely sú sériovo vystrojené novým systémom pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dostal označenie PTM (Porsche Traction Management). Tento systém v svojom základnom móde "posiela" 62 % hnacieho momentu motora na zadné kolesá a 38 % na predné kolesá. Prostredníctvom elektromagneticky ovládanej a elekronicky riadenej lamelovej spojky však môže byť - v závislosti na konkrétnych podmienkach - až 100% momentu privedených len na prednú alebo len na zadnú nápravu. Zaradením redukcie (redukčná prevodovka je súčasťou rozvodovky) je Cayenne pripravený poradiť si aj s ťažkým terénom. Do sériového výstroja vozidla patrí aj stabilizačný systém PSM (Porsche Stability Management). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Cayenne S je odpružený klasickými oceľovými vinutými pružinami, zatiaľ čo verzia Turbo je odpružená vzduchovými pružinami. Vzduchový pružiaci systém umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu 116 mm. Pri jazde na ceste sa pri rýchlosti 120 km/h zníži svetlá výška o 20 mm, pri dosiahnutí rýchlosti 210 km/h o ďalších 11 mm. Pri jazde v teréne sa po zapnutí redukcie svetlá výška automaticky zvýši o 26 mm, v kamenistom teréne,v ktorom hrozí poškodenie podvozku veľkými balvanmi, mžono svetlú výšku zvýšiť o ďalších 30 mm, a to na maximálnu hodnotu 273 mm. V budúcom modelovom roku bude Porsche pre Cayenne ponúkať špeciálny paket pre ťažký terén, do ktorého budú patriť chrániče prahov, ochranný plech pod chladičom, diferenciál zadnej nápravy s regulovateľnou svornosťou (až do 100 %) a hydraulicky uvoľňovateľné stabilizátory zadnej a prednej nápravy (tým sa zvýši maximálne možné skríženie náprav o 60 mm - zníži sa tým pravdepodobnosť, že pri jazde v teréne ostane niektoré koleso "visieť" vo vzduchu). V kombinácii so vzduchovým pruženímsa montujú tlmiče s elektronicky riadenou tuhosťou, pričom vodič si môže zvoliť tri rôzne charakteristiky tlmenia (komfortnú, normálnu a športovú). Brzdový systém je vpredu vystrojený kotúčmi priemeru 350 mm a šesťpiestikovými strmeňmi, zadný kotúč má priemer 330 mm a brzdové doštičky naň pritláčajú štyri piestiky. Pre Cayenne boli vyvinuté špeciálne hliníkové ráfiky priemeru 18, 19 a 20 palcov. V zadnej časti vozidla je batožinový priestor objemu 540 litrov, ktorý možno sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť až na 1770 litrov. Svetovou novinkou je elektricky výklopné ťažné zariadenie, ktoré
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.