Korzár logo Korzár

Porsche schádza z diaľnice do terénu

Zdá sa, že v svete automobilov začína byť všetko naruby - tradičný výrobca veľkých a pohodlných Mercedesov sa odhodlal vyrábať miniatúrne Smarty,

výrobca "ľudových áut" Volkswagen prišiel na trh s luxusným Phaetonom a z doteraz výhradne na športové automobily orientovanej firmy Porsche prichádza do automobilového sveta vozidlo kategórie SUV, čiže športovo-úžitkové vozidlo. Ide o modele Cayenne, ktorý mal svetovú premiéru na ostatnom parížskom autosalóne a ktorý je podľa výrobcu "pravým Porsche" medzi športovo-úžitkovými vozidlami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svojím dizajnom je Cayenne skutočne už na prvý pohľad identifikovateľný ako vozidlo z dielne stuttgartskej automobilky. Tvar prednej kapoty i reflektorov, výrazné blatníky i celkové línie sú typickými dizajnérskymi prvkami Porsche. Verzia Cayenne Turbo sa od základnej verzie Cayenne S navonok odlišuje len väčšími otvormi na vstup chladiaceho vzduchu v prednej časti a štyrmi koncovkami výfuku. Pohonnou jednotkou oboch verzií je novovyvinutý vidlicový osemvalec s uhlom rozovretia 90o, ktorého zdvihový objem je úctyhodných 4511 cm3. Motor má blok i hlavy valcov zhotovené z hliníka a je vystrojený štyrmi ventilmi na valec, rozvodom DOHC a systémom variabilného časovania nasávacích ventilov VarioCam. Neprepĺňaná verzia tohto motora, poháňajúca Cayenne S, má maximálny výkon 250 kW pri 6 000 ot/min a dosahuje maximálny krútiaci moment 420 Nm. Motor, poháňajúci Cayenne Turbo, je vystrojený dvomi paralelne zapojenými turbodúchadlami a chladičmi stláčaného vzduchu, čím sa jeho výkon zvýšil na 331 kW pri 6 000 ot/min a maximálny krútiaci moment stúpol na enormných 620 Nm, pričom na tejto hodnote sa udržuje sa udržuje v rozsahu od 2 250 do 4750 ot/min. Tento motor poskytuje modelu Cayenne Turbo dynamické vlastnosti, hodné čistokrvného športového auta - zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 266 km/h. Obe verzie sú vystrojené novovyvinutou šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S s možnosťou ručného sekvenčného radenia (buď tlačidlami na volante, alebo radiacou pákou). Istou zaujímavosťou je, že táto prevodovka je výrobkom japonskej firmy Aisin. Neskôr sa model Cayenne S bude dodávať aj s manuálnou prevodovkou. Obidva modely sú sériovo vystrojené novým systémom pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dostal označenie PTM (Porsche Traction Management). Tento systém v svojom základnom móde "posiela" 62 % hnacieho momentu motora na zadné kolesá a 38 % na predné kolesá. Prostredníctvom elektromagneticky ovládanej a elekronicky riadenej lamelovej spojky však môže byť - v závislosti na konkrétnych podmienkach - až 100% momentu privedených len na prednú alebo len na zadnú nápravu. Zaradením redukcie (redukčná prevodovka je súčasťou rozvodovky) je Cayenne pripravený poradiť si aj s ťažkým terénom. Do sériového výstroja vozidla patrí aj stabilizačný systém PSM (Porsche Stability Management). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Cayenne S je odpružený klasickými oceľovými vinutými pružinami, zatiaľ čo verzia Turbo je odpružená vzduchovými pružinami. Vzduchový pružiaci systém umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu 116 mm. Pri jazde na ceste sa pri rýchlosti 120 km/h zníži svetlá výška o 20 mm, pri dosiahnutí rýchlosti 210 km/h o ďalších 11 mm. Pri jazde v teréne sa po zapnutí redukcie svetlá výška automaticky zvýši o 26 mm, v kamenistom teréne,v ktorom hrozí poškodenie podvozku veľkými balvanmi, mžono svetlú výšku zvýšiť o ďalších 30 mm, a to na maximálnu hodnotu 273 mm. V budúcom modelovom roku bude Porsche pre Cayenne ponúkať špeciálny paket pre ťažký terén, do ktorého budú patriť chrániče prahov, ochranný plech pod chladičom, diferenciál zadnej nápravy s regulovateľnou svornosťou (až do 100 %) a hydraulicky uvoľňovateľné stabilizátory zadnej a prednej nápravy (tým sa zvýši maximálne možné skríženie náprav o 60 mm - zníži sa tým pravdepodobnosť, že pri jazde v teréne ostane niektoré koleso "visieť" vo vzduchu). V kombinácii so vzduchovým pruženímsa montujú tlmiče s elektronicky riadenou tuhosťou, pričom vodič si môže zvoliť tri rôzne charakteristiky tlmenia (komfortnú, normálnu a športovú). Brzdový systém je vpredu vystrojený kotúčmi priemeru 350 mm a šesťpiestikovými strmeňmi, zadný kotúč má priemer 330 mm a brzdové doštičky naň pritláčajú štyri piestiky. Pre Cayenne boli vyvinuté špeciálne hliníkové ráfiky priemeru 18, 19 a 20 palcov. V zadnej časti vozidla je batožinový priestor objemu 540 litrov, ktorý možno sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť až na 1770 litrov. Svetovou novinkou je elektricky výklopné ťažné zariadenie, ktoré

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 379
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 575
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 237
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 863
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 393
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 315
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 838
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 361
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 650
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 58 914
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 925
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 479
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 913
  6. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 20 729
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 521
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 13 901
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 650
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 58 914
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 925
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 479
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 913
  6. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 20 729
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 521
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 13 901
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu