disponovaného tímu z Maranella. Nemec Michael Schumacher si napravil pošramotenú povesť z Indianapolis a nikomu nedal tentoraz ani len najmenšiu možnosť zapochybovať o jeho schopnostiach. Po jubilejnom päťdesiatom pole position (v novom kvalifikačnom rekorde) odkrúžil na čele prakticky celé preteky a svoje šesťdesiate štvrté víťazstvo vyšperkoval päťdesiatym prvým najrýchlejším kolom pretekov. Najcennejším na tomto výsledku však bola skutočnosť, že Schumacher, ako jediný v päťdesiattri ročnej histórii F1, dokázal dokončiť všetky preteky sezóny a naviac v každých pretekoch stál na stupni víťazov!!! Jeho najhorším výsledkom bolo tretie miesto v Malajzii, keď po kolízii v prvej zákrute s Montoyom musel do boxov a dopredu sa začal prebíjať až z posledného miesta.
Drobnou chybičkou krásy na oslavnom preteku červenej kompánie bolo iba piatková porucha hydrauliky na Nemcovom monoposte, ktorá Michaela pripravila o druhý voľný tréning. Povedzme si však rovno, že Nemec sa tým veľmi netrápil. Za desať rokov, ktoré v Suzuke doteraz štartoval pozná okruh viac ako dobre (sedemkrát preteky dokončil a nikdy nie na horšom ako druhom mieste). V sobotňajšej kvalifikácii potom trikrát prekonal rekord trate a aj na tímového kolegu Barrichella nazbieral takmer pol sekundy! Tento bravúrny výkon však trochu zatienila najdramatickejšia udalosťou sobotňajšej kvalifikácie, keď krátko po polovici tréningu v obávanej R130 hrôzostrašne havaroval Škót Alan McNish na Toyote. Vo výjazde zo zákruty sa jeho auto v rýchlosti asi 280 km/h zošmyklo po obrubníku a zadnou časťou doslova prerazilo zvodidlá! Obrovským šťastím pilota bolo, že sa monopost stočil, pretože ak by tento náraz bol čelný, alebo bočný, tak by na deväťdesiatdeväť percent túto haváriu neprežil. "V podstate som celú zákrutu prešiel dobre, len v jej závere sa auto stalo zrazu pretáčavé a hodilo ma to do zvodidiel," opisoval svoje druhé narodenie Alan. Lekárska prehliadka potom ukázala, že okrem udretého kolena pretekárovi nič nie je a už v nedeľu ráno usadol do kokpitu na warm-up (odjazdil desať kôl). Napriek tomu pri nasledujúcej prehliadke ho šéflekár neodporučil na štart pretekov a McNish sa musel na preteky pozerať z boxov.
Na štartovom rošte sa za dvojicou Ferrari v nedeľu prekvapivo natlačili obidva mclareny, ktoré asi o 0,3 sek. pretromfli vädnúce williamsy. Prekvapením štartového poľa bolo však siedme miesto domáceho hrdinu Takumo Sata, ktorý pokoril aj skúseného kolegu Fisichellu. Po štarte sa suverénne ujal vedenia Michael Schumacher, ktorý do vedenia pustil Barrichella iba počas prvej povinnej zastávky v boxoch (21. kolo). Zbytok sveta dlhý čas viedol Ralf Schumacher na williamse, no päť kôl pred koncom ho zradil motor BMW a tretie miesto spadlo do lona Kimi Räikkonenovi na mclareny. Podobný osud ako Ralfa Schumachera stihol ešte podstatne skôr Davida Coultharda, ktorý vyštartoval do pretekov na inkriminovanom treťom mieste, no už v siedmom kole stratil výkon a sotva sa doplazil do garáže. Štvrté miesto sa preto ušlo Juanovi Montoyovi, ktorý sa so Suzukou ešte stále neskamarátil a napriek snahe neurobil kolo rýchlejšie než 1:36,8 sek, čo bolo o 0,632 pomalšie ako Schumacher. Po odstúpení jedného z mclarenov a jedného williamsu sa otvoril priestor pre "druhú ligu" a najkrajší výsledok kariéry (piate miesto) na všeobecné prekvapenie (a radosť domácich fanúšikov) vybojoval hrdina Sato. "Chcel som získať aspoň jeden bod a podarili sa dva. Davy fanúšikov sú neuveriteľné. Mávali mi počas celého kola a ja som si to ozaj vychutnával. Práve prežívam jeden zo svojich najkrajších okamihov v živote," vyznal sa prešťastný Japonec, ktorému asi ani dosiahnutý výsledok nepomôže k ďalšiemu účinkovaniu na scéne F1. Okrem neho boli tieto preteky posledné pravdepodobne aj pre Yoonga, Massu a Sala, ktorý už skôr ohlásil, že s kariérou F1 nadobro končí.
Víkend však jednoznačne patril tímu Ferrari a ako inak zakončiť článok o posledných pretekoch najvýnimočnejšej sezóny histórie F1, než nedať slovo jednému z hlavných tvorcov tohoto úspechu. Napokon slová Jeana Todta sú viac, než veľavravné : "Finále snov v sezóne snov. Nemohli sme si želať viac. Dosiahli sme veľa rekordov: pätnásť víťazstiev, deväť dvojitých víťazstiev, Michael získal svoj tretí titul v jednom rade už po jedenástom preteku a Ferrari dosiahlo svoj štvrtý titul za sebou už po trinástom preteku. Rubens tiež obsadil druhé miesto v šampionáte jedny preteky pred koncom sezóny a spolu sme získali rekordných 221 bodov, čo je toľko ako získali všetky ostatné tímy dohromady. Len veľmi ťažko si viem predstaviť, že by sa nám mohlo viesť lepšie. Tieto čísla sú výsledok práce fantastického tímu, ktorý aj napriek niektorým ťažším chvíľam vždy dokázal potešiť prezidenta spoločnosti, Luca Montezemola, i ostatných akcionárov. A to je najlepší spôsob, ako im poďakovať. Tiež chcem poďakovať naším partnerom: Bridgestone, ktorí v Suzuke absolvovali jubilejnú stú Grand Prix tým najlepším spôsobom (pozn.: sedemdesiate víťazstvo). Schell, ktorý zabezpečil dôležitú technickú podporu, Philip Morris, ktorý vždy stál za nami a tiež Vodafone, ktorého prvý rok s nami je výborným začiatkom. Špeciálne ďakujem všetkým naším ďalším partnerom. Nič z toho, čo sme dokázali by nebolo možné bez takéhoto jedinečného a profesionálneho tímu. Prešli sme spolu náročným obdobím, ktoré nás stmelilo dohromady, preto sme ako jeden. Moje poďakovanie patrí aj celej Scuderii Ferrari počínajúc pilotmi až po vrátnikov v Maranelle. Teraz si tieto úspechy vychutnáme, no už zajtra ráno začneme premýšľať o sezóne 2003. Som si istý, že naša motivácia bude rovnaká ako bola v tomto roku. Vieme, že napriek všetkému, čo tu bolo povedané, bude budúca sezóna veľmi náročná, pretože konkurencia je veľmi silná a najme tie tímy, ktoré ako my predtým, nazberali teraz veľké množstvo cenných skúseností. Nakoniec musím tiež povedať, že sa už teším na oslavu tejto sezóny snov, ktorá sa uskutoční na Ferrari Days v Misano na budúci týždeň."
Výsledky 18. GP Japonska - Suzuka (53 kôl): 1. M. Schumacher (ferrari) 1:26:59,698 h (212,644 km/h), 2. Barrichello (ferrari) + 0,506, 3. Räikkonen (mclaren) + 23,292, 4. Montoya (williams) + 36,275, 5. Sato (sauber) + 1:22,694, 6. Button (renault), 7. Heidfeld (sauber), 8. Salo (toyota), 9. Irvine (jaguar), všetci 1 kolo, 10. Webber (minardi), - 2 kolá, 11. R. Schumacher (williams), - 5 kôl. (PP: M. Schumacher 1:31,317 (nový rekord), NK: M. Schumacher 1:36,125 v 15. kole (nový rekord), Viedli: 1. - 20. kolo M. Schumacher, 21. k Barrichello, 22. - 53. k M. Schumacher).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.