Korzár logo Korzár
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Ruská automobilka UAZ má veľké ambície

Z východoeurópskych (bývalých socialistických) krajín sú na veľkých medzinárodných autosalónoch pravidelne zastúpené len dve automobilky - česká (či

vlastne dnes už nemecká) Škoda a ruský VAZ, výrobca vozidiel Lada. Na terajšom parížskom autosalóne - ten je otvorený do 13. októbra - majú však svoje zastúpenie ďalší dvaja východoeurópski výrobcovia automobilov - obidvaja dobre známi aj u nás. Jedným z nich je rumunská firma ARO, druhým ruská automobilka UAZ, ktorej terénne vozidlá používala v značnom počte armáda socialistického Československa a ktoré dnes slúžia v českej i slovenskej armáde.

Pod značkou UAZ sa skrýva Uľjanovský automobilový závod so sídlom v Uľjanovsku (toto mesto sa do roku 1924 nazývalo Simbirsk a svoj terajší názov má po svojom najznámejšom rodákovi - tí starší si ešte pamätajú, že je ním V.I.Lenin). Závod UAZ bol založený v roku 1941 a spočiatku vyrábal vozidlá, vyvinuté v iných sovietskych automobilkách. Koncom roka 1972 sa v UAZ začala výroba doteraz najúspešnejšieho typu UAZ 469, ktorý bol odvodený od populárneho "gazíka" (GAZ 69) a ktorý sa v modernizovanej podobe vyrába dodnes. V súčasnosti však firma UAZ vkladá najväčšie nádeje do svojho nového terénneho vozidla Simbir, ktoré je vystavené aj na parížskom autosalóne. Na konečnú montáž tohto vozidla a jeho predaj na vybrané západoeurópske trhy založila firma UAZ spoločný podnik s kedysi renomovanou talianskou automobilkou DeTomaso. Tento spoločný podnik, nesúci názov UAZ Europa, by už túto zimu mal začať v modenskom závode montovať vozidlá Simbir. Už v roku 2004 by však mala byť výroba presunutá do plánovaného závodu v Cutre (v juhotalianskej Kalábrii), v ktorom by sa v roku 2006 malo - podľa optimistických predpovedí - zmontovať už 10 000 vozidiel Simbir.

Simbir, ktorého prototyp bol predstavený už v roku 1993, je terénne vozidlo s päťmiestnou uzavretou karosériou a s pohonom všetkých kolies. Vozidloje postavené na skriňovom podvozku s rázvorom 2 400 mm a má tuhé obe nápravy. Predná náprava je odpružená vinutými pružinami, vzadu sú poleliptické pružiny. Vozidlo je dlhé 4 240 mm, široké 2 020 mm a vysoké 1 935 mm. Veľká svetlá výška podvozku (210 mm) poskytuje vozidlu dobrú priechodnosť v teréne. Simbir sa môže brodiť vodnými tokmi s výškou hladiny až 50 cm. Na pohon vozidla slúži moderný vznetový motor z produkcie spoločnosti IVECO. Ide o štvorvalcový 2,3-litrový motor, vystrojený štyrmi ventilmi na valec a vstrekovacím systémom common rail. Motor má najvyšší výkon 85 kW a jeho maximálny krútiaci moment je 270 Nm. Vozidlo je vystrojené päťstupňovou manuálnou prevodovkou a redukčnou prevodovkou, umožňujúcou pomalú jazdu v teréne. Podľa tlačovej správy spoločnosti UAZ Europe má Simbir podobné charakteristiky ako známy Land Rover Defender. Maximálna rýchlosť vozidla je 150 km/h, spotreba pri rýchlosti 80 km/h je okolo 10 l/100 km. Batožinový priestor v zadnej časti vozidla má objem 1 050 litrov, ale sklopením zadných sedadiel ho možno zväčšiť až na 3 000 litrov. Do predaja by sa rusko-taliansky Simbir mal dostať v roku 2003, a to najprv v Taliansku, Španielsku, Francúzsku, Grécku a Portugalsku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 483
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 248
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 552
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 426
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 940
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 915
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 233
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 771
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 822
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 723
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

10 h

Ktorá stratégia je tá správna?

11 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

7 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop