a sobotu uzavrela pod štítom hlavného reklamného partnera U. S. Steel Košice tohtoročný kalendár automobilových súťaží. Organizátori podujatia z AMK Košice sa snáď viac ako po iné roky borili s ekonomickými problémami, a tak presťahovali centrum súťaže z Hlavnej na Vysokoškolskú ulicu do areálu Technickej univerzity. Netradične októbrový termín konania súťaže vyplynul aj z toho, že pôvodne začali Košičania pripravovať spoločné podujatie s maďarskými partnermi. A hoci maďarská asociácia neskôr od projektu odstúpila, termín už košickým organizátorom zostal. Ako nám však povedal riaditeľ súťaže Igor Bednařík, v budúcich rokoch sa košická súťaž opäť vráti k pôvodnému - letnému termínu.
Aj tohtoročná Rallye Košice prilákala na východ republiky solídny počet posádok. Na zozname prihlásených boli pôvodne aj tri vozidlá kategórie WRC, avšak Talian Felice Re (Toyota Corolla WRC) sa napokon ospravedlnil a tak na čele 43-členného štartovného pelotónu ostala s automobilmi World Rally Car len posádka AMK Mikona Slovnaft RT a čerství majstri Čiech i Slovenska Václav Pech - Petr Uhel (Ford Focus WRC) a východoslovenský tandem Tibor Cserhalmi - Karol Bodnár, ktorí prekvapili autom rovnakej značky. (Mimochodom, na tom istom Forde Focus WRC sme na tratiach bratislavskej Mikony mohli vidieť poľského šampióna Janusza Kuliga...). Pre dvojicu AMK Mikona sa však tentoraz boj s Cserhalmim skončil skôr, ako sa začal. Ešte pred štartom prvej z osemnástich rýchlostných skúšok Václav Pech zo súťaže odstúpil. Dôvod - strata jazdného výkazu. A hoci myslieť si či začuť na margo odstúpenia tohtoročných majstrov Slovenska sa dalo kadečo (niektoré informácie hovorili napríklad o salmonelóze spolujazdca), slová vedúceho tímu AMK Mikona Petra Divínskeho boli jasné: "Odstupujeme preto, že medzi servisom a prvou rýchlostnou skúškou stratil spolujazdec Petr Uhel jazdný výkaz. Je to škoda, pretože sme do súťaže investovali mnoho peňazí." Po Pechovom odstúpení už vlastne nemal kto Tibora Cserhalmiho vážne ohroziť (ak by to teda neurobila technika). Pri nespornej úcte k jazdeckým schopnostiam Jozefa Béreša staršieho (jeho spolujazdcom na tomto podujatí bol skvelý Peter Vejačka) či českého pretekára Ludvika Otta, ich technika nemohla focusu z Jolly Clubu jednoducho stačiť. A dôvod, prečo sa tím Mimexu rozhodol pred koncom sezóny zmeniť značku: "Ako každý rok, aj tentoraz na konci sezóny vlastne skúšame nové auto. Zvažovali sme (a stále ešte zvažujeme) viacero alternatív a do oka nám padol Ford Focus WRC z českého Jolly Clubu. Nie je to však definitíva, chceme ešte vyskúšať aj ďalšie autá a až potom, po dôkladnom zvážení všetkých ponúk sa rozhodneme pre jedno pre budúcoročnú sezónu," dozvedeli sme sa z kuchyne prešovského Mimexu. Vráťme sa však opäť k súťaži.
V prvý deň absolvovali posádky šesť rýchlostných skúšok v dĺžke 68,70 km. Cserhalmi s Bodnárom po počiatočných problémoch s pneumatikami dosiahli v troch najrýchlejší čas, v Rudľove bol dva razy na čele pelotónu skvelý maďarský pretekár s juhoslovanskou licenciou Krisztián Hideg (Mitsubishi Lancer), ktorý opäť začal pretekať po ťažkom zranení na vodnom skútri a pri prvom prejazde Lučinou sa z prvenstva (za nedôverčivého krútenia hlavou Vlada Palka) tešila košická posádka bratov Palkovcov (Mitsubishi Carisma), ktorí sa po niekoľkých rokoch opäť vrátili na trate rallye. Po prvej etape "nocoval" potom na prvej priečke Tibor Cserhalmi pred Krisztiánom Hidegom (so stratou 10,6 s), tretí bol so Seatom Ibiza Kit Car "najmladší z rodu Bérešovcov" Jozef Béreš junior, pre ktorého to boli len druhé preteky rallye v jeho začínajúcej sa kariére. Ako sa vyjadril spolujazdec ST Rallye Teamu Petr Starý, problémy na trati nemali, starosti im robil len vytekajúci olej z prevodovky. Viac ako 37 sekúnd strácali po prvom dni na juniora českí reprezentanti Martin Knajzl - Petr Černohorský jun., o 5. a 6. priečku sa delili Palkovci s Jozefom Bérešom starším. Dobrým výkonom sa v triede A7 prezentovala popradská posádka Miroslav Krupko - Róbert Baran, v A5 kraľoval Peter Haluška s mladým navigátorom Vladimírom Marinicom (Škoda Fabia): "Dnes bol ideálny deň pre naše auto. zajtra to bude omnoho rýchlejšie. Uvidíme, ako to dopadne," hovoril po I. etape P. Haluška, ktorý v predchádzajúcom období so Suzuki Swift povyhrával v triede N1 snáď všetko, čo sa na Slovensku dá vyhrať. V endvojkách tradične exceloval István Radó na Honde, v N3 bol najrýchlejší Miroslav Roth (Renault Clio), ktorý ťažil z technických problémov Tomaštíka na šiestej RS a v N1 dominoval Miroslav Šišovský (Škoda Felicia). Možnosť štartovať na podujatí s európskym puncom mali tentoraz aj historici a hobbysti, v prvej kategórii viedol po úvodnej etape Matúš Pavlík (Škoda 110 L), v druhej Vladimír Hudy (Mazda 323). Už v prvý deň súťaže vypadlo na neľahkej trati, ktorej nároky znásobovalo aj neprívetívé studené a daždivé počasie, okrem Pecha ďalších päť posádok (technické problémy), pričom Honda Civic českého jazdca Marcela Sitníka skončila už v prvej ereske.
V sobotu pokračovala XXVIII. Rallye Košice za chladného a jasného počasia druhou etapou. Odštartovalo do nej zvyšných 37 pretekárov (vrátane historikov a hobbystov), avšak toto konštatovanie platilo len po prvú sobotňajšiu (siedmu celkovo) rýchlostnú skúšku. Hneď po nej totiž odstúpila z druhého miesta priebežného poradia pre problémy s turbom posádka Krisztián Hideg - Péter Tajnafoyi. Šťastie sa odklonilo aj od tandemu Andrej Ivančo - Marek Podobník (Škoda Felicia), keď po defekte na rýchlostnej skúške Margecany odtrhli aj brzdovú hadičku a desiatu rýchlostnú skúšku absolvovali bez bŕzd. Po prvom sobotňajšom servise odovzdali potom jazdný výkaz. Na čele pretekov jazdil stále Tibor Cserhalmi, ktorého v trinástej ereske pribrzdil defekt. V triede A7 zvádzal pekný súboj Jozef Béreš junior s Martinom Knajzlom. Mladý Debradčan vyhral trinástu rýchlostnú skúšku, avšak druhú pozíciu si napokon neudržal. Svojej povesti nezostal nič dlžný ani Miroslav Krupko, jazdiaci v A7 na Opli. K divácky zaujímavým momentom patril súboj dvoch starých lišiakov, Jozefa Béreša na áčkovej Mazde a Vlada Palka s enkovým Mitsubishi, peknými prejazdmi zaujal tak, ako už tradične, István Radó na Honde. Pätnásta RS sa potom, žiaľ, stala osudnou pre popradskú posádku M. Krupko - R. Baran, ktorá po technických problémoch odstúpila z 3. miesta v triede A7 a skupiny F2. "Druhý deň súťaže sa pre nás nezačal dobre. Vynecháva motor a odišlo nám aj servo. Pokúsime sa to opraviť," hovoril M. Krupko po prvom prejazde. Žiaľ, športový osud chcel napokon inak, ale to v nijakom prípade neznižuje výkon popradského tandemu.
V cieli náročnej dvojdňovej súťaže sme potom oslovili niektoré posádky. "Košické podujatie bola ťažké z hľadiska tratí i podmienok a svoje urobilo aj počasie. Raz sme išli na suchom, raz na mokrom povrchu a občas sme mali problémy s výberom správnych pneumatík. S focusom sa nám išlo dobre, ale som spokojný a šťastný, že sme v cieli," boli slová víťaza XXVIII. Rallye Košice Tibora Cserhalmiho. "Cítime sa veľmi dobre, pretože sme došli do cieľa na tretej pozícii a nebyť šmyku na moste, mohlo to byť aj druhé miesto. Sme veľmi radi, že sme skončili na jednej z popredných pozícií," komentoval svoju druhú rallye v živote Jozef Béreš junior. V triede A5 bol najrýchlejší Peter Haluška pred dobšinský tandemom Ján Hudák - Marcel Kollárik na Škode Favorit. "Pri druhom prejazde sme mali problémy, odtrhli sme výfuk a celé tri eresky sme sa trápili. Stopercentne nefungoval ani interkom a v aute bolo cítiť výfukové plyny," priblížil nám niektoré strasti jazdec tímu. Radosť neskrýval spišský enfant terrible Miro Roth: "Táto sezóna bola pre nás dosť problematická, pretože po kotrmelci v Hurbanove sme museli riadne siahnuť do peňaženiek. Sme radi, že sme v Košiciach mohli odštartovať a dvojnásobne teší víťazstvo v N3." Bez "ujmy na zdraví" a počte posádok zostala trieda N1, v ktorej si víťazstvo udržal Miroslav Šišovský pred Ľudovítom Pollákom a Gabrielom Molnárom. A pre úplnosť dodajme, že v kategórii historických vozidiel si potom v konečnom účtovaní Matúš Pavlík vymenil prvú pozíciu s Rastislavom Ivankom a v kategórii Hobby rally zvíťazil Rožňavčan Peter Lučko, ktorého by jeho priaznivci veľmi radi videli v ďalšej sezóne už vo vyššej triede. Hobby rally mu totiž evidentne začína byť pritesná...
Výsledky XXVIII. Rallye Košice - absolútne poradie: 1. Tibor Cserhalmi - Karol Bodnár, SK (A8, Ford Focus WRC) 1:50:21,3, 2. Martin Knajzl - Petr Černohorský jun., CZ (A7, Škoda Octavia) +3:09,6, 3. Jozef Béreš jun. - Petr Starý, SK/CZ (A7, Seat Ibiza Kit Car) +3:49,2, 4. Jozef Béreš st. - Peter Vejačka, SK (A8, Mazda 323 GTR) +4:42,1, 5. Vladimír Palko - Ľubo Palko, SK (N4, Mitsubishi Carisma) +4:49,5, 6. Radim Špúrek - Lumír Dratva, CZ (N4, Subaru Impeza 555) +10:16,3, 7. István Radó - Sándor Nagy, SK/H (N2, Honda Civic) +11:56,3, 8. Peter Haluška - Vladimír Marinica, SK (A5, Škoda Fabia) +12:20,4, 9. Ivan Mutňanský - Vladimír Kováč, SK (N4, Ford Escort Cosworth) +14:22,8, 10. Michael Honda - Otto Slezák, CZ (A6, Citroen Saxo Kit Car) +14:50,3, Majstrovstvá SR - historické vozidlá: 1. Rastislav Ivanko - Gabriela Szenderáková, SK (Škoda 1000 MB) 2:01:52,3, 2. Matúš Pavlík - Pavol Kušnier, SK (Škoda 100 L) +1:33,9, Hobby rallye: 1. Peter Lučko - Peter Bodnár, SK (Opel Kadet) 1:48:16,6, 2. Tibor Nagy - Richard Nagy, SK (Volkswagen Golf) +3:32,0, 3. Marián Tverďák - Milan Terezčák, SK (VAZ 2105) +6:49,3, 4. Vladimír Hudy - Jaroslav Frisch (Mazda 323 Turbo) +10:58,5, 5. Karol Kavárnik - Martin Hlaváč (VAZ 2103) +12:22,8.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.