sa snažia uvedené ťažkosti riešiť tým, že nútia dieťa - často pod hrozbou - denne určitú dobu písať alebo čítať, pričom mu nedoprajú zábavu a veľakrát ho aj podceňujú. Takýmto prístupom však možno docieliť opak. Dieťa znenávidí knihu a všetko, čo ho cez ňu spája so školou a povinnosťami. Ak sa však zvolia vhodné spôsoby prístupu k dieťaťu, dá sa očakávať zlepšenie. Vezmime si napríklad deti, ktoré majú problém s osvojením si písania. Napríklad namiesto písmena m píšu n, alebo namiesto d napíšu p, alebo vynechajú niektoré písmeno. Píšu napríklad namiesto - namiso, poučiť - pučiť a pod. Doporučujeme nasledovný postup: Dieťaťu uložíme odpísať úsek zo šlabikára alebo čítanky (stačí 3 - 5 krátkych viet). Požiadame ho, aby si chyby opravilo žltou ceruzkou tak, že porovnáva napísané s textom z knihy. Druhýkrát si má hneď po napísaní opraviť chyby červenou ceruzkou. Tretíkrát si opraví chyby modrou ceruzkou. Potom sa na chyby ešte raz pozrie. Poslednú opravu urobíte vy perom alebo ceruzkou. Dieťa si chyby opraví do samostatného zápisníka a to tak, že napíše iba správne znenie slov. Nesprávne, chybné, neberie do úvahy. Po súvislom odstraňovaní a cvičení sa mladší žiak z tejto chyby dostane skôr, starší musí cvičiť dlhšie.
U mladších žiakov je dôležitá technika čítania a zrýchľovania čítania slabík, slov a strán. Nedarí sa to obyčajne len na príkaz rodiča. Ale ak toto zrýchľovanie zorganizujeme ako zaujímavé preteky s hodinkami v rukách, dieťa sa bude na takéto preteky tešiť. U prváčika stačí, ak budeme merať počet prečítaných slabík za minútu. Požiadame ho, aby prečítal ešte raz to isté tak, aby čítal rýchlejšie. Už to, že prečíta o jednu slabiku viac je pokrok, ktorý treba s uznaním prijať. Ak sa takáto zábavná forma opakuje, zaiste sa dosiahne vyššie tempo čítania. U druháka môžeme merať, za koľko minút a sekúnd prečíta jeden odsek. Už sekunda skôr je pokrok. Tu je zároveň aj príležitosť vyzvať ho k tomu, aby vyrozprával obsah toho, čo prečítal, čím sa vhodne cvičí aj pamäť a reprodukčná schopnosť. Poznačme si čas, ktorý dieťa získalo prvý deň, druhý deň a dostaneme presné údaje o vývine čítania, reprodukčnej schopnosti a pod. Je dobré a východne účinné, ak zlepšenie výkonu svojho dieťaťa odmeníme, napr. tým, že mu kúpime peknú knižku.
Uviedli sme iba niektoré metódy a možnosti nápravy písania a čítania u detí. Ak nestačia, je dobré poradiť sa s odborníkmi pracujúcimi v pedagogicko-psychologických alebo špeciálno-pedagogických poradniach.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.