sú rôzne budovy staníc, rodinných domov, celých usadlostí, osvetľovacie telesá, telegrafické stĺpy, stromy, mosty, tunely... Vymenovanie všetkých výrobkov by vari ani nebolo možné.
Načo by sme ale nemali zabudnúť, ak už pri plánovaní koľajiska máme v predstave nejaký ten projekt? Samozrejme, na závory. Práve tie patria k železnici, podobne ako dopravné značky k cestám a chodníkom. Železničné priecestie môže byť chránené alebo nechránené. Rozdiel je v tom, že to prvé je zabezpečené spúšťajúcimi sa závorami. Zväčša sa továrensky zhotovujú na ručný alebo elektromagnetický pohon. Konštrukcia (vzhľad) sú rôzne, pohybový mechanizmus je však rovnaký. Viditeľné ťahadlá sa vsúvajú do cievok, pracujúcich ako elektromagnety. Cievky sú ukryté pod telesom priecestia, v telefónnej búdke pri ceste, pri strážnom domčeku, alebo tam, kde je to účelné a kde nám to dovoľujú priestorové možnosti. Z veľkého počtu variant sú najvhodnejšie tie, pri ktorých sa vystačí s impulzným pripojením napätia. Menej výhod majú výrobky, ktoré potrebujú trvalo pripojený zdroj napätia. Poznáme ich podľa toho, že majú na rozdiel od predchádzajúcich iba jednu cievku - elektromagnet a teda iba dva vývody. Nevýhodou týchto priecestí je aj to, že po pripojení napätia závory veľmi rýchlo klesnú, po jeho odpojení sa zase neprirodzene rýchlo zdvihnú.
Celkom nemoderné a preto nevyhovujúce sú priecestia ovládané ručne. Na väčších koľajiskách je ich obsluha nie len nepríjemná ale často priam nemožná. Princíp nechráneného železničného priecestia je všeobecne známy a na našich železniciach tiež nie je výnimkou. Zvonec alebo iné zariadenie vydáva varovný signál, ktorý upozorňuje na nebezpečenstvo a prejazd vlakovej súpravy.
Modelové koľajisko má obyčajne optickú signalizáciu, t. j. jedno červené, nepravidelne blikajúce svetlo a nábehové kontakty s priebežnou koľajnicou. Umiestnenie nábehových kontaktov treba voliť tak, aby zariadenie pracovalo správne a nezávisle od toho, z ktorej strany súprava prichádza. Pamätajme si, že nábehové kontakty majú byť umiestnené nielen na priecestí, ale aj v určitej vzdialenosti pred ním a za ním.
Inštalácia, či dokonca samotná výroba priecestí je síce dosť náročná, ale vzhľadom na modernizáciu a automatizáciu modelárskych tratí sa určite oplatí. Veď určite dobre zapôsobí, ak sa súprava sama zastaví a rozbieha podľa toho, aká informácia je práve na mechanickom alebo svetelnom návestidle.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.