Korzár logo Korzár

Závory sú neoddeliteľnou časťou železnice

Sortiment v modelárskych obchodoch je veľmi bohatý a závisí len od modelára, čo považuje za vhodné a potrebné použiť na svoju železničku. V predaji

sú rôzne budovy staníc, rodinných domov, celých usadlostí, osvetľovacie telesá, telegrafické stĺpy, stromy, mosty, tunely... Vymenovanie všetkých výrobkov by vari ani nebolo možné.

Načo by sme ale nemali zabudnúť, ak už pri plánovaní koľajiska máme v predstave nejaký ten projekt? Samozrejme, na závory. Práve tie patria k železnici, podobne ako dopravné značky k cestám a chodníkom. Železničné priecestie môže byť chránené alebo nechránené. Rozdiel je v tom, že to prvé je zabezpečené spúšťajúcimi sa závorami. Zväčša sa továrensky zhotovujú na ručný alebo elektromagnetický pohon. Konštrukcia (vzhľad) sú rôzne, pohybový mechanizmus je však rovnaký. Viditeľné ťahadlá sa vsúvajú do cievok, pracujúcich ako elektromagnety. Cievky sú ukryté pod telesom priecestia, v telefónnej búdke pri ceste, pri strážnom domčeku, alebo tam, kde je to účelné a kde nám to dovoľujú priestorové možnosti. Z veľkého počtu variant sú najvhodnejšie tie, pri ktorých sa vystačí s impulzným pripojením napätia. Menej výhod majú výrobky, ktoré potrebujú trvalo pripojený zdroj napätia. Poznáme ich podľa toho, že majú na rozdiel od predchádzajúcich iba jednu cievku - elektromagnet a teda iba dva vývody. Nevýhodou týchto priecestí je aj to, že po pripojení napätia závory veľmi rýchlo klesnú, po jeho odpojení sa zase neprirodzene rýchlo zdvihnú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celkom nemoderné a preto nevyhovujúce sú priecestia ovládané ručne. Na väčších koľajiskách je ich obsluha nie len nepríjemná ale často priam nemožná. Princíp nechráneného železničného priecestia je všeobecne známy a na našich železniciach tiež nie je výnimkou. Zvonec alebo iné zariadenie vydáva varovný signál, ktorý upozorňuje na nebezpečenstvo a prejazd vlakovej súpravy.

Modelové koľajisko má obyčajne optickú signalizáciu, t. j. jedno červené, nepravidelne blikajúce svetlo a nábehové kontakty s priebežnou koľajnicou. Umiestnenie nábehových kontaktov treba voliť tak, aby zariadenie pracovalo správne a nezávisle od toho, z ktorej strany súprava prichádza. Pamätajme si, že nábehové kontakty majú byť umiestnené nielen na priecestí, ale aj v určitej vzdialenosti pred ním a za ním.

SkryťVypnúť reklamu

Inštalácia, či dokonca samotná výroba priecestí je síce dosť náročná, ale vzhľadom na modernizáciu a automatizáciu modelárskych tratí sa určite oplatí. Veď určite dobre zapôsobí, ak sa súprava sama zastaví a rozbieha podľa toho, aká informácia je práve na mechanickom alebo svetelnom návestidle.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 101
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 390
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 245
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 314
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 180
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 906
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 136
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 045
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 517
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 172
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 808
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 574
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 364
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 858
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 517
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 172
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 808
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 574
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 364
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 858
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu