Korzár logo Korzár

Porsche schádza z diaľnice do terénu

Zdá sa, že v svete automobilov začína byť všetko naruby - tradičný výrobca veľkých a pohodlných Mercedesov sa odhodlal vyrábať miniatúrne Smarty,

výrobca "ľudových áut" Volkswagen prišiel na trh s luxusným Phaetonom a z doteraz výhradne na športové automobily orientovanej firmy Porsche prichádza do automobilového sveta vozidlo kategórie SUV, čiže športovo-úžitkové vozidlo. Ide o modele Cayenne, ktorý mal svetovú premiéru na ostatnom parížskom autosalóne a ktorý je podľa výrobcu "pravým Porsche" medzi športovo-úžitkovými vozidlami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svojím dizajnom je Cayenne skutočne už na prvý pohľad identifikovateľný ako vozidlo z dielne stuttgartskej automobilky. Tvar prednej kapoty i reflektorov, výrazné blatníky i celkové línie sú typickými dizajnérskymi prvkami Porsche. Verzia Cayenne Turbo sa od základnej verzie Cayenne S navonok odlišuje len väčšími otvormi na vstup chladiaceho vzduchu v prednej časti a štyrmi koncovkami výfuku. Pohonnou jednotkou oboch verzií je novovyvinutý vidlicový osemvalec s uhlom rozovretia 90o, ktorého zdvihový objem je úctyhodných 4511 cm3. Motor má blok i hlavy valcov zhotovené z hliníka a je vystrojený štyrmi ventilmi na valec, rozvodom DOHC a systémom variabilného časovania nasávacích ventilov VarioCam. Neprepĺňaná verzia tohto motora, poháňajúca Cayenne S, má maximálny výkon 250 kW pri 6 000 ot/min a dosahuje maximálny krútiaci moment 420 Nm. Motor, poháňajúci Cayenne Turbo, je vystrojený dvomi paralelne zapojenými turbodúchadlami a chladičmi stláčaného vzduchu, čím sa jeho výkon zvýšil na 331 kW pri 6 000 ot/min a maximálny krútiaci moment stúpol na enormných 620 Nm, pričom na tejto hodnote sa udržuje sa udržuje v rozsahu od 2 250 do 4750 ot/min. Tento motor poskytuje modelu Cayenne Turbo dynamické vlastnosti, hodné čistokrvného športového auta zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 266 km/h. Obe verzie sú vystrojené novovyvinutou šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic S s možnosťou ručného sekvenčného radenia (buď tlačidlami na volante, alebo radiacou pákou). Istou zaujímavosťou je, že táto prevodovka je výrobkom japonskej firmy Aisin. Neskôr sa model Cayenne S bude dodávať aj s manuálnou prevodovkou. Obidva modely sú sériovo vystrojené novým systémom pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dostal označenie PTM (Porsche Traction Management). Tento systém v svojom základnom móde "posiela" 62% hnacieho momentu motora na zadné kolesá a 38% na predné kolesá. Prostredníctvom elektromagneticky ovládanej a elekronicky riadenej lamelovej spojky však môže byť v závislosti na konkrétnych podmienkach až 100% momentu privedených len na prednú alebo len na zadnú nápravu. Zaradením redukcie (redukčná prevodovka je súčasťou rozvodovky) je Cayenne pripravený poradiť si aj s ťažkým terénom. Do sériového výstroja vozidla patrí aj stabilizačný systém PSM (Porsche Stability Management). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Cayenne S je odpružený klasickými oceľovými vinutými pružinami, zatiaľ čo verzia Turbo je odpružená vzduchovými pružinami. Vzduchový pružiaci systém umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozsahu 116 mm. Pri jazde na ceste sa pri rýchlosti 120 km/h zníži svetlá výška o 20 mm, pri dosiahnutí rýchlosti 210 km/h o ďalších 11 mm. Pri jazde v teréne sa po zapnutí redukcie svetlá výška automaticky zvýši o 26 mm, v kamenistom teréne,v ktorom hrozí poškodenie podvozku veľkými balvanmi, mžono svetlú výšku zvýšiť o ďalších 30 mm, a to na maximálnu hodnotu 273 mm. V budúcom modelovom roku bude Porsche pre Cayenne ponúkať špeciálny paket pre ťažký terén, do ktorého budú patriť chrániče prahov, ochranný plech pod chladičom, diferenciál zadnej nápravy s regulovateľnou svornosťou (až do 100%) a hydraulicky uvoľňovateľné stabilizátory zadnej a prednej nápravy (tým sa zvýši maximálne možné skríženie náprav o 60 mm zníži sa tým pravdepodobnosť, že pri jazde v teréne ostane niektoré koleso "visieť" vo vzduchu). V kombinácii so vzduchovým pruženímsa montujú tlmiče s elektronicky riadenou tuhosťou, pričom vodič si môže zvoliť tri rôzne charakteristiky tlmenia (komfortnú, normálnu a športovú). Brzdový systém je vpredu vystrojený kotúčmi priemeru 350 mm a šesťpiestikovými strmeňmi, zadný kotúč má priemer 330 mm a brzdové doštičky naň pritláčajú štyri piestiky. Pre Cayenne boli vyvinuté špeciálne hliníkové ráfiky priemeru 18, 19 a 20 palcov. V zadnej časti vozidla je batožinový priestor objemu 540 litrov, ktorý možno sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť až na 1770 litrov. Svetovou novinkou je elektricky výklopné ťažné zariadenie, ktoré sa dodá

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 061
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 233
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu