zadali objednávku na trojcylindrové lokomotívy s usporiadaním osi 2'D2' a poľské PKP pre zmenu potrebovali ľahšie tendre so zdvojeným motorom a usporiadaním osi l'D1' s podobným osovým zaťažením, ale o poznanie menších parametrov.
Lokomotívy dodávané dvoma fabrikami mali klasický kotol, cirkulačné rúry v spaľovacej komore a pohyblivý rošt. Podvozky Kraussa-Helmholtza sa umiestnili na nosnej konštrukcii podvozku - vpredu aj vzadu. Tretia os bola hnacou, vnútorný rozvod typu Heusinger, zásobné nádrže na vodu boli umiestnené na bokoch a vzadu. Trochu neobvyklý vzhľad dodávali stroju komínové odchyľovače dymu a šikmá čelná stena kabíny. V rokoch 1950 - 1957 sa vyrobilo 209 lokomotív série TKt48, z toho 115 v Chrzanówe a zvyšných 94 v Poznani. "Ušatce", ako ich bežne prezývali, sa dokázali rýchlo pohnúť z miesta, pracovali v kyvadlovej doprave bez toho, aby ich bolo potrebné otáčať v koncových staniciach. Premávali na horských tratiach v Tatrách aj Krkonošiach zvládajúc prevýšenie až 25 %.
Séria TKt48 je jedinou svojej triedy, ktorá ma odlišnú konštrukciu tendra, dosť veľké osové zaťaženie (až 16,8 t pri celkovej hmotnosti 98 t), kapacitu kotla a silu motora. Podobná lokomotíva bývalej NDR (séria '86) mala osové zaťaženie 15 t, československá radu 433.0 iba 13 t a to pri porovnateľných parametroch. Šesť takýchto strojov sa predalo tiež Albánsku. Dnes sú prevažne obľúbenou raritou v technických múzeách.
Autor: stg
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.