Aj v predposlednom podujatí sezóny potvrdil Peugeot svoju tohtoročnú prevahu a už deviatykrát (z trinástich pretekov) inkasoval plný počet bodov!
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Gronholm, ktorý v Austrálii zvíťazil vlani aj predvlani, sa zasa radoval z piateho víťazstva a spolu s Rovanperom si zopakovali aj double z Nového Zélandu. Očakávaný súboj o titul vicemajstra sa tentoraz však nekonal, pretože Burns ani Colin McRae preteky nedokončili. Do hry sa naopak vrátili Sainz i Rovanpera.
Austrálske preteky odštartoval tradičný "šprint" v Langley parku, ktorý naznačil formu a ambície jednotlivých posádok. Najrýchlejšou bola posádka Solberg-Mills, ktorá o tri desatiny sekundy pokorila sebavedomo jazdiaceho Gronholma. O tretie miesto sa zo stratou 0,9 sek. delili Burns so Sainzom. Na ostro sa však začínalo až v piatok ráno. Sedem kilometrovú "eresdvojku" vyhral prekvapujúco Loix na vozidle Hyundai tesne pred Solbergom a Gronholmom. Už v nasledujúcej rýchlostnej skúške sa však o slovo prihlásil šampión Gronholm a nazbierané 2,3 sekundy mu stačili na to, aby v priebežnom poradí preskočil vedúceho Solberga. Fín potom dominoval po celý zvyšok dňa, keď vyhrala aj ďalšie štyri eresky a bilanciu mu pokazil iba Langley park, kde so stratou pol sekundy na víťazného Rovanperu skončil "až" tretí. V tej dobe boli z hry von už Burns (v siedmej RS ho zradila spojka), Schwarz (tiež v siedmej RS porucha motora), Loix (havária v RS6) i Delecour, ktorý v siedmej RS havaroval tak nešťastne, že jeho spolujazdec Daniel Grataloup musel byť so zlomenou panvou, členkom na pravej nohe, kľúčnou kosťou a dvoma rebrami, ktoré tlačili na pľúcny lalok prevezený do nemocnice v Perthe. Jeho stav je však podľa posledných správ stabilizovaný a Daniel je mimo ohrozenia života. Poradie po prvej etape teda vyzeralo takto: Gronholm, Solberg + 29,5s, Sainz + 33,4s, Rovanpera + 54,2s, Makinen + 63,8s, a CoMcRae + 86,5s.
V sobotu usporiadatelia pre posádky pripravili celkom jedenásť rýchlostných skúšok a po slušnom výkone v úvodnej etape sa očakávalo, že Nór Petter Solberg sa z druhým miestom neuspokojí a začne atakovať Marcusa Gronholma. Priebeh druhej etapy však potvrdil, že chcieť nestačí a že na súčasné "nadupané" Peugeoty dnes jednoducho nikto nemá. Solbergovi sa síce podarilo zajazdiť najrýchlejší čas hneď v úvodnej ereske druhej etapy, no na Gronholma získal iba chudobnú sekundu. V ďalšom priebehu potom Fín dokázal prečo mu druhý titul právom náleží a pripísal si na konto najlepšie časy v posledných (ak nerátame tradičný šprint na Langley parku) štyroch rýchlostných skúškach dňa. Slušne jazdil aj jeho tímový kolega Rovanpera, ktorý konštantne tlačil na Solberga a po druhej etape za ním zaostával už iba o dvadsaťštyri sekúnd. V dobrej forme sa po čase opäť predstavil frustrovaný Makinen, ktorý aj napriek 10 sek. penalizácia za predčasný štart do RS 15 držal pozíciu okolo štvrtého a piateho miesta. Smola sa už tretie preteky za sebou nepustila tiež Colina McRaeho, ktorý tentoraz odstúpil už v štrnástej rýchlostnej skúške, keď po ťažkom dopade prerazil chladič. V kulise večerného Langley parku sa opäť radoval Solberg, no 1,2 sekundy, ktoré naškrabal na Gronholma mu veľmi nepomohli a jeho strata sa po druhej etape nie scvrkla, ale narástla. Poradie pred posledným dňom teda vyzeralo takto: Gronholm, Solberg + 48,3s, Rovanpera + 72,7s, Sainz + 92,4s, Makinen 128,2s, Duval + 261,1s, Martin + 261,9s a Gardemeister + 314,9s.
V záverečnej etape akoby Solberg stratil dych (alebo si uvedomil, že na peugeoty nestačí) a prepadol sa na tretie miesto. Treba však povedať, že to bola čestná prehra, pretože Rovanpera vyhral tri zo štyroch záverečných eresiek (raz bol druhý) a evidentne bol najrýchlejším mužom poslednej etapy. Jeho kolega Gronholm v zásade kontroloval svoj náskok, no aj napriek tomu jeho odstup na druhého Rovanperu bol takmer minútový. Veľmi pekne si pri svojej premiére na austrálskej pôde počínali vozidlá českej Škody. Obe posádky preteky skončili v prvej desiatke a Gardemeister sa radoval dokonca zo šiesteho miesta! Vedľa toho je však nutné dodať, že k českému úspechu dopomohla aj diskvalifikácia Makinena, ktorý síce skončil na štvrtom mieste, no po pretekoch jeho auto vážilo menej ako je povolená minimálna hmotnosť a Fín vyfasoval ďalší klinec do svojej najhoršej sezóny.
Šieste miesto Gardemeistera znamenalo zároveň pre Škodu aj bod do súťaže značiek a o štvrté miesto sa pred posledným podujatím delia zrazu Mitsubishi, Škoda i Hyundai. Vlani britská pôda kórejskej i českej značke "sadla" a tak sa môžeme tešiť na zaujímavý súboj o štvrté miesto v súťaži tímov. Ešte zaujímavejšie to však môže byť v šampionáte jazdcov, pretože hre o medaily je stále päť posádok! Network Q Rally Great Bretain v Cardiffe štartuje už štrnásteho novembra a my budem opäť pri tom.