A teraz prišiel ešte omnoho vážnejší incident na Spiši, po ktorom skončili svoju nebeskú púť dva MIG-y 29.
Je to predovšetkým tragédia - mladý človek prišiel o život. Pohreb je v pondelok. Natíska sa prirodzený nekrológ - taký je vojenský chlieb, občas dochádza pri ostrých cvičeniach ku katastrofám aj v onakvejších armádach, než je tá slovenská. Nevieme, kde sa stala chyba, iba dôkladné vyšetrenie dá odpoveď, či šlo o zlyhanie ľudské, technické, božiu vôľu alebo kombináciu všetkého.
Akýkoľvek bude výsledok, tak či inak sa vnucuje aj trochu kacírsky dovetok nad katafalkom - je to obeť úplne nezmyselná. Hoci sme takrečeno na úpätí pražského summitu a nezadržateľne cválame do NATO, otázka, že načo je Slovensku vôbec vzdušné vojsko, vyzerá plne legitímna. Práve vo zväzku NATO budeme bezpečnostne chránení ako nikdy doteraz. Takže prečo nerozvíjať najmä také zbraňové systémy, na aké máme? Letectvo je ten najdrahší špás - nadobúdacia cena jedného MIG-u bola asi pol miliardy Sk. Nové európske a americké supersoniky stoja ešte násobne viac. Za obrovské prostriedky pritom cvičíme a udržiavame v bojovej pohotovosti pilotov, ktorí s 95 percentnou istotou nikdy v živote do žiadneho boja nezasiahnu.
Malá srandička pre ilustráciu - český parlament v stredu prijal zákon, ktorým povolil 15 americkým stíhačom F-15 (alebo F-16, čert vie) pohyb vo vzdušnom priestore ČR z dôvodu ochrany účastníkov summitu NATO. Ha-ha, otázka: Načo je Čechom ich celé letectvo, ešte aj s "federálnymi" MIG-mi a asi 70 podzvukovými mašinami, ktoré si objednali a kúpili doma v Aero Vodochody, keď v prvej situácii, kde je 1-percentná pravdepodobnosť nejakého ostrého nasadenia, musia prísť Amíci?? Veď je to úplne na smiech - keby to nebolo smutné: V ČR spadlo za posledné roky asi desať armádnych strojov, niektoré havárie boli pritom so smrteľnými následkami. Načo? K čomu sa cvičili?
Sme ďaleko od pacifizmu, ale: Slovensko nikdy nebude mať na také letectvo, ktoré by reálne ochránilo jeho vzdušný priestor pred nepriateľom. Prečo sa nedala urobiť taká vojenská stratégia (materiál schválený na jar t. r.), ktorá by položila ťažisko na také bojové zložky, kde môže byť SR konkurencieschopná? Teda pardon, bojaschopná... Prečo udržiavať za ťažké desiatky miliónov ročne techniku, v ktorej sa aj tak špičke nikdy nevyrovnáme? Prečo cvičiť do nej ľudí, ktorí nikdy nevzlietnu a pre nedostatok peňazí majú nalietaných tri či štyrikrát menej výcvikových hodín, ako napr. tí Američania?
Teraz sa pritom začína prechod na Model 2010, čo je hlboká armádna reforma, projekt profesionalizácie ozbrojených síl. Do r. 2006 by mala skončiť aj povinná vojenská služba (nie branná povinnosť). Keď sa už koncepcia písala, bolo jasné, že ideme do NATO. Prečo musí mať každý jeden členský štát vlastné letectvo, keď samotné U.S. Air Force je početnejšie, modernejšie a má väčšiu palebnú silu, než zvyšok sveta?
Je samozrejmé, že Európa sa nemôže vyvliecť zo zodpovednosti a nákladov a nechať celú obranu na USA. Kolektívna obrana by ale mala byť naozaj od toho, aby sa činnosti racionalizovali, špecializovali a rozdelili podľa možností spojeneckých štátov. Bohužiaľ, nielen na Slovensku sme uviaznutí v predsudku, že letectvo ako elitná zložka armády je akýmsi symbolom štátu, znakom zvrchovanosti. Preto politici píšu do koncepcií a stratégií stále nové plány na nákupy. S nástupom exStanka sa začali prípravy na veľký tender na podzvukové stíhačky. Tie sa zastavili, ale s koncepciou Ozbrojené sily - model 2010 sa úvahy vrátili do hry. Podľa jednej z verzií by Slovensko malo nakúpiť 18 viacúčelových lietadiel a 10 podzvukových stíhačov. V alternatíve sú však stále aj supersoniky. V hre sú vysoké miliardy, ktoré by sme splácali do r. 2020. Na podobnej dráhe sú ale aj susedia - Maďari i Česi, ktorí odložili nákup Jas-Grippenov iba kvôli povodniam. Kalkulácia - 74 miliárd Kč. Na Slovensku sa intenzívne rozmýšľalo o tendri naposledy začiatkom roka, presadil sa ale názor, že vhodnejšie to bude až po parlamentných voľbách. Nuž, nadišiel čas, zatiaľ si však nikto nespomenul.
Keby tragédia stíhacieho pilota navnadila slovenských politikov sadnúť si a preskúmať ešte raz celý plán Modelu 2010, tak by možno nebola až taká nezmyselná a zbytočná.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.