Korzár logo Korzár
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Ozubnicová železnica patrila aj priemyslu

V predstavách väčšiny ľudí sa pojem ozubnicová železnica spája s vysokohorskou zubačkou vo Vysokých Tatrách. Na Slovensku sa však budovali v

druhej polovici 19. storočia aj iné ozubnice, i keď ich využitie nebolo také atraktívne a honosné. Napriek tomu vynikajúco poslúžili banskému a hutnému priemyslu.

Na Liptove a na Spiši sa nachádzalo množstvo železorudných baní, v blízkosti ktorých sa nákladne (za pomoci dreveného uhlia) vyrábalo surové železo. To sa následne veľmi zložito prepravovalo do železiarní v Třínci. Riešenie v podobe zníženia výrobných, prevádzkových a prepravných nákladov poskytla Košicko-Bohumínska železnica ukončená v celej dĺžke v roku 1872. Mala spojiť ostravsko-karvinskú panvu a jej rozvíjajúci sa hutný priemysel so vzdialenými baňami na Liptove a Spiši. Zaujímavosťou bolo, že všetky uvedené bane a továrne vlastnil rakúsky arcivojvoda Albrecht. Košicko-Bohumínska železnica zlacnila a zrýchlila prepravu železnej rudy, surového železa a dreva pre sliezske a moravské hutné kombináty a na Slovensko prepravovala ostravské uhlie. Jednalo sa predovšetkým o banskú a hutnú oblasť Spiša so železorudnými baňami v lesnatých horách nad Krompachmi a v okolí Gelnice, ktorá patrí k najstarším baníckym mestám a leží pri rieke Hnilec. Krompachy v údolí Hornádu mali zásoby železnej a medenej rudy a stavbou Košicko-Bohumínskej železnice získali priame železničné spojenie so svetom. Gelnicu sa na túto železnicu podarilo pripojiť až v roku 1884 Gelnickou miestnou železnicou z Margecian (o tri roky neskôr predĺženú ako úzkorozchodnú 1 000 mm) cez Mníšek nad Hnilcom do Smolníka. Vyriešila sa i doprava rudy zo šiestich štôl vyrazených na úbočí nad Žakarovským potokom, dole do úpravovne rúd a do stanice Žakarovce na trati Margecany - Gelnica. Na horskom úbočí sa postavila úzkorozchodná (1 000 mm) železnica systému Riggenbach.

Táto železnica dlhá 3,9 km sa do histórie zapísala tým, že bola prvá svojho typu na našom území. Pracovala v ozubnicovej prevádzke (na dvoch kilometroch so stúpaním 110 promile) a v miernych úsekoch v prevádzke adhéznej. Prekonávala výškový rozdiel 233 m. Trasa sa stavala účelne, koľaj prechádzala blízko štôl a koľajisko bolo uložené v osi trate, alebo k štôlam viedla krátka odbočka. Vlaky s rudou končili nad úpravňou rudy v Mária Hute, kde ruda padala samospádom do pece, ale ruda sa vozila aj nad koľajisko do stanice Žakarovce, kde sa presypovala do normálne rozchodných vagónov Gelnickej železnice. Zo Žakaroviec sa hore vozilo hlavne drevo, uhlie a koks.

V prevádzke boli dve malé parné lokomotívy o hmotnosti 14 t. V ráme šikmo uložený kotol mal aj pri stúpaní vodorovnú polohu. Lokomotívy mali jednu hnaciu nápravu s ozubeným kolesom a dve nápravy s adhéznym pohonom. Bezpečnosť zaisťoval protitlaková brzda pre jazdu smerom dole a ručná ozubnicová brzda. Vozňový park tvorilo 39 výsypných vozňov a 6 plošinových vozňov na drevo. Všetky mali ručné brzdy, navyše deväť z nich malo brzdové ozubnicové koleso. Plne naložený vlak mohol mať najviac šesť vozňov a 32 t materiálu. Dole išli vlaky rýchlosťou 8 km/h, hore 12 km/h.

Žakarovské železnice nemala žiaľ dlhý život. O niekoľko rokov niekto predložil návrh na stavbu výhodnejšej lanovky zo Žakaroviec cez osemsto metrov vysoký hrebeň do stanice Kluknava na Košicko-Bohumínskej železnici a prepravovať takto rudu priamo, namiesto obchádzky cez Margecany. Okolo roku 1899 sa práce na lanovke podarilo ukončiť a žakarovská železnička sa zrušila. Po druhej svetovej vojne sa ťažba ukončila a podobný osud stihol aj lanovku. Záujemcovia o ozubnicovo-adhéznu železnicu sa síce nikdy nedočkali sériovo vyrábaných modelov lokomotív a vozňov, ktoré na nej premávali, ale v rôznych múzeách alebo na výstavách je možné vidieť množstvo fotografií, kresieb, dioramatických obrázkov a ďalších materiálov o tejto, žiaľ už zaniknutej technickej pamiatke našich dejín. Ojedinelo sa však dá stretnúť aj s amatérsky vyrobenými modelmi, ktoré týmto spôsobom prispievajú k objasňovaniu problematiky priemyselných železníc.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 421
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 483
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 618
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 187
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 134
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 093
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 967
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné.

PCR testovanie odhalilo na východe 421 nových prípadov.

51m
Ilustračné.

Miera pozitivity sa väčšinou drží pod jedným percentom.

12 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop