Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si Renault Vel Satis

Francúzskej firme Renault sa v ostatnom období celkom darí - za prvých šesť mesiacov tohto roka predala na celom svete 1 280 375 osobných a ľahkých

úžitkových vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,3 % v porovnaním s prvým polrokom 2001. Renault založil svoju stratégiu rastu na technickej inovácii, zvyšovaní kvality, znižovaní nákladov a zlepšovaní služieb zákazníkom. Francúzsky výrobca inovoval v ostatných rokoch razantným spôsobom svoj sortiment - v roku 2001 prišlo na trh originálne kupé Avantime, v tomto roku limuzína vyššej strednej triedy Vel Satis, no a na nedávnom parížskom autosalóne bol predstavený Mégane druhej generácie a Espace štvrtej generácie. Treba spomenúť, že všetkým týmto modelom vdýchol svieži, trochu avantgardný a pre niekoho kontroverzný dizajn charizmatický parick LeQuément, šéfdizajnér firmy Renault. Nové dizajnérske prvky síce vždy znamenajú určité riziko (pretože nikdy nie je vopred známe, ako ich prijme motoristická verejnosť), ale podľa LeQuémenta je "pre firmu najväčším rizikom, keď nepodstúpi žiadne riziko". Rizikovým prvkom je avantgardný dizajn najmä vo vyššej strednej triede, v ktorej dominujú klasické limuzíny so stupňovitou zadnou časťou - takéto vozidlá si doteraz žiadala pomerne konzervatívna klientela, ktorá ich kupuje. Oživenie dizajnu v tejto triede prináša práve Vel Satis, ktorý sa už predáva aj na našom trhu a ktorý sme si mali možbnosť vyskúšať. Firma Renault dúfa, že po nie príliš úspešných typoch R20/30, R25 a Safrane sa Vel Satis etabluje v spomenutej triede a podstatne sťaží život teraz v tejto triede dominujúcemu triu Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes E. Svojím vonkajším dizajnom je Vel Satis akýmsi krížencom medzi vanom a limuzínou, pričom najavantgardnejším dizajnérskym prvkom je zadná časť s panoramatickým oknom. Dizajn prednej časti je podobný ako u typu Avantime a nového Mégane, čo je v súlade so zámerom posilniť firemnú identitu. Svojou výškou 158 cm je Vel Satis podstatne vyšší (v priemere o 13 cm) ako bežné limuzíny, takže sa v ňom sedí vyššie a veľmi pohodlne. Mimoriadne silnou stránkou Vel Satisu je - aj vďaka veľkému rázvoru (2 840 mm) - priestranný a pohodlný interiér, takže cestujúci aj na zadných sedadlách sa cítia ako v tých najluxusnejších vozidlách. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je viacprvková náprava Trigon (patent frmy Renault). Motor vozidla je uložený vpredu naprieč a poháňa predné kolesá. K dispozícii sú štyri pohonné jednotky, z toho dve vznetové. Najvýkonnejším motorom celého sortimentu je 24-ventilový 3,5-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 177 kW, pochádzajúci z produkcie japonskej firmy Nissan (tá je partnerom firmy Renault). S týmto motorom zrýchli Vel Satis z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 235 km/h. Druhým zážihovým motorom je dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec výkonu 120 kW. Trojlitrový vznetový šesťvalec, ktorý je výrobkom firmy Isuzu a ktorý sa montuje aj do vozidla Saab 9-5, má maximálny výkon 130 kW. My sme si vyskúšali Vel Satis, poháňaný 2,2-litrovým vznetovým štvorvalcom výkonu 110 kW pri 4 000 ot/min. S týmto motorom, ktorý je kombinovaný (podobne ako dvojlitrový benzínový motor) so šesťstupňovou prevodovkou, zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 13,5 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 182 km/h (i keď nemecký časopis Auto motor und sport uvádza hodnoty 10,9 s a 200 km/h). Je skutočne pozoruhodné, že pri jazde mimo mesta má tento motor normovanú spotrebu len 5,9 l/100 km, pričom celková priemerná spotreba podľa normy ES93/116 je veľmi prijateľných 7,1 l/100 km. Dva najvýkonnejšie motory sú kombinované s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Vozidlo sa dodáva v troch úrovniach vybavenia, označených Expression, Privilege a Initiale, pričom už základná verzia (Expression) má mimoriadne bohatú výbavu. Patrí do nej antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, protipreklzový systém, stabilizačný systém ESP, brzdový asistent (na podporu núdzového brzdenia), automatická ručná brzda, šesť bezpečnostných nafukovacích vankúšov, úchyty ISOFIX pre detské sedačky, elektricky ovládané a

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

S Vel Satisom sme najazdili niekoľko desiatok kilometrov - boli to veľmi príjemne strávené chvíle za volantom. Ak máte vo vrecku inteligentnú čipovú kartu, stačí sa k vozidlu priblížiť a jeho dvere sa odomknú a sedadlo vodiča i vonkajšie zrkadlá sa nastavia do polôh, uložených do pamäti (túto funkciu ale možno vypnúť a otvárať vozidlo stlačením tlačidla na karte). Karta sa potom zasunie do otvoru v strednej konzole a po overení kódu možno stlačením tlačidla uviesť do činnosti motor. Keď sa chcete s vozidlom pohnúť a siahate po páke parkovacej brzdy, aby ste vozidlo odbrzdili, siahate márne. Vel Satis je totiž vystrojený automatickou parkovacou brzdou, ktorá sa automaticky aktivuje po vypnutí zapaľovania. No a takpovediac elegantnou funkciou tejto brzdy je, že pri zaradení prvého prevodového stupňa sa automaticky uvoľní - to vodič ocení napríklad pri pohýňaní sa do kopca. Túto brzdu však možno ovládať aj ručne, a to malou rukoväťou pod prístrojovým panelom. Všetci cestujúci majú vo vozidle dostatok miesta a vďaka jeho veľkej výške sedia vzpriamene a majú výborný výhľad. Trochu komplikované (tromi tlačidlami) sa nám zdá ovládanie tempomatu na automatické udržiavanie konštantnej rýchlosti. Vyskúšali sme si aj funkciu obmedzovača rýchlosti, ktorý nedovolí prekroči predvolenú hodnotu - občasto však môže byť nepríjemné, keď potrebujete zrýchliť, stlačíte pedál akcelerátora a auto "odmieta" zrýchliť (obmedzovač však možno "prebiť" stlačením pedálu akcelerátora až na doraz). Veľmi príjemná bola jazda po diaľnici, keď pri rýchlosti 130 km/h ukazoval otáčkomer len okolo 2 300 ot/min a motor prakticky nebolo vôbec počuť. V interiéri je množstvo rôznych odkladacích priestorov, vrátane puzdra na okuliare nad vodičovými dverami a zásuviek pod vodičovým a ľavým zadným sedadlom. batožinový priestor, pohodlne prístupný po odklopení veľkých zadných dverí, má objem 460 litrov, ale sklopením delených zadných sedadiel ho možno zväčšiť až na 1 468 litrov. K precíznemu ovládaniu vozidla prispieva posilňovač riadenia, ktorého posilňovací účinok závisí od rýchlosti jazdy. Pri vchádzaní do garáže sme ocenili elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, ktoré však podľa nášho názoru mohli mať väčšiu plochu.

SkryťVypnúť reklamu

Vel Satis je veľmi moderné, pohodlné a bezpečné vozidlo, ktoré prináša nový imidž do vyššej strednej triedy. Na cestách - a to aj našich - jazdí už toľko mercedesov, bavorákov a audiniek, že sa za nimi už nikto ani nepozrie. Za Vel Satisom v košických uliciach otáčali hlavy nie len chodci, ale aj vodiči áut - je to proste auto s novým, sviežim imidžom, ktorý určite osloví aspoň tú časť konzervatívnej klientely, ktorá si bude chcieť osviežiť svoj vlastný imidž...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu