možnosti výroby hračiek v danom období a požiadavky tých, ktorí si modelové železnice zaobstarávali.
V časoch neexistencie plastických hmôt a valcovacích techník sa hračky vyrábali len zo železného plechu. Používalo sa predovšetkým ohýbanie, lisovanie a nitovanie plechového materiálu. Rozvoj v tejto súvislosti prekonal aj tvar modelovej železnice. Zatiaľ čo skutočná koľajnica mala od začiatku plochý povrch hlavy, pri modelovej to tak nebolo. Technika odlievania kolies vyžadovala pomerne veľký polomer prechodu medzi stykovou plochou kolesa a okolesníkom, čomu musel zodpovedať aj tvar hlavy koľajnice. Takto sa dospelo k výrobe jednoduchého okrúhleho prierezu hlavy a koľajnice. Neskôr sa pri výrobe koľajníc ukázalo výhodným valcovanie z plného materiálu - železného drôtu. I tu sa však zachoval okrúhly prierez hlavy, hlavne kvôli snahám vyhnúť sa ostrým hranám, ktorý zvyšovali opotrebovanie valcovacích nástrojov viac ako oblé tvary.
Až ďalší rozvoj priemyslu umožnil aj v tomto odvetví využiť progresívne techniky a technológie, napríklad lisovanie pod tlakom, ktoré umožnili vyrábať kolesá aj tých najmenších modelových veľkostí s ľubovoľne presnými rozmermi. Tomu sa prispôsobili aj tvary koľaje a takto sa vyhovelo požiadavke jednobodového dotyku kolesa s koľajnicou, pričom sa vylepšili chodové vlastnosti vozidla. Tvar modelovej koľajnice sa prispôsobil tej skutočnej, najmä v jej vrchnej časti - hlave. Zároveň sa za účelom maximálneho zníženia nákladov začali lisovať z plechu do tvaru obráteného U a pripevňovali sa na podložku z tvrdej lepenky. Koľaj nebola modelová, ale mala výbornú pevnosť. Ďalším stupňom vývoja bolo uloženie koľajnice na pražcovú podlož z platu. Súčasne s rozvojom strojárstva sa podarilo ekonomicky zvládnuť aj výrobu koľajnice modelového tvaru, ktorá sa zasúvala do detailne vypracovaného rámu z plastu. Zmenil sa aj materiál koľajnice a železo sa nahradilo zliatiou s obsahom medi, čo priaznivo ovplyvnilo vzhľad, povrchovú kvalitu a elektrické vlastnosti koľaje.
Za zmienku stojí ešte aj skutočnosť, že podobne, ako pri skutočnej predlohe, aj modelová železnica disponuje dlhými koľajnicovými prútmi a celými koľajami, ktoré prinášajú rovnaké výhody ako bezstyková koľaj v skutočnosti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.