ktoré spotrebiteľovi poskytujú napr. v čistiarňach. Poskytovateľ služieb je povinný poskytovať služby riadne a určité plnenie nesmie mať chyby. Ceny sa tvoria dohodou a musia byť v súlade s cenovými predpismi. Poskytovateľ musí ceny správne účtovať.
Občiansky zákonník upravuje aj zodpovednosť za chyby pri poskytovaní služieb. Túto zodpovednosť definuje ako dôsledok porušenia povinnosti podnikateľského subjektu zabezpečiť riadne plnenie. To znamená, ak podnikateľ službu neposkytol riadne a určité plnenie má chyby, vznikajú pre podnikateľa okrem zodpovednosti za chyby i nové povinnosti, ktoré úzko korešpondujú s príslušnými právami spotrebiteľa (napr. právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré má spotrebiteľ v súvislosti s uplatnením reklamácie, náklady na náhradu škôd spôsobenú poskytnutím nekvalitnej služby). Dôležitým faktom je samotný charakter chyby. Vo všeobecnosti môže byť chyba charakterizovaná ako plnenie, ktoré nemá požadovanú kvalitu.
Ak služba nebola poskytnutá kvalitne a chyba je odstrániteľná, má spotrebiteľ právo na jej bezplatné odstránenie. Pri neodstrániteľných chybách, t. j. takých, ktoré bránia riadnemu užívaniu účelu služby, má spotrebiteľ právo na nové poskytnutie služby, alebo zrušenie zmluvy. Novým poskytnutím služby môže byť aj jej zopakovanie. Pod jednostranným zrušením zmluvy zo strany občana sa chápe vrátenie peňazí.
Právo na nové poskytnutie služby alebo na zrušenie zmluvy si uplatňuje spotrebiteľ na základe svojho subjektívneho výberu. V takých prípadoch, ak ide o neodstrániteľnú chybu, ale predmet služby môže plniť svoj účel, má spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny.
Právo zodpovednosti za chyby poskytovanej služby musí občan u podnikateľa uplatniť bez zbytočného odkladu, t. j. čo najrýchlejšie, len čo chybu zistí (v čistiarni pri preberaní zákazky), najneskoršie však v záručnej lehote, ktorá je v tomto prípade 3 mesiace.
Neuplatnenie práv zo zodpovednosti za chyby v stanovenej lehote má za následok ich zánik. Zároveň uplatnením nároku zo zodpovednosti za chyby nie je dotknutý spotrebiteľov nárok na náhradu škody, ktorá z chyby vznikla. Záručnú dobu môže podnikateľský subjekt predĺžiť nad rámec vymedzený všeobecne záväzným právnym predpisom - Občianskym zákonníkom, nikdy nie skrátiť.
Podnikateľ je povinný informovať spotrebiteľa vopred o rozsahu a o spôsobe uplatnenia reklamácie. Reklamáciu musí podnikateľ vybaviť podľa zákona o ochrane spotrebiteľa v lehote 30 dní. Ďalej je povinný viesť o reklamáciách evidenciu a vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe jej vybavenia a to aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu. V prípade poskytnutia nekvalitnej služby v čistiarni, môže dôjsť k takému stavu, že výrobok po vyčistení sa znehodnotí (vybledne, ostanú na výrobku fľaky, resp. sa poškodí).
Spotrebiteľ má nárok na náhradu škody a vrátenie poplatku za čistenie. Ak sa poskytovateľ so spotrebiteľom nedohodnú na výške úhrady, môže prísť k sporom. Tieto spory v reklamačnom konaní rozhoduje len súd, na základe podania žaloby zo strany spotrebiteľa. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa, združenia spotrebiteľov a iných právnických osôb, založených na ochranu spotrebiteľov, sú oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a poskytovateľa služby bezplatne sprostredkovať riešenie sporov medzi predávajúcim a spotrebiteľom pri vybavovaní reklamácií. Združenie je oprávnené konať tak, aby sa prípadné rozpory medzi účastníkmi odstránili predovšetkým dohodou. Ak k dohode nedôjde, je jedna zo zúčastnených strán (spravidla poškodená), oprávnená sa so svojim nárokom obrátiť na súd.
Zdroj: Informácie SOI
Autor: Marcel VLNA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.