Korzár logo Korzár
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Automobily patria k modelovej železnici

Napodobeniny nákladných automobilov patria k modelovej železnici rovnako neodmysliteľne, ako ktorýkoľvek vozeň či lokomotíva. Do malých mierok sa

dostali takmer ihneď po začatí výroby v normálnej veľkosti a samozrejme po zvýšení záujmu medzi vtedajšími predchodcami dnešných modelárov. Určite však nebude na škodu pripomenúť si, ako si nákladný automobil razil cestu k záujemcom o vyššie výkony v preprave i k modelárom.

Zaujímavo pôsobí informácia, že ešte v roku 1920 medzi rýchlymi benzínovými automobilmi hrmotali parné nákladné automobily vybavené komínom, gumovými obručami (na ťažkých liatinových kolesách) a rachotiacimi reťazami. Zvlášť podivná je, že v Európe sa udržali až do roku 1940. Prvý nákladný automobil s dvojvalcovým benzínovým motorom, ktorý mal výkon 7 kW a nosnosť 5 t, vyrobil Daimler roku 1896 pre firmu Britisch Motor Syndicate. V prvom desaťročí minulého storočia Benz a Daimler vyrábali nezávisle od seba nákladiaky s nosnosťou 1,5 - 6 t a s motormi o výkone 5 - 12 kW. V Európe o nich vzrástol záujem až potom, keď sa pristúpilo k montáži naftových motorov, ktorých prednosti spočívali v nižšej spotrebe a vysokej účinnosti. Prvým automobilom tohto druhu bola Benzova päťtonovka s nízkou korbou, motorom vpredu a s kabínou pre vodiča takmer súčasnej koncepcie. Mala reťazový náhon na kolesách s gumovými obručami a prvý raz sa objavila v Gaggenau 10. 9. 1923. Po prvej svetovej vojne sa začali vyrábať už ťažšie nákladné automobily s nosnosťou až 20 t, naftovými motormi a často pneumaticky ovládanými brzdami. V roku 1920 sa k ním po prvý raz pripojili prívesy. Rok 1928 znamenal zákaz používania kolies s plnými gumovými obručami. Nemeckou osobitosťou pred druhou svetovou vojnou aj po nej boli vozidlá na drevoplyn - získaval sa v špeciálnom generátore vedľa kabíny vodiča, kde sa bez prístupu vzduchu spaľovali drevené klátiky.

Už pred dlhším časom dodala na trh pomerne neznáma dánska firma Heljan - Con-Cor plastikové modelové stavebnice starších nákladných automobilov značky Mack (Truck) v mierke HO. Najväčšia výhoda sa ukrývala v jednoduchej konštrukcii, keď našou úlohou bolo model farebne upraviť a zlepiť, čo nebolo podmienkou, keďže sa dal poskladať aj bez použitia lepidla. Stavebnica nerobila problém ani začínajúcim modelárom, pričom výsledok bol viac než uspokojivý a realistický. Nevýhodu snáď už pravidelne je, že podobné bezproblémové a hlavne cenovo dostupné modelárske výrobky sa dajú kúpiť iba ojedinelo a sú nahrádzané až zbytočne zložitými a vyumelkovanými plastikovými stavebnicami.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 238
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 189
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 066
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 989
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 611
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 388
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 599
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 480
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 313
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 303
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kyjovský potok.

Šéf inšpekcie odvolal riaditeľku košického inšpektorátu životného prostredia.

27m
Stromy popadali na koľaje aj budovy.

Dobrovoľníci postupovali v dvoch smeroch, spolu vypili čaj a odfotili sa.

1 h
Hrádzu sa napokon podarilo udržať.

Stavbárov plynovodu zaskočilo počasie a zvýšenie hladiny rieky.

2 h
Riaditeľ ZSS Arcus Juraj Briškár potvrdil ďalších sedem úmrtí.

Infikovaných je 70 klientov a 36 zamestnancov zariadenia.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošný skríning sa končí dnes.

Mestá chcú o ďalšom testovaní ešte rokovať.

21 h
Peter Tkačenko

Možno sa ich za tie peniaze aspoň zbavíme.

3 h
Vakcína Comirnaty sa musí skladovať až pri mínus 70 stupňoch Celzia.

Zaočkovať sa môžu seniori nad 75 rokov.

11 h
CYNICKÁ OBLUDA

Vytlačený Uhrík

Kotleba najskôr Uhríka vytlačil z čela strany a teraz už úplne. Aj s Mazurekom a ďalšími Gruppenführermi.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop