dostali takmer ihneď po začatí výroby v normálnej veľkosti a samozrejme po zvýšení záujmu medzi vtedajšími predchodcami dnešných modelárov. Určite však nebude na škodu pripomenúť si, ako si nákladný automobil razil cestu k záujemcom o vyššie výkony v preprave i k modelárom.
Zaujímavo pôsobí informácia, že ešte v roku 1920 medzi rýchlymi benzínovými automobilmi hrmotali parné nákladné automobily vybavené komínom, gumovými obručami (na ťažkých liatinových kolesách) a rachotiacimi reťazami. Zvlášť podivná je, že v Európe sa udržali až do roku 1940. Prvý nákladný automobil s dvojvalcovým benzínovým motorom, ktorý mal výkon 7 kW a nosnosť 5 t, vyrobil Daimler roku 1896 pre firmu Britisch Motor Syndicate. V prvom desaťročí minulého storočia Benz a Daimler vyrábali nezávisle od seba nákladiaky s nosnosťou 1,5 - 6 t a s motormi o výkone 5 - 12 kW. V Európe o nich vzrástol záujem až potom, keď sa pristúpilo k montáži naftových motorov, ktorých prednosti spočívali v nižšej spotrebe a vysokej účinnosti. Prvým automobilom tohto druhu bola Benzova päťtonovka s nízkou korbou, motorom vpredu a s kabínou pre vodiča takmer súčasnej koncepcie. Mala reťazový náhon na kolesách s gumovými obručami a prvý raz sa objavila v Gaggenau 10. 9. 1923. Po prvej svetovej vojne sa začali vyrábať už ťažšie nákladné automobily s nosnosťou až 20 t, naftovými motormi a často pneumaticky ovládanými brzdami. V roku 1920 sa k ním po prvý raz pripojili prívesy. Rok 1928 znamenal zákaz používania kolies s plnými gumovými obručami. Nemeckou osobitosťou pred druhou svetovou vojnou aj po nej boli vozidlá na drevoplyn - získaval sa v špeciálnom generátore vedľa kabíny vodiča, kde sa bez prístupu vzduchu spaľovali drevené klátiky.
Už pred dlhším časom dodala na trh pomerne neznáma dánska firma Heljan - Con-Cor plastikové modelové stavebnice starších nákladných automobilov značky Mack (Truck) v mierke HO. Najväčšia výhoda sa ukrývala v jednoduchej konštrukcii, keď našou úlohou bolo model farebne upraviť a zlepiť, čo nebolo podmienkou, keďže sa dal poskladať aj bez použitia lepidla. Stavebnica nerobila problém ani začínajúcim modelárom, pričom výsledok bol viac než uspokojivý a realistický. Nevýhodu snáď už pravidelne je, že podobné bezproblémové a hlavne cenovo dostupné modelárske výrobky sa dajú kúpiť iba ojedinelo a sú nahrádzané až zbytočne zložitými a vyumelkovanými plastikovými stavebnicami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.