Korzár logo Korzár

Automobily patria k modelovej železnici

Napodobeniny nákladných automobilov patria k modelovej železnici rovnako neodmysliteľne, ako ktorýkoľvek vozeň či lokomotíva. Do malých mierok sa

dostali takmer ihneď po začatí výroby v normálnej veľkosti a samozrejme po zvýšení záujmu medzi vtedajšími predchodcami dnešných modelárov. Určite však nebude na škodu pripomenúť si, ako si nákladný automobil razil cestu k záujemcom o vyššie výkony v preprave i k modelárom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavo pôsobí informácia, že ešte v roku 1920 medzi rýchlymi benzínovými automobilmi hrmotali parné nákladné automobily vybavené komínom, gumovými obručami (na ťažkých liatinových kolesách) a rachotiacimi reťazami. Zvlášť podivná je, že v Európe sa udržali až do roku 1940. Prvý nákladný automobil s dvojvalcovým benzínovým motorom, ktorý mal výkon 7 kW a nosnosť 5 t, vyrobil Daimler roku 1896 pre firmu Britisch Motor Syndicate. V prvom desaťročí minulého storočia Benz a Daimler vyrábali nezávisle od seba nákladiaky s nosnosťou 1,5 - 6 t a s motormi o výkone 5 - 12 kW. V Európe o nich vzrástol záujem až potom, keď sa pristúpilo k montáži naftových motorov, ktorých prednosti spočívali v nižšej spotrebe a vysokej účinnosti. Prvým automobilom tohto druhu bola Benzova päťtonovka s nízkou korbou, motorom vpredu a s kabínou pre vodiča takmer súčasnej koncepcie. Mala reťazový náhon na kolesách s gumovými obručami a prvý raz sa objavila v Gaggenau 10. 9. 1923. Po prvej svetovej vojne sa začali vyrábať už ťažšie nákladné automobily s nosnosťou až 20 t, naftovými motormi a často pneumaticky ovládanými brzdami. V roku 1920 sa k ním po prvý raz pripojili prívesy. Rok 1928 znamenal zákaz používania kolies s plnými gumovými obručami. Nemeckou osobitosťou pred druhou svetovou vojnou aj po nej boli vozidlá na drevoplyn - získaval sa v špeciálnom generátore vedľa kabíny vodiča, kde sa bez prístupu vzduchu spaľovali drevené klátiky.

SkryťVypnúť reklamu

Už pred dlhším časom dodala na trh pomerne neznáma dánska firma Heljan - Con-Cor plastikové modelové stavebnice starších nákladných automobilov značky Mack (Truck) v mierke HO. Najväčšia výhoda sa ukrývala v jednoduchej konštrukcii, keď našou úlohou bolo model farebne upraviť a zlepiť, čo nebolo podmienkou, keďže sa dal poskladať aj bez použitia lepidla. Stavebnica nerobila problém ani začínajúcim modelárom, pričom výsledok bol viac než uspokojivý a realistický. Nevýhodu snáď už pravidelne je, že podobné bezproblémové a hlavne cenovo dostupné modelárske výrobky sa dajú kúpiť iba ojedinelo a sú nahrádzané až zbytočne zložitými a vyumelkovanými plastikovými stavebnicami.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  1. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  2. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  8. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 17 263
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 15 522
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 734
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 4 141
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 531
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 444
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 346
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 258
  1. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  2. Alexandra Drobná: Z knihy Veda o bohatství a ako ho získat
  3. Elena Antalová: Vošla som do kníhkupectva a hneď prvá kniha bola tá pravá
  4. Vladimír Krátky: Řízek v Praze ... .
  5. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  6. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIX.
  7. Štefan Šturdzík: Aj keď ste naštvaný nemôžete za to trestať nevinných civilistov.
  8. Ivan Čáni: Hlboká orba. Musí byť ale poctivá a kvalitná. Bez akéhokoľvek ulievania.
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 766
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 16 847
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 518
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 11 127
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 474
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 751
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 653
  8. Vladimír Benčík: Konštantínopol v roku 1453: Dráma pádu Byzantskej ríše 4 138
  1. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  2. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  3. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  4. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  5. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  7. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  8. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu