53. sezóny F1?
V tomto roku mal šampionát formuly jeden na programe znovu sedemnásť pretekov, ktorých 1090 kôl predstavovalo dĺžku 5175,022 km. Zúčastnilo sa ho dvadsaťtri pretekárov a jedenásť tímov. K zmene v jazdeckom obsadení došlo iba v jedinom prípade, keď Alexa Yoonga v tíme Minardi v dvoch pretekoch striedal Anthony Davidson. S tímami bola situácia zaujímavejšia, pretože pôvodne malo do sezóny štartovať dvanásť tímov. Do "partie" jedenástich tímov pribudol tím Panasonic Toyota Racing, no naopak tím Prost Grang Prix nezvládol finančné problémy a skrachoval ešte pred začiatkom sezóny. Ešte zaujímavejším prípadom bol tím Orange Arrows, ktorý v polovici sezóny "stratil dych" a po situácii nemajúcej v dejinách F1 obdobu, keď do Magny Cours pricestoval s cieľom nekvalifikovať sa na preteky, sa nakoniec posledných piatich podujatí ani nezúčastnil. Prípad FIA ešte dodnes nedoriešila a ostáva otázne, či Arrows do novej sezóny 2003 vôbec (aj napriek prihláške) nastúpi.
Výrazným momentom štatistík je piaty titul Michaela Schumachera, pretože doteraz sa to podarilo iba Juanovi Manuelovi Fangiovi v päťdesiatych rokoch a dlho to vyzeralo tak, že ho nikto nedokáže napodobiť. Zaujímavé je aj to, že Schumacher je iba druhým pilotom, ktorému sa podarilo vyhrať titul trikrát v jednom rade (Fangio 1954-57). Pokiaľ ide o tímy tak Ferrari získal už svoj jedenásty Pohár konštruktérov (Williams 9, McLaren 8), no je druhým, ktorému sa to podarilo štyrikrát v jednom rade (predtým McLaren 1988-91). Ferrari si zapísal aj ďalší dôležitý výsledok, keď sa mu podarilo získať titul majstra aj vicemajstra sveta v jednotlivcoch a zároveň Pohár konštruktérov. To sa v celej histórii F1 podarilo iba šiestim tímom (v deväťdesiatych rokoch ako posledný trikrát Williams 92-96-97). Na tento triumf si monoposty z Maranela museli počkať dokonca až od roku 1979, teda dvadsaťtri rokov (ani to však neospravedlňuje ich tímovú réžiu)!
Vráťme sa ale k číslam samotnej päťdesiatej tretej sezóny. To, čo sa podarilo Schumacherovi je absolútne fantastický výsledok. Sedemnásť štartov a sedemnásť pódií! Pritom jedenásť víťazstiev (tiež nový rekord) a iba raz skončil horší ako druhý (tretí skončil po kolízii v prvom kole s Montoyom v Malajzii)! Stopercentnú vzdialenosť sezóny sa doteraz v histórii nepodarilo pokoriť nikomu. Blízko bol už Fangio v roku 1954 (99,71%) i Hawthorn v roku 1953 (98,81%). V posledných rokoch sa tejto méte priblížil iba Irvine v roku 1999, keď odjazdil 98,29 percenta z celkovej vzdialenosti pretekov sezóny. Za MiSchumacherom bol druhým najspoľahlivejším mužom v tejto sezóne Montoya, ktorý nakrútil 4716,475 km a ako jediný za Michaelom sa dostal na deväťdesiat percent vzdialenosti (91,14%). Pre zaujímavosť Barrichello okrúžil 3919,639 km (75,74%) a Coutrhard 4357,811 km (84,21%). Najmenej si zajazdil (z pilotov, ktorí absolvovali všetkých sedemnásť pretekov) Olivier Panis, ktorý dopísal na svoje konto iba 3282,455 km (63,43%). Z tímov bol najspoľahlivejší tím Williams, ktorý v roku 2002 odjazdil 9247,976 km (89,35%) a to je o 153,315 km viac ako Ferrari. Najmenej kilometrov na konto si prirodzene pripísal tím Arrows (3979,095 km 38,45%), no z tímov, ktoré absolvovali všetky preteky je to Jordan s 7096,556 km (68,57%).
Služobne najstarším pilotom je po sezóne Michael Schumacher, ktorý ma na konte už 179 štartov. Za ním potom Barrichello 162, Irvine 147, Coulthard a Frentzen 141, Panis 125 a Villeneuve 116. Nad stovku sa dostal ešte Fisichella (107 GP) a rovnú stovku má Ralf Schumacher. Pre dotvorenie obrazu dodajme, že rekord drží Patrese (256 GP) pred Bergerom (210) a de Cesarisom (208). V počte víťazstiev posúval vlastný rekord Schumacher už na 64 WIN (Prost 51, Senna 41, Mansell 31). Z aktívnych sú najbližšie Coulthard 12 a J. Villeneuve 11 víťazstiev. V počte získaných bodov sa MiSchumacher už priblížil na dosah magickej tisícky (945 bod.). Druhý Prost má 798,5 b. a Senna 614 b. Z aktívnych je Coulthard na hranici rovných štyristo bodov a ďalší Barrichello má 272 b. Nemec vedie aj v kategórii najrýchlejších kôl, keď už má pripísaných 51 NK. Prost zaostáva o desať a Mansell až o dvadsaťjeden. Z aktívnych pilotom je široko ďaleko iba jediný Coulthard s 18 NK. Jedinou Schumacherom nepokorenou hranicou dosiaľ zostáva počet pole position, keď rekord stále drží legendárny Ayrton Senna (65 PP). Schumi skorigoval stav na mínus pätnásť, no k prekonaniu (ak k tomu dôjde) bude potrebovať určite viac ako jednu sezónu. O tretie miesto sa v tejto tabuľke delia Clark a Prost s 33 PP.
Najskúsenejším tímov je samozrejme Ferrari, ktorý sa zúčastnil 670 pretekov GP (celkom ich bolo 697 vrátane pretekov Indy 500, ktoré boli súčasťou šampionátu v päťdesiatych rokoch). McLaren odjazdil 543 GP a za ním sú Lotus 491 GP a Williams 454 GP. Najviac bodov má na konte pochopiteľne Ferrari 3829,8 b., za ním s obrovskou stratou McLaren 2746,5 b., a Williams s 2209,5 b. Ferrari vedie aj v počte víťazstiev, pole position i najrýchlejších kôl pretekov. Víťazstiev má 159 (McLaren 135, Williams 108, Lotus 79), pole position má Ferrari 158, Williams 119, McLaren 112 a Lotus 107. A aj primát v počte NK patrí Ferrari (159 NK). Za ním je Williams 121 NK, McLaren 109 NK a Lotus 108 NK. Chcete ešte ďalšie čísla?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.