S novou prilbou sa nemusíte dívať cez rameno
Cyklisti patria - pokiaľ jazdia na bežných cestách - k ľahko zraniteľným a teda najohrozenejším účastníkom cestnej premávky. Veľa nehôd, ktorých účastníkmi sú cyklisti, sa pritom stáva vtedy, keď cyklista odbočuje, prípadne náhle zmení smer svojej jazdy. Jednou z príčin týchto nehôd je aj to, že cyklista len s problémami dokáže sledovať premávku za sebou. Na rozdiel od automobilov a motocyklov nemusia byť totiž bicykle vystrojené spätnými zrkadlami. Pravdu povediac, takéto zrkadlá sa síce dajú kúpiť a možno ich namontovať na riadidlá, ale veľa toho v nich aj tak nevidieť. A tak jediným spôsobom, ktorým si cyklista môže pred zmenou smeru overiť situáciu za sebou, je otočiť hlavu a pozrieť sa cez rameno za seba. To je ale dosť riskantný manéver, pretože menej skúsený cyklista môže pri takomto otáčení hlavy trošku stratiť rovnováhu či podvedome zmeniť smer jazdy. A navyše - keď sa cyklista díva dozadu, nedíva sa dopredu, kde tiež môže číhať nebezpečie.
S novým technickým riešením, ktoré umožňuje cyklistovi vidieť to, čo sa deje za ním, aj keď sa díva len dopredu, prichádza teraz britská - či vlastne škótska - firma Reevu Ltd. Ide o inovatívnu bezpečnostnú prilbu, ktorej integrálnou súčasťou je na jej hornej časti umiestnený periskop, prostredníctvom ktorého vidí cyklista aj za seba. Periskop je tvorený sústavou zrakdiel, ktoré sú zhotovené z tvrdého, nerozbitného a teda bezpečného polykarbonátu. Cyklista vidí obraz toho, čo sa deje za ním, na širokom zrkadle v spodnej časti predného okraja prilby. Na zrkadle vidno situáciu za bicyklom, a to od vzdialenosti 10 metrov ďalej dozadu. Cyklista musí na overenie situácie za sebou len merne zdvihnúť zrak, ale po istom zvyknutí si vníma vraj už obraz v zrkadle podvedome, aj ke´d sa díva rovno pred seba. Všetko to síce vyzerá veľmi jednoducho, ale vývoj inovatívnej prilby so zrkadlovým periskopom trval sedem rokov. Niektoré technické riešenia, použité pri konštrukcii prilby, si frma Reevu nechala patentovať. Prilba splňuje všetky britské a európske bezpečnostné predpisy. Výrobca predpokladá uvieť svoju novú prilbu na trh nie len v európskych krajinách, ale aj v USA, Japonsku a Austrálii. V súčasnosti sa vyvíja špeciálna verzia prilby pre motocyklových pretekárov - predpokladá sa totiž, že pretekár, ktorý vidí situáciu za sebou, môže mať istú výhodu.
Riaditeľ firmy Reevu Billy Morgan je presvedčený, že inovatívna prilba prispeje k podstatnému zvýšeniu bezpečnosti cyklistov a zníženiu počtu nehôd týchto najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.