v prvej polovici budúceho roka a nahradí doterajší model, ktorý bol na trh uvedený v roku 1997 ako náhrada typu Carina. Firma Toyota zdôrazňuje, že nový Avensis bol vyvinutý špeciálne pre európskych motoristov i pre európske cesty (a napokon i vyrábať sa bude v Európe). Avensis je celkom nové vozidlo, patriace do vyššej strednej triedy (trhový segment D) a tvoriace novú "vlajkovú loď" európskeho sortimentu Toyoty. Tá vkladá aj do tohto vozidla veľké nádeje pri napĺňaní svojho ambiciózneho plánu predávať už od roku 2005 v Európe 800 000 vozidiel ročne a dosiahnuť tak podiel 5 % na európskom trhu. Dizajn vozidla vznikol v európskom dizajnérskom centre ED2 (European Design Development) firmy Toyota na francúzskom Azúrovom pobreží. Nám Európanom môžu znieť veľmi sympaticky slová hlavného vývojového inžiniera projektu Avensis a milovníka džezu i vážnej hudby S.Fukusatu, ktorý povedal: "Bol som veľmi ovplyvnený obdobím niekoľkých rokov, ktoré som strávil v Európe. Väčšinu voľného času som cestoval po tomto kontinente, absorbujúc fascinujúce kultúry. Toto obdobie, na ktoré nikdy nezabudnem, veľmi ovplyvnilo vývoj nového Avensisa." Vozidlo má čisté, nadčasové a jednoduché línie, čo sa pozitívne prejavilo aj na nízkom aerodynamickom odpore -štvordverový sedan a päťdverový liftback majú súčiniteľ odporu vzduchu len 0,28, pre kombi je tento súčiniteľ 0,29. Avensis je postavený na podvozku s rázvorom 2 700 mm, čo je o 70 mm viac ako má terajší model. Do dĺžky narástlo vozidlo o 110 mm na 4 630 mm, kombi je teraz dlhé 4 700 mm. Šírka Avensisa je 1 760 mm, jeho výška je 1 480 mm (kombi 1 525 mm). Zväčšenie vonkajších rozmerov sa, pochopiteľne, prejavilo na "spohodlnení" interiéru. Batožinový priestor v klasickom sedane so stupňovitou zadnou časťou má objem 520 litrov, v päťdverovej verzii so šikmou zadnou časťou (liftback) má tento priestor objem 510 litrov, ale sklopením zadných sedadiel ho možno zväčšiť až na 1 320 litrov. Do verzie kombi možno po sklopení zadných sedadiel naložiť batožiny objemu až1 500 litrov. Predné kolesá vozidla sú zavesené na vzperách McPherson, zadná náprava s dvomi priečnymi ramenami bola s úpravami prevzatá z typu Celica, ktorý preukázal vynikajúce jazdné vlastnosti na európskych cestách. Na pohon nového Avensisu sú k dispozícii štyri 16-ventilové štvorvalce s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Základný 1,6-litrový motor má najvyšší výkon 81 kW, 1,8-litrový motor vyvíja 95 kW - obidva tieto motory sú vystrojené systémom inteligentného variabilného časovania ventilov VVT-i. Dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním benzínu má maximálny výkon 108 kW a ním poháňaný Avensis zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h. Celková priemerná spotreba tohto motora je 8,1 l/100 km. Dvojlitrový vznetový motor so vstrekovacím systémom common rail bol prevzatý z terajšieho modelu Avensis, ale jeho turbodúchadlo bolo vystrojené variabilným nasávacím traktom turbíny. Tento motor má najvyšší výkon 85 kW a jeho celková priemerná spotreba je len 5,6 l/100 km. Od septembra bude môcť byť tento motor vystrojený systémom D-CAT, ktorým sa dosiahne podstatné zníženie emisií oxidov dusíka a tuhých častíc (sadzí) pod hodnoty, predpísané normou Euro IV. Namiesto štandardnej päťstupňovej prevodovky budú môcť byť niektoré verzie na želanie vystrojené štvorstupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou ručného sekvenčného radenia.
Konštruktéri nového Avensisu si dali mimoriadne záležať na vysokej kvalite, nízkej úrovni vibrácií i nízkej hlučnosti. Medzi jednotlivými panelmi karosérie sú minimálne medzery a prakticky celý motorový priestor je odspodu zakrytý. Na odhlučnenie boli použité nové ľahké materiály a interiér je obložený kvalitnými materiálmi, ktoré na dotyk poskytujú pocit "mäkkosti". Vozidlo môže byť vystrojené až deviatimi nafukovacími vankúšmi. Tým možno trochu prekvapujúcim nepárnym airbagom je "kolenný" airbag, umiestnený pod stĺpikom volantu a chrániaci pri havárii nohy vodiča. Toyota Avensis bude prvým autom na európskom trhu, vystrojeným takýmto inovatívnym bezpečnostným vankúšom, ktorý má v nafúknutom stave objem 18 litrov. Do sériového výstroja vozidla patrí aj antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, niektoré verzie budú vystrojené stabilizačným systémom VSC (Vehicle Stability Control) a systémom trakčnej kontroly TRC (Traction Control). Hlasom ovládaný navigačný systém s databázou celej západoeurópskej cestnej siete na jedinom disku DVD sa vraj vyznačuje najrýchlejším vyhľadávaním optimálnej trasy spomedzi všetkých navigačných systémov. Medzi ďalšie prvky výstroja patrí dvojzónový klimatizačný systém, snímač dažďa a do zadného skla zabudovaná anténa rádia.
Všetky tri karosárske verzie nového Avensisa sa budú vyrábať v anglickom Burnastone, pričom Toyota plánuje každoročne predať na európskom trhu 130 000 týchto vozidiel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.