Zažil som už aj horšie dni, hovorí trojnásobný majster sveta Niki Lauda
Minulotýždňové rozhodnutie vedenia spoločnosti Ford prepustiť Nikiho Laudu z funkcie šéfa Premier Performance Group a zároveň z miesta šéfa tímu
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Jaguar Racing vyvolalo všeobecné prekvapenie. Trojnásobný majster sveta F1 z rokov 1975, 77 a 84 bol do kresla v PPG menovaný vo februári minulého roku a v auguste "pomohol" prepusteniu Bobby Rahala z funkcie šéfa tímu Jaguar Racing. Uchopením priamej moci v tíme F1 sa potom postaral o radikálnu rekonštrukciu tímu a v druhej polovici sezóny 2002 sa objavili už aj prvé výsledky. Rakúšan je síce všeobecne známy ako intrigán, no o formule jeden vie svoje a jeho priama účasť na riadení bola účinná.
"Ak mám povedať pravdu, tak toto rozhodnutie ma prekvapilo. Nepredchádzala mu žiadna kritiky, nič. Ale mali by ste vedieť, že Angličania problémy riešia inak. V Anglicku to jednoducho funguje inak. Ja nie som ani inžinier, ani Angličan a preto je pre mňa akceptovať moje vyradenie jednoduchšie. Teraz však musím ešte popremýšľať, či mám prijať ponuku naďalej pracovať pre Ford." Viceprezident Fordu Richard Parry-Jones totiž Rakúšanovi ponúkol miesto poradcu tímu. "Dúfam, že túto ponuku príjme," vravel Parry-Jones, "Niki má veľa skúseností z ktorých by tím mohol ťažiť. Rozhodnutie o jeho odvolaní nebolo jednoduché, no som presvedčený, že je to krok dopredu. Zlepšenie technológie a výsledkov si jednoducho vyžaduje zmenu filozofie manažmentu. Ak sa chceme pravidelne dostávať na stupne víťazov, tak sme to museli urobiť."
Laudovo miesto šéfa PPG dostal Tony Purnell, ktorý doteraz pôsobil ako šéf spoločnosti Pi Electronics, ktorá je súčasťou PPG (spolu s Jaguar Racing a Cosworth Racing). "Tony má veľké technické vedomosti, ktoré Niki a to aj napriek môjmu rešpektu nemá. Technický faktor v F1 je stále dôležitejší a situácia je dnes úplne iná ako pred dvoma rokmi." pokračuje Parry-Jones. "Chceme pripraviť dobrý základ pre ďalšie dobré výsledky. Vnímame toto rozhodnutie z pohľadu dlhodobej perspektívy."
Na tlačovej konferencii v Londýne, kde sa svet túto správu oficiálne dozvedel bol však okrem Purnella a Parry-Jonesa prítomný aj Jackie Stewart, ktorý stál pri kolíske zmieňovaného tímu a pochopiteľne, že sa začalo špekulovať, či práve on nebude Laudovým nástupcom na poste šéfa tímu. "My nie sme inžinieri, my sme iba pretekári," vysvetľoval šampión z rokov 1969,71 a 73. "Napriek úcte voči Laudovi si myslím, že na poste šéfa tímu už iba zriedka uvidíme bývalých pretekárov. Nezvládol som to ja a ani Alain Prost to nezvládol. Tony je technik. Tím F1 dnes tvorí úspešný kolektív technikov a nie jedna superhviezda."
Z predošlých vyjadrení mocných koncernu Ford však cítiť akýsi alibizmus za svoje rozhodnutie. Na druhej strane Niki Lauda neváhal pomenovať veci pravým menom. Presne tak, ako je to je to jeho zvykom. "Bolo to výlučne politické rozhodnutie. O to, že ma vyhodili sa postaral Tony Purnell, ktorý so mnou nechcel spolupracovať. Jednoducho preto, že nie som Angličan a nie som inžinier. Ja som sa tomuto rozhodnutiu musel podriadiť. Môj život je teraz poznačený nedokončenou prácou a neviem ako to dopadne. S novou dvojicou Antonio Pizzonia Mark Webber sme mohli začať novú éru. Z tímu ma však vytlačili Angličania, ktorí presvedčili aj vedenie Fordu. Napriek tomu nie som šokovaný. F1 je plná podobných zvratov. Napokon už som v živote zažil aj horšie dni. S katastrofou z roku 1991, keď pri havárii lietadla mojej leteckej spoločnosti Lauda Air zahynulo 223 ľudí sa to vôbec nedá porovnať. Vtedy som s tými ľuďmi na palube zomrel aj ja."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.