tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko.
Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.
Železnice pred zhruba štyrmi rokmi nakupovali na základe tendra 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Pri ich nákupe urobili dodatok k zmluve na nákup 6 ďalších, ale motorových. Dodatkom k zmluve tak obišli predpisy o tendri.
Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: "Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok."
Električka však je od motorových mierne odlišná. Má inú základnú pohonnú jednotku (nie elektrický, ale naftový motor) a rozdiel je aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajách, motoráčiky po normálnych.
Železničiari napriek tomu tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. "Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky," hovorí Čikovský.
Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender vtedy vyhral rovnaký výrobca, akého presadzovali železnice aj v nedávnom tendri, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.
Podľa koncepcie reformy železníc vypracovanej a schválenej pred dvoma rokmi plánujú železnice rušiť regionálne trate. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.
Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad - Starý Smokovec - Štrbské Pleso, motorové budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica - Studený Potok - Poprad.
Napriek tomu, že prvý motorový mal jazdiť už od apríla tohto roka, dodnes výrobca nedodal ani jeden. Podľa Miloša Čikovského železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká.
(rf)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.