tzv. "okienka", odpor ku škole, oneskorený vývin reči.
Dnes to budú ďalšie následky potlačovania ľavorukosti.
Zajakavosť
Ak ide o rušivé pôsobenie, zarážajú sa rečové popudy z oboch ústredí a vzniká zajakavosť. Treba zdôrazniť, že príčinou porušenej reči nie je samo ľaváctvo, skôr okolnosť, že ľaváctvo bolo potlačované. Teda nie ľaváctvo, ale precvičované ľaváctvo môže byť príčinou porúch reči. na základe vlastných pozorovaní môžem konštatovať, že deti, ktoré dlho nezačínali hovoriť (prišli ku mne matky takýchto detí poprosiť o radu), sú ľaváci násilne precvičovaní na pravú ruku. Ako pedagóg - logopéd, počas mnohoročnej praxe som zistil, že veľmi veľa detí (žiakov), ktoré sa začínajú zajakávať, sú rodení ľaváci, ktorých ľavorukosť je potlačovaná v prospech pravej ruky.
Tým však nechceme povedať, že každý prípad oneskoreného vývinu reči alebo každý prípad zajakavosti je spôsobený precvičovaním ľaváka. Vieme, že oneskorený vývin reči i zajakavosť vznikajú z rôznych príčin. Jednou z nich je potlačovanie až precvičovanie vrodeného ľaváctva.
Správnosť nášho tvrdenia môžeme dokázať jednoduchým spôsobom: u mnohých detí, rodených ľavákov, začala sa reč v krátkej dobe pekne rozvíjať, akonáhle sa prestalo s precvičovaním a deti mohli voľne užívať ľavú ruku. U iných ľavorukých detí sa rozplynula vzniklá zajakavosť i bez akejkoľvek inej liečby jednoduchým návratom k dominantnej činnosti ľavej ruky. To však neplatí pre oneskorene hovoriace alebo zajakavé ľavoruké precvičované deti, ktorých porucha reči bola spôsobená inými závažnými precvičeniami.
Poruchy písania a čítania
Sotva sa niektoré deti predškolského veku naučia zaobchádzať s ceruzkou, robia už v samých začiatkoch svojich pokusov o písanie niektoré celkom typické chyby. Keď obkresľujú spamäti rôzne písmenká alebo číslice, píšu ich obrátene alebo ležato, prípadne hore nohami. Niektoré deti, keď už vedia lepšie písať, píšu všetko dokonca zrkadlovo, čiže sprava doľava.
Orientačný zmysel
Takéto zámeny smeru v písme nie sú len u ľavorukých detí. Vyskytujú sa tiež u pravákov, ale i u týchto detí býva zrkadlové písmo. Ide tu skôr o nedostatok zmyslu pre smerovosť.
Nedostatok orientačného zmyslu sa teda môže vyskytovať u pravákov, i u ľavákov. Ak ľavoruké dieťa, nemajú zmysel pre smerovosť, precvičované na pravú ruku, dostáva sa jeho orientačný zmysel, už od prírody málo vyvinutý, do stále väčších zmätkov. Preto možno predpokladať, že u precvičovaných ľavákov býva zmysel pre smerovosť okrem vývojových nedostatkov narušovaný ešte precvičovaním. Dôsledky vývojových nedostatkov zmyslu pre smerovosť sú potom v písme ľavákov nápadnejšie než u pravákov, preto práve u ľavákov nachádzame viac porúch písania.
Nabudúce: Začiatky čítania, kreslenia a písania
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.