Korzár logo Korzár
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Lokomotívy radu ČS sa stali námetom pre niekoľko druhov modelov

V roku 1965 vyrobil významný producent lokomotív Škoda pre sovietske železnice prvú lokomotívu radu ČS 4 s usporiadaním kolies Co'Co'. Bola určená

pre prevádzku na tratiach elektrifikovaných systémom striedavého prúdu a napätím 25 V/50 Hz. Písmená v označení radu vyjadrovali v ZSSR pôvod vozidla, tentoraz ČS - "čechoslovackij".

Lokomotívy sa od svojich predchodcov líšili nielen vzhľadom, ale aj usporiadaním elektrickej a mechanickej časti. Práve mechanická časť vybavená trojnápravovými podvozkami vynikala množstvom noviniek, ktoré robili dobrú reklamu československým strojom. Za zmienku stojí moderné bezrozsochové vedenie dvojkolies a netradične riešený prenos ťažných síl. Trakčné motory sa nachádzali v ráme podvozku a ich výkon sa prenášal na hnacie dvojkolesie spojkami Škoda. V elektrickej časti princíp činnosti spočíval v tom, že striedavý prúd sa najprv transformoval na napätie asi do 100 V a následne sa usmerňoval v kremíkových usmerňovačoch. Týmto spôsobom usmernený prúd sa privádzal k trakčným motorom, ktoré boli rovnomerne sériovo zapojené. S lokomotívami sa pôvodne počítalo v rýchlikovej doprave, preto jedna z hlavných podmienok konštrukcie vyznela v prospech najvyššej povolenej rýchlosti - až 180 km/h. Celková hmotnosť mala predstavovať 123 t (plus-mínus 3 percentá), ale v skutočnosti to bolo o niečo viac - 131 ton. Užívateľ sa preto rozhodol znížiť najvyššiu povolenú rýchlosť na 100 km/h.

Lokomotívy radu ČS sa považujú za prvý stupeň, ktorý sa stal vzorom pre ďalšie série lokomotív Škoda určených pre vysoké rýchlosti. Zásluhou svojej vzhľadovej príťažlivosti i nekonvenčnej konštrukcie sa stali námetom pre niekoľko druhov modelov - od menej náročných papierových, po precíznejšie, továrensky vyrábané.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 083
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 213
  3. Od Česka až po Jadran 3 978
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 698
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 319
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 235
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 166
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 695
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 525
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 212
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.


26. júl
Zuzana Kepplová.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.


3 h
Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 4 ďalší 18 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop