podporu DirectX 9 a konkurent od nVidie - NV30, alebo Ge-
ForceFX má do svojho uvedenia niekoľko mesiacov. Takisto sa podarilo ATI preraziť aj v iných segmentoch, či už mobilné čipy Mobility Radeon 9000, low-end Radeon 7500 (Radeon 8500 a 9000 nechcem zaradiť medzi low-endové riešenie, aj keď už v ATI nič „nižšie" nie je. ) a high-end t. j. Radeon 9700. Ale doteraz chýbala grafická karta, ktorá by zaplnila miesto strednej triedy (Aj keď na Slovensku je Radeon 8500 skorej tým mid-high-endom, ale tu skorej ide o cenové relácie, ale aj tak.) a teda konkurovala by „slabším" kartám s čipom GeForce 4 (4200 a 4400). Podľa výskumov v zahraničí (slovenský trh je samo-
zrejme mimo, sme skôr taký mikrokozmos) až 8x viacej ľudí si kupuje grafické karty v cenovej realácii 5000-10 000 Sk ako pod 5000 Sk a až 32x viacej ľudí si kúpi kartu zo strednej cenovej relácie ako kartu nad 10 000 Sk, napr. Radeon 9700.
ATI samozrejme neváhala a flexibilne sa prispôsobila dopytu a vydáva na trh konkurenta pre „ľudové" GeForce 4, a to Radeon 9500Pro.
Technické špecifikácie
Hlavnou otázkou je, aký je vlastne rozdiel medzi Radeonom 9500Pro a ostatnými súrodencami. Narozdiel od silnejšieho bračeka 9700 obsahuje jeho čip R300 (ten istý ako Radeon 9700/9700Pro) iba 2 64-bitové radiče DDR pämatí s porovnaním štyroch pri Radeon 9700 a tým nevyužíva výhody 256-bitovej DDR technológie a týmto hendikepom sa dostáva na úroveň technológie 128-bit DDR ako pri GeForce4 a strata priepustnosti pamäte oproti Radeon 9700 je polovičná. GPU obsahuje 8 rendering pipelines (nenachádzam žiadny slovenský ekvivalent) na rozdiel od klasickej 9500, ktorá ich má iba 4 a tým sa dosiahne zníženie počtu tranzistorov na 50 milónov a želané náklady na výrobu. Radeon 9500Pro používa ten istý čip R300 ako Radeon 9700Pro
R300 špecifikácie (Radeon 9500Pro, pri 9700Pro sú niektoré parametre iné)
0.15-mikrón GPU, 275MHz
110 milónov tranzistorov 8 pixel rendering pipelines, 1 textúrová jednotka na pipeline, spracovanie 16 textúr naraz
4 programovateľné vertex shader pipelines128-bit DDR rozhranie pamäte do 128MB pamäte, taktovanej na 270MHz - teoretická priepustnosť 8,8GB/s
AGP 8X podpora, nutná podpora rohrania aj pri matičnej doske
Plná DirectX 9
Pixel a Vertex Shader podpora - ako 9700Pro je aj 9500Pro plne kompatibilná s API rozhraním DX9. Pozor, trieda 9000 podpruje iba DX 8.1 - GPU R250.
Direct X 9 v číslach
Vopred sa ospravedlňujem za preklad niektorých výrazov do slovenčiny. Tie základné som sa pokúsil preložiť, tie zložitejšie som sa ani nepokúšal.
Medzi novinky v R300 patrí napr. nová technológia vyhladzovania hrán SMOOTHVISION 2, ktorá je zvládnutá na oveľa lepšej úrovni ako predchádzajúci SMOOTHVISION pri Radeon 8500, ktorý síce mal výbornú kvalitu (oveľa lepšiu ako pri konkurenčných GeForce 3, kde antialiasing od nVidie nepekne rozmazával textúry), ale bral veľa z výkonu. Takisto okrem supersamplingu, podporuje aj multisampling. Antialiasing sa dá klasicky nastaviť na 2x, 4x a 6x, ale prípustné sú aj hodnoty medzi, napr. 3x. Takisto je vylepšené aj anizotropické filtrovanie, ktoré robilo u straších 8500-vkách problémy, kvôli niekedy zlému využívaniu filtrovacích metód.
HyperZ III. Predchodcovia tejto technológie boli použití už pri prvých Radeonoch (HyperZ) a Radeonoch 8500 (HyperZ II). Podstatou tejto technológie je ten fakt, že cez zbernicu, GPU a buffery sa preženú milióny polygónov bez toho, aby museli byť aj v scéne použité. Toto sa stáva pri klasických akcelerátoroch. Každý takýto polygón musí byť natienený, osvetlený a potextúrovaný. To ale znižuje výkon. Jednou možnosťou zvýšenia výkonu bola technológia Tile Based Rendering, ktorá bola použitá pri čipoch Kyro. Počítač najprv zistil, ktoré polygóny bude vidieť v 3D scéna a iba tie použil. Ostatné zostali nespracované. Pomocou tejto technológie sa zvýšil výkon priemerne 1,5 až 3,5x. ATI išlo inou cestou a využíva najmä funkcie Z-buffera. Z-buffer slúži na zisťovanie a usmerňovanie polygónu, príp. pixela v priestore. To je os Z. V 2D priestore stačia na určenie polohy 2 osi - X a Y. Lenže v 3D je to zložitejšie. Polohu musíme vyjadriť pomocou osí X, Y, Z. A šetrenia výpočtov Z osi sa práve drží technológia od ATI. Skladá sa z troch dejov. Prvá časť sa nazýva HierarchialZ a slúži na zistenie Z-buffera, či bude pixel v scéne použitý a následne bude musieť prejsť renderng piplines a ďalším spracovaním a ak nie, „zbaví" sa ho. Z Compresion slúži, ako už názov napovedá, na komprimáciu a dekomprimáciu dát, ktoré prejdú hardvérom. Aj keď sa zdá, že kompresia a dekompresia zaberie dosť času a teda výkonu, v reále je to omnoho menej, ako by sa mali prenášať veľké objemy dát. Táto technológia sa osvedčila najmä pri vysokých stupňoch antialiasingu. A nakoniec je to Fast Z Clear, čo nie je nič iné ako vymazanie dát v Z-bufferi po úspešnom vykreslení scény. Fast Z Clear od ATI je najrýchlejšou a najefektívnejšou technológiou vymazávania dát spomedzi všetkych konkurenčných technológií. FULLSTREAM je ďalšou inovatívnou technológiou pri ktorej sa streamované video (napr. z internetu) preženie cez 3D pipeline a tak sa zvýši kvalita obrazu (rozmažú sa bloky, ktoré videť najmä pri videách z nízkym bitrateom). Takisto je možné púšťať viacej streamovaných videí naraz. Táto podpora je zatiaľ zahrnutá iba v Real Player.
Testy
Najzaujímavejšia časť článku, pri ktorej sa zistí skutočný potenciál Radeonu 9500Pro.
Testovacia zostava
CPU Intel P4 2,4 GHz pretaktovaný na 3,06GHz
Základná doska ABIT IT7 i845
512MB DDR SDRAM Samsung 333MHz PC2700
HDD Seagate Barracuda 80GB ATA100 7200rpm
CD-R/RW Teac 48/40/2O
Creative Soundblaster Audigy
19" LG Flatron 900PMicrosoft WindowsXP Professional SP1
Výrobca Radeonu 9700Pro je Hercules, Radeon 9500Pro je referenčná karta od ATI (128MB DRR SDRAM Samsung, AGP8X, výstupy TV-OUT, 15pin klasický a DVI ) a GeForce 4 sú od Microstar. Pri všetkých kartách boli najnovšie použité ovládače (k 22/11/2002) priamo zo stránok výrobcov čipu (Ati.com. nVidia.com)
Ach, keby som aj ja mal doma takúto mašinku...
Pretaktovanie a iné
Pri pretaktovaní som použili najnovšiu verziu
PowerStripu od Entech Taiwan. GPU sa mi podarilo stabilne zdvihnúť na 360 MHz t. j. nárast o 31 % a pamäte o 20 % na 324 MHz DDR(ako 648 MHz SDR). Najlepšie výsledky som dosiahol pri UT2003 (1600x1200 nárast až o 20 %) a pri Serious Sam 2 (takisto pri 1600x1200 o 19 %). Pri Codecult bol nárast do 5 %. Kvalita DVD bola vždy u ATI zvládnutá perfektne, nemám čo vytknúť. TV-OUT je klasicky na dobrej úrovni.
Záver
Radeon 9500Pro zaplnil dieru v chýbajúcom segmente, kde dominovala nVidia, ale myslím, že trochu neskoro. Napriek tomu, ak by som si mal vybrať medzi 9500Pro a GeForce4 Ti 4400, dokonca aj Ti 4600, vybral by som si Radeon najmä vďaka podpore DirectX 9, čo považujem za veľkú výhodu, aj keď prvé aplikácie s plnou podporou tohto rozhrania sú v nedohľadne (Vývojári sú radi, že zvládli DirectX7 a s ním spojené HW T&L a pomaly sa vo väčšej miere objavujú herné tiuly s DirectX8 podporou). Veľmi sa mi nepáči systém pomenovania grafických kariet od ATI, ktorý slúži len na marketingové a reklamné účely s cieľom „oblbnúť" zákazníkov. Pokým rozdiel medzi Radeon 9700/9700Pro, alebo Radeon 9000/9000Pro je iba v takte pämatí a GPU, medzi 9500Pro a 9500 je sakramentsky veľký rozdiel, najmä v počte rendering pipelines. Takže si dávajte pozor pri kúpe a vyžadujte Pro verziu. Inak môžete pochodiť ako vlastníci GeForce 2 MX 200, ktorí si mysleli, že tá 200-vka v názve ukazuje to, že je výkonnejšia ako klasická MX...Celkovo sa mi Radeon 9500Pro nazoaj pozdáva, má skvelé funkcie a aj primeranú cenu. Pre tých, ktorí nemajú dostatok financií (ako väčšina) odporúčam do pozornosti cenové relácie starších, ale stále veľmi výkonných Radeonov 8500, ktorých cena aj v 128 MB VIVO verzii naozaj extrémne výhodná. V blízkej budúcnosti by som vás chcel oboznámiť najmä s lacnejším bračekom, či už Radeonom 9000, alebo 9000Pro. Cena týchto drobcov od neznačkových výrobcov (napr. ManLi, ale karta je úplne totožná s kúskami od ATI) je naozaj milá. Takisto sa na trhu objavil nováčik od firmy SiS - GPU triedy Xabre...ale o tom až nabudúce.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.