prúdové lietadlá. Nejde teda o lokomotívu, poháňanú prúdom plynu, ktorý prúdi z dýzy prúdového motora. Ide však o lokomotívu, ktorá je poháňaná upraveným turbínovým motorom, používaným na pohon prúdových lietadiel. Takúto lokomotívu predstavila nedávno vo Washingtone firma Bombardier. Nová lokomotíva s označením JetTrain (doslova prúdový vlak) bola vyvinutá na základe požiadaviek amerického federálneho úradu pre železnice (FRA), ktorý v roku 1998 vyzval výrobcov koľajovej techniky, aby vyvinuli moderné lokomotívy a vozne pre novú generáciu vysokorýchlostných vlakov. Lokomotíva JetTrain je poháňaná turbínovým motorom firmy Pratt&Whitney, ktorý však slúži na pohon generátorov elektrickej energie. Výhodou prúdového motora v porovnaní s bežne používaným dieselovým motorom je jeho nižšia hmotnosť a približne o 30 % nižšie škodlivé emisie. Nová lokomotíva umožňuje ťahať vlaky trvalou rýchlosťou 240 km/h. Striedavé trakčné motory lokomotívy majú maximálny trvalý výkon 3 300 kW. Lokomotíva má hmotnosť niečo vyše 90 ton, je dlhá 21,2 m, široká 3,2 m a vysoká 4,3 m. Vlak, tvorený lokomotívou JetTrain a štyrmi vozňami, je schopný zrýchliť na rýchlosť 160 km/h za 2 min 30 s, pričom prejde vzdialenosť 4340 metrov, zatiaľ čo vlaku ťahanom dieselovou lokomotívou trvá takéto zrýchlenie päť minút, pričom prejde vyše 10 kilometrov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.