koľaje. Zároveň s týmito snahami sa stali držiteľmi jedinečných svetových rekordov. V roku 1955 prekvapili svet naozaj pozoruhodným výkonom - dnes už legendárna elektrická lokomotíva SNCF typu CC - 7107 dosiahla s tromi vozňami na trati medzi Facturom a Morceuxom rýchlosť 33 km/h. Zberače prúdu dokázali pri tomto pokuse preniesť svietiacim výbojom do lokomotívy prúd 4000 A, pretože tlak vzduchu stláčal zberače k streche lokomotívy. Francúzi sa s týmto úspechom na istý čas uspokojili, ale v roku 1980 prelomili ďalšiu hranicu - 380 km/h. Tieto rekordy neboli samoúčelné. Skúsenosti z nich poslúžili dokonalejším konštrukciám nových lokomotív, takže dnes v krajine leteckej doprave konkuruje moderne vybudovaná sieť rýchlikov s cestovnou rýchlosťou 160 km/h a viac. Napríklad rýchlodráha na trase Paríž - juhovýchod umožňuje prevádzku pri rýchlosti viac než 300 km/h.
Tieto výsledky sú výsledkom dlhoročných skúseností, ku ktorým patrí vynikajúca lokomotíva radu 16 000. V roku 1958 SNCF zakúpili 62 kusov týchto lokomotív s usporiadaním kolies Bo'Bo' a výbavou zahŕňajúcou moderné konštrukčné prvky. Štyri odpružené trakčné motory s hodinovým výkonom 3890 kW boli jednosmerné aj napriek tomu, že lokomotívy jazdili v sieti 25 kV 50Hz. Striedavý prúd sa v nej totiž najprv transformoval a až tak usmerňoval v ignitronových usmerňovačoch, ktoré sú dnes už prekonané. Z toho vyplýva, že rýchlosť 160 km/h nebola ničím výnimočným.
Keďže sa postupne stalo zvykom, že francúzske lokomotívy sú vždy o krok vpred pred konkurenciou, kladie sa veľký význam i na modelársku produkciu, ktorá je skutočne bohatá a dokáže potešiť srdce železničného modelára.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.