vidíte na snímkach (uverejnil ich Le Figaro Magazine, Paríž) sú zosobnením indiánskych duchov. Duchov, ktorých uctievali Indiáni kmeňa Hopi.
Indiáni Hopi boli v drvivej väčšine lovci a odpradávna bol ich religiózny svet plný duchov, ktorých museli ustavične upokojovať a utišovať. Duchovia rozhodovali o tom, kedy bude pršať, kedy bude lov úspešný, kedy bude aspoň slabšia úroda v nehostinnom kraji, kde Hopi žili. Vládnuci duch sa volal kačina. K nemu sa Indiáni modlili a jeho prostredníctvom sa obracali k iným božstvám. S kačinom komunikovali tak, že si ho zhmotnili špeciálnymi maskami. Do nich sa navliekol tanečník a pri slávnosti sa stal jeho zosobnením. Bábiky boli replikou masky, určený pre ducha kačinu. Dávali ich deťom pri náboženských slávnostiach, aby aj ony mohli komunikovať s dušami mŕtvych, neboli to teda ani hračky, ani modly, ani kultové objekty.
Dnes je známych asi 400 bábik, t. j. 400 symbolov rovnakého počtu duchov. Ich podoba sa riadila charakterom prosieb, napr. boli určené na zmierňovanie horúčav v lete, na podporu úrody a plodnosti, na privolanie alebo utíšenie dažďa. Tieto bábiky získali obdiv a vyvolali záujem až v 20. storočí, za čo vďačia umelcom. Nimi sa inšpirovali kubisti i surrealisti, uchvátili aj Andréa Bretona, Salvadora Daliho.
Dnes patria tieto bábiky k najcennejším kusom, aké môže zberateľ získať. Bábiky nie sú na predaj, pretože náboženstvo zakazuje Indiánom Hopi predávať akékoľvek religiózne predmety. Preto iba málo z nich opustili miesto, kde vznikli.
Autor: FM/som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.