Ako a dokedy reklamovať chybné vianočné darčeky
Po Vianociach sa v obchodoch každoročne spustí vlna reklamácií. Vianočné darčeky, ktoré boli kúpené v rôznych akciách za tie najvýhodnejšie ceny, sa veľakrát ukážu ako nepodarky.
Väčšina obchodných reťazcov ponúka svojim zákazníkom výmenu zakúpeného tovaru do 10 dní od jeho kúpy alebo vrátenie peňazí. Ak chcete vrátiť peniaze, tovar nesmie byť používaný a musí byť v pôvodnom obale. Na vrátenie tovaru nemusíte mať žiadny dôvod. Ak ste teda našli pod stromčekom darček, ktorý vás nepoteší, alebo vám nevyhovuje, stačí požiadať darcu o pokladničný blok a darček vrátiť.
Ak sa vyskytne na tovare chyba, treba ho ihneď prestať používať. V opačnom prípade predávajúci nemusí uznať opodstatnenosť reklamácie, pretože ďalším používaním sa chyba môže zhoršiť.
Predávajúci musí upozorniť zákazníka, ak má výrobok nejaké chyby. Záruka sa nevzťahuje na chyby, pre ktoré bola dohodnutá nižšia cena.
Postup pri vybavovaní reklamácií
Zákazník musí reklamovaný tovar v záručnej lehote priniesť predávajúcemu. Musí sa pritom preukázať pokladničným blokom. Záručná list je potrebný len v prípade, že poskytuje záruku dlhšiu ako 6 mesiacov.
Ak kupujúci spolu so zakúpeným tovarom zaplatil aj dovoz tovaru, má právo požadovať dovoz reklamovaného tovaru na náklady predávajúceho alebo žiadať odstránenie chýb doma.
Ak sa chyba na reklamovanom výrobku nedá odstrániť, zákazník má právo na vrátanie peňazí alebo na výmenu tovaru. Ak už v predajni nemajú rovnaký tovar, musia mu peniaze vrátiť. Zákazník nemusí súhlasiť s tým, aby si v rovnakej cene vybral iný tovar.
Ak sa chyba na výrobku odstrániť dá, zákazník má právo žiadať opravu alebo výmenu určitej časti. Predávajúci mu môže výrobok aj vymeniť za nový, ale to nie je jeho povinnosť. Je to len na jeho slobodnom rozhodnutí. Ak však vec ešte nebola použitá, má zákazník právo na výmenu veci za bezchybnú.
Povinnosť predávajúceho je prevziať reklamáciu a dať o nej písomný doklad. Na ňom musia byť uvedené všetky chyby. Ak tam nie sú, upozornite predávajúceho, aby ich dopísal. Chyby, ktoré nebudú na doklade uvedené, nemusia pri reklamačnom konaní odstrániť.
Na výmenu veci má zákazník právo, aj ak sa rovnaká odstrániteľná chyba na výrobku vyskytne trikrát. Preto si treba uchovávať doklad o reklamácii.
Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Do tejto lehoty musí predávajúci zákazníka vyrozumieť, či uznal opodstatnenosť reklamácie, alebo nie. AK ho dovtedy neupovedomí, alebo ak odstrániteľná chyba nie je do 30 dní odstránená, zákazník má právo na vrátanie peňazí.
V prípade, že reklamácia nebude uznaná, zákazník sa môže obrátiť na autorizovanú skúšobňu. Za preskúšanie tovaru síce musí zaplatiť, ale ak znalecký posudok dopadne v jeho prospech, predávajúci väčšinou reklamáciu uzná. Vyhne sa tak súdu, ktorý by s veľkou pravdepodobnosťou dopadol v jeho neprospech.
Záručné lehoty:
* 6 mesiacov pri priemyselnom tovare
* 8 dní pri potravinárskom tovare
* 3 týždne pri predaji krmív
* 6 týždňov pri predaji zvierat
* 3 mesiace pri úprave alebo oprave veci
* 3 roky pri zhotovení stavby
* 6 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
* ak je na predávanej veci, obale alebo na návode vyznačená lehota na použitie, záručná lehota platí až dovtedy
Záručná lehota začína plynúť od prevzatia veci kupujúcim.
Autor: pcs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.